spö för Älvkarleby! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö för Älvkarleby!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack hewtzer!

Vad tycker du om Sjösländan SS 13ft 70-140g?

Jag har ett Shimano Beastmaster DX 13,5 fot 30-80 g som jag tycker väldigt mycket om. Ska jag våga köpa av samma serie: Shimano Beastmaster DX 360XH 12 fot 80-150 g?
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jag vet tyvärr inget om just den sjösländanmodellen, men längd och kastvikt stämmer ju in på det du letar efter (det lär nog gå utmärtk at göra försiktiga kast med 150g också).

Jag har själv ett beastmaster för lite tyngre havsöringsfiske (bottenmete med laxrom/spinnfluga) på 10" som är klassat 20-50 (men som laddar utmärkt ända upp till 80g) "cbmcx30h 20-50" och det är ett favoritspö för den typen av fiske faktiskt. Men det betyder ju inte att just det spöt du tittar på är OK. Jag knäckte ett shimano på 11" 40-80g på tredje kastet en gång..

Båda spöna fungerar i teorin. I praktiken är det alltid svårt att veta hur bra med "stryk" dom orkar.

Spinnfluga efter lax/havsöring i betongälv sliter enormt på utrustningen... Jag har knäckt massvis med spön och rullar genom åren...

Kommentera

Även om det rekommenderas 2-delade spö, kommer jag köpa 3-delat spö! Jag upplever att det blir för klumpigt att bära ett 2-delat spö. Jag vill göra så för att jag redan har ett kraftigt karpspö på 13ft 3,5lb som kan byggas om i fall att!

Ett 3-delat spö är mer användbart och lättare att transportera. Då blir det mer använt!

Jag kanske kommer att fiska i älven ca i en vecka om året.
        Tight lines!
        CDan

Kommentera

ett tredelat håller dock generellt sämre, men det vet du nog redan om

Om dom smäller i delningarna så ska du dock kunna reklamera spöt, och det bör gå vägen.

Kommentera

Ja, juste: det karpspö på 13ft 3,5lb som jag redan har är ett fint Berkley Big Game 4 (BG4) 2-delat. Blir det så att jag märker att jag blir biten av det fisket kan jag alltid bygga om BG4:an till att klara om fisket i Älvkarlebyn! Jag menar att bygga om det till multi. Det spöet är att hög kvalité!
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Många är nöjda med Daiwa Lexa 12" tillsammans med saltist 30 casting

Kommentera

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
                Hej!

Ser att HenkeW hypat mig igen (tack för förtroendet!) och jag kan väl pitcha in det jag redan sagt flertalet gånger i andra trådar!

Några bra punkter att förhålla sig till:

* 12-14 fot
                * det ska klara 150g i kastvikt.
                * hållbarhet är A och O. Dyrare spön behöver inte vara bättre (tyvärr). Gå gärna på rekommenderade modeller (det finns en anledning till varför spön som kostade under tusenlappen för flera år sedan säljs för upp till tre gånger pengarna trots att dom är tio år gamla - dom håller - och det är viktigt!.
                * Tyvärr är det så att bara för att ett spö är beprövat i tidigare generationer så kan det komma en "kass" generation (gått på den niten själv, flera gånger).

Köp ett spö runt tusenlappen (som klarar 150g) - Sedan om du blir biten av spinnflugefisket då är det vanligt att man uppgraderar (OM man uppgraderar) till ett custombyggt spinnflugespö på en lyxig karpklinga, sportex, harrison, etc.. Det finns faktiskt många som bygger rejäla och riktigt fina spön. Personligen fiskar jag med en 13" sportex long-cast klinga som jag gav 6k för, och det är skitdyrt, men jag hade knäckt två spön för 2,5k stycket (bft älvkarleby) på samma sommar, då vart jag less och slantade..
                Hej Hewzter "Spöknäckarn";

Att du lyckats knäcka 2 st 13-fots BFT Älvkarleby Sportex Carbon Kevlar 3 ½ lbs spinnspön låter helt osannolikt....
                Jag har på omvägar hört att det var någon Laxfiskare uppe i Älvkarleby som något av åren 1989 - 1998 drog av ett 13-fots BFT Älvkarleby spö vid bottennapp när han lade spöt mot axeln och gick upp i skogen för att på så sätt dra loss draget. Då small spöt av precis ovanför axeln och Tony Fordham bara grät och skakade på huvudet.... Var det du???

Old Firehand

Ps. Du kan troligtvis låta laga dina båda 13-fots BFT Älvkarleby Sportex Carbon Kevlar 3 ½ lbs spinnspön genom förstärkt spigotholk och spöna blir nästan som nya igen...Ds.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2016-11-28, 17:37.

Kommentera

Har starka misstankar om att det inte var Sportex Äkvkarleby-spön som avses, utan nyare varianten med röda klingor??

Kommentera

RST/LF spöna som lundgrens säljer är mkt populära , om deras Lax spö håller samma klass som dom andra spöna borde det vara en höjdare

Kommentera

Det är de Röda Hewtzer pratar om!

/ HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 097 visningar