Beten - Kustöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Beten - Kustöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Beten - Kustöring

Har mestadels kört med långsmala skeddrag. Bombarda med fluga har fått några kast. Kan det tänkas finnas en poäng att testa andra typer av beten?

Nån som varit framgångsrik med spinnare? Mindre och "rundare" skeddrag?

Hur ska man tänka v.g betesval beroende på hur mycket vattnet rör sig? Yvigt vid blåst eller gammsjö och diskretare grejer vid lugnt vatten?
    All you need is Lubb.

Låt vattendjup, strömmar och hur skitigt det är i vattnet bestämma betesval, bottennapp, tång/sjögräs på kroken leder inte till napp bara dåligt humör....

Kommentera

Jag vet inte, men jag tycker mig märka att ibland funkar det bättre med beten med mindre yvig gång. Ibland tvärtom. Beten jag personligen gillar är tex Viking herring, vicke som dessutom går att kasta långt med och sømmet. Sistnämnda rör sig inte mycket i sida sas, iaf inte som jag fiskar den...
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Vicke 20 gram, en röd/svart och en silver/lila, Sandgrävlingen i samma vikt, en röd/svart (rymdpinne) och en silvergrå med grön rygg, Gladsax 27 gram i samma färg, något sk havsöringdrag i plast/epoxy, tex Zazaa, Häxan, Stagger i motsvarande färger som wobblerna (dvs en signalfärg, en som imiterar strömming och en som imiterar tobis), några Gnosjö, Snaps eller motsvarande och, eventuellt, någon kastpilk typ Stingsilda i grön/silver och blå/silver. Det är i stort sett vad man (jag) behöver och hela sortimentet ryms i en ask man kan ha i jackfickan, en benficka på byxorna eller bröstfickan på vadarna.

Vicke, Sandgrävlingen och epoxydrag är perfekta att fiska med över långgrunda bottnar. Blåser det mycket är Gladsax 27 gram lättare att kasta i motvinden (och fiskar ungefär lika bra som de båda andra men måste tas hem något snabbare om det är grunt. Gnosjö/Snaps är bra att ha om man måste kasta långt mot vinden eller om man vill fiska djupare och detsamma gäller Stingsild (eller vad man nu har för kastpilk) Dessa drag är naturligtvis även bra på grunt vatten de dagar då öringen vill ha snabbmat...

Vad man vill släpa efter sin bombarda är ett kapitel för sig.

edit. Skulle jag vara tvungen att välja bara ett bete så blev det antagligen en 20 grams Vicke. Den wobblern har jag tagit havsöring på överallt där jag brukar fiska och alla tider på året. Dessutom ett antal gäddor som blandat sig i leken. Fick jag bara ha den i en färg så blev det röd med svart rygg. Varför öringen tar på den begriper jag inte men att den gör det vet jag.

edit 2. Vad gäller betets rörelse så tror jag att det är av underordnad betydelse när det handlar om kustfiske efter havsöring. Med det menar jag att det knappast krävs särskilt livliga eller stora rörelser. Många kustwobblers och kastpilkar har ju rätt litet inbyggd rörelse men fångar ändåoch detsamma gäller ju streamers och tobisimitationer i plast som ju (släpade efter bombarda eller som upphängare) drar många hugg. Däremot är det önskvärt/viktigt att betet rör sig när det sjunker, dvs vid spinnstopp, oh inte sjunktr som en sten.
        Senast ändrad av lausvik; 2016-09-24, 18:17.

Kommentera

Vicke är förträfflig även där jag fiskar. En svart/röd och en svart/silver så står man sig väldigt gott.
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Låt vattendjup, strömmar och hur skitigt det är i vattnet bestämma betesval, bottennapp, tång/sjögräs på kroken leder inte till napp bara dåligt humör....
            Några av mina bästa fisken har jag haft efter hård blåst när det fortfarande varit rörelse i vattnet och det ännu inte blivit klart men lossliten tång och trådalger hunnit sjunka till botten så att man inte får den på linan/kroken i varje kast. Det handlar om ett tidsfönster på några timmar men har man möjlighet att passa det när förhållanden är de rätta så kan betalningen bli väldigt bra. Jag har faktiskt åkt ut på morgonen någon gång och då fått för mycket sk*t på kroken, åkt hem och sedan återvänt efter lunch och då har det varit perfekt. Det är naturligtvis möjligt att fisken var där även på morgonen men det går inte att fiska effektivt när man mest står och winschar upp tång...

Kommentera

Slår ett slag för Westin Great heron !
              Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
              sigpic
              Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Några av mina bästa fisken har jag haft efter hård blåst när det fortfarande varit rörelse i vattnet och det ännu inte blivit klart men lossliten tång och trådalger hunnit sjunka till botten så att man inte får den på linan/kroken i varje kast. Det handlar om ett tidsfönster på några timmar men har man möjlighet att passa det när förhållanden är de rätta så kan betalningen bli väldigt bra. Jag har faktiskt åkt ut på morgonen någon gång och då fått för mycket sk*t på kroken, åkt hem och sedan återvänt efter lunch och då har det varit perfekt. Det är naturligtvis möjligt att fisken var där även på morgonen men det går inte att fiska effektivt när man mest står och winschar upp tång...
                Gammsjö jer* fingrejern'!

*Detta ord betyder "är" på Västerbottniska.

Åter till ämnet. Nån som har tips på schyssta kustöringsbeten som i storlek och form påminner om spigg, och finns i någorlunda spiggimiterande färg? Jag har nämligen starka misstankar om att spigg står högt upp på menyn för de västerbottniska kustöringarna när de rör sig kring de grunda vatten jag fiskar i. I övrigt har jag faktiskt inte den blekaste aningen om vad dom stöpp in i kakhåle'. Stromming möjligen, men misstänker att strömmingskalas sker på djupare vatten.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Har precis själv fått nya fiskevatten några mil ovanför Gävle och står själv och lite i samma läge. Just för att imitera spigg har jag valt genomlöpare då dom kastar mycket bättre än vanliga drag som brukar bli lite väl lätta i mindre storlekar. http://www.sportfiskegiganten.se/ogp-huggorm-22-gram http://www.sportfiskegiganten.se/wes...stance-18-gram http://www.sportfiskegiganten.se/snu...noml%C3%B6pare dessa 3 har jag valt och vid lite bryggfiske så kan jag lova att kastlängderna är väldigt bra. Annars så låter ovanstående inlägg bra. Fiskar själv med vicke och mycket handgjorda beten och har nog fått fisk på det mesta. Kastdupp har jag mitt PB på så det funkar absolut. Vill annars tipsa om att tänka lite på att välja plats efter vattenstånd. Grunda ställen och lågvatten på det brukar betyda svårfiska. Då brukar jag lägga tiden vid öar och lite djupare partiet.
                  Senast ändrad av Motvind; 2016-09-25, 10:26.

Kommentera

När det gäller kustfiske efter Hö är danskarna duktiga, tex Thomas Hansen och Jens Bursell. Båda har hemsidor med artiklar. Här en länk till förstnämnda angående betesval...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13