Shimano Exage 2500FD mängd lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Exage 2500FD mängd lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Exage 2500FD mängd lina

Hej

Jag har just lagt vantarna på en Shimano Exage 2500FD som jag ska montera på ett SG RoadRunner-spö (10-40g). Fisket kommer att vara inriktat på abborre, gädda, harr, öring.

Nu undrar jag hur mycket flätad lina som kan tänkas gå på rullen? Enligt Shimanos produktblad går följande mängd lina på: 0.20-240m / 0.25-160m / 0.30-110m - som jag förstår det är detta nylonlina, och flätad lina är något större.

Jag tänkte handla min lina på XXL om det går att hittat nåt vettigt där. Dock hittar jag mest linor på 110-120m. Kan det bli för lite för Exage-rullen? Bör jag bygga på med nylonlina i botten - och i sådana fall hur mycket är lämpligt? Det känns ju svårt att höfta till med något då den linan ska på först.

Jag ser att det finns flätade linor på 270m också, men de känns å andra sidan onödigt långa/dyra.

Tror de ska finnas ovandlingstabell till power pro oxå. Men generellt sett så är flätlinorna något grövre än vad som anges. Har du 2 spolar till rullen så spolar du på en rulle flätlina o fyller upp resten med nylon. Sen vevar du på de på den andra spolen. Annars får du höfta med hur mycke nylonlina du får på.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Hade du tänkt köra typ 0.17 flätlina eller? Kör 50/50 nylon o flät, och köp 120m
      Borde inte bli helt orimligt långt ifrån

Kommentera

Tack för svaren!

0,17 flätlina låter rimligt. Kör man på samma dimension nylon för skarvningen då, eller stegar man upp till t.ex. 0.25-0.30 nylon?

Kommentera

Ursprungligen postat av strict Visa inlägg
          Tack för svaren!

0,17 flätlina låter rimligt. Kör man på samma dimension nylon för skarvningen då, eller stegar man upp till t.ex. 0.25-0.30 nylon?
          Skulle säga du får på 170-200m flätlina i 0.17 på rullen. får du med en extraspole? Spola isåfall på flätlinan, sen fyll ut med 0.20 nylon så spolen blir full, sen för du över hela paketet till orginalspolen

Lättast att ta rullen till en fiskebutik och låta de spola på valfri längd lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
            Skulle säga du får på 170-200m flätlina i 0.17 på rullen. får du med en extraspole? Spola isåfall på flätlinan, sen fyll ut med 0.20 nylon så spolen blir full, sen för du över hela paketet till orginalspolen

Lättast att ta rullen till en fiskebutik och låta de spola på valfri längd lina.
            +1 på den, bästa varianten om man ska göra det själv. Exage har medföljande extraspole.

Kommentera

Jag är ju så pass sparsam att jag lägger aldrig mer än en spole flätlina (100-135 m) på kastrullen, det räcker mer än väl.
              Naturligtvis enklast om man har har en extraspole och lägger på flätlinan först, kompletterar med nylon tills den (billiga plast)spolen är full, sen vänder man genom att rulla över det på rätt spole. Har jag ingen extraspole men ett par andra tomma/halvtomma rullar så använder jag dem istället (vilka som helst som rymmer den mängd lina det är frågan om)

När jag fiskat med den linan i 1-3 år (beror på hur mycket rullen fått fiska) så vänder jag på flätlina och kör ytterligare 1-3 år...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Jag är ju så pass sparsam att jag lägger aldrig mer än en spole flätlina (100-135 m) på kastrullen, det räcker mer än väl.
                Naturligtvis enklast om man har har en extraspole och lägger på flätlinan först, kompletterar med nylon tills den (billiga plast)spolen är full, sen vänder man genom att rulla över det på rätt spole. Har jag ingen extraspole men ett par andra tomma/halvtomma rullar så använder jag dem istället (vilka som helst som rymmer den mängd lina det är frågan om)

När jag fiskat med den linan i 1-3 år (beror på hur mycket rullen fått fiska) så vänder jag på flätlina och kör ytterligare 1-3 år...
                Fastnar man mycket så kommer man snabbt ner till 50-60m lina kvar, särskilt om man fiskar där det är stenigt och man måste kapa bort några meter varje gång, då är det värt att fylla på med mer

drar man på 200m istället för 100m så har man 150m istället för 50m att kapa som en buffert

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                  Fastnar man mycket så kommer man snabbt ner till 50-60m lina kvar, särskilt om man fiskar där det är stenigt och man måste kapa bort några meter varje gång, då är det värt att fylla på med mer

drar man på 200m istället för 100m så har man 150m istället för 50m att kapa som en buffert
                  Du har absolut en poäng men för mig som sällan fiskar i steniga vatten eller fastnar alltför ofta (och om jag gör det så går knuten, dvs liten linförlust) så funkar det väl. Jag skulle heller aldrig fiska med en rulle som jag kapat 50 m på, så lite lina på spolen bromsar alltför mycket i kasten. Då har jag bytt redan (eller eventuellt fyllt på med nylon under...)

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Du har absolut en poäng men för mig som sällan fiskar i steniga vatten eller fastnar alltför ofta (och om jag gör det så går knuten, dvs liten linförlust) så funkar det väl. Jag skulle heller aldrig fiska med en rulle som jag kapat 50 m på, så lite lina på spolen bromsar alltför mycket i kasten. Då har jag bytt redan (eller eventuellt fyllt på med nylon under...)
                    Och det är min poäng, man måste byta oftare med mindre lina på

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 484 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13