Shimano Tranx i 300 storlek! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx i 300 storlek!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• I rest my case....

Kommentera

• Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Och tranx verkar passa bäst mest =)
      Nja, inte bara den, men med handen på hjärtat , då tror jag att tillverkaren har definierat om begreppet : "tank". Det är många där ute som tycker att rullen är en fullträff, som t. ex. TT [som har en förmåga att ha lite vinklade åsikter]. Läs mera här.

Alla rullar kan användas för att fiska, skillnaden är att vi tycker att vissa fungerar bättre än andra eller vi kanske har åsikter om vilka lösningar/förbättringar har tillverkaren lyckas få med och hur dom känns vid vattnet.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2017-04-06, 21:54.

Kommentera

• Det är ingen fara, precis som Antonio skriver, bara vänskapligt struntprat.
        Jag har all respekt fór honom och hans kunskap. Bra rullar finns hos många tillverkare, mycket är i slutändan en fråga om smak och tycke.
        Själv fiskar jag rullar av alla de tre stora- men favoritiserar nog japaner för att vara ärligt.
        Som sagt: ta vår "skitsnack" inte på allvar. Det är bara på skoj

Kommentera

• Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
          Själv fiskar jag rullar av alla de tre stora- men favoritiserar nog japaner för att vara ärligt.
          Som sagt: ta vår "skitsnack" inte på allvar. Det är bara på skoj
          Tack Utter!
          Du har blivit verkligen bra på att ha en bra mix av fiskeprylar och det är inte så himla lätt med tanke på att utbudet av fiskeprylar idag är enormt och det är lätt att man köper "fel" fiskeprylar och sen byter man dom som man byter kalsonger för att grejerna inte passar en. Det jag är inte så säkert på är om alla dina prylar får med tillräckligt med fisketid.

Själv har blivit mer fokuserad på förbättringar än bredden. Dessutom har jag blivit en färdig-produktköpare och trivs med det. Att vara en färdig-produktköpare är inte lätt heller, för att tanken är att hitta en produkt som uppfyller många krav utan att behöva spendera extra pengar på att byta ut delar. Nackdelar med det, finns många , fast fördelen är att jag spenderar mindre pengar på fiskeprylar och dessutom spenderar mindre tid på att leta rätt och passande komponent som skulle fungera som uppgradering.

Det är alltid skoj att uttrycka sig lite mopsigt ibland, men man glömmer att det är alldeles för lätt att bli missförstådd då. Sånt är livet.

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2017-04-06, 23:26.

Kommentera

• Så är det. Jag har visserligen en half fiskeaffär hemma vad som gäller spön och rullar. Och alla uppsättningar har sin roll liksom varje klubba i en golfutrustning. Men jag har inte get upp att letar efter den ena 99% gäddfiske uppsättning som täcker nästan allt.
            Jag tror dock att jag just nu är (för mig och mina preferenser) så nära som aldrig förr: Illex Big Bait Special + 201 Te DC som du vet. Här är det små marginal som avgör rullen. En Ryoga 1016, Zillion ( eller SV 103), CC 201, Beast sitter nog lika bra. Eller så börjar man jaga efter en Lin 10 .Men mina preferenser är som de är just nu.
            Förlåt för total OT!
            En Tranx 300 skulle säkerligen vara ett grymt val till spöns kralligare bror Wild Dog. Eller så tar jag hellre en CC301, eller Ryoga 2020, eller ABU ...
            Senast ändrad av Utter; 2017-04-07, 12:55.

Kommentera

• Tranx, den största innovationen sedan Ambassadeur 5000 kom 1952, jag är salig å då har jag inte ens prövat, bara läst! Snart pratar jag i tungor, jorden är inte platt
              Senast ändrad av anteman; 2017-04-07, 23:55.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Tranx, den största innovationen sedan Ambassadeur 5000 kom 1952, jag är salig å då har jag inte ens prövat, bara läst! Snart pratar jag i tungor, jorden är inte platt
                Så du tycker lr "tror" att det är bara en "hajpad" rulle till, "på pappret" alltså.

Det finns många trevliga milstolpar sedan 1952. Här är några exemplar.

- Amba 2500
                - Daiwa Millionaire
                - Calcutta CQ [TEGT]
                - Daiwa Luna
                - Calcutta DC
                - Simano Curado
                - Shimano Calais DC
                - Daiwa Ryoga
                - Daiwa Z
                - Lin 10
                - Ito Monoblock
                - Shimano Antares DC
                - Shimano Tranx ( den oxå)

... det finns säkert några till ...

Alla dessa har varit innovativa på olika sätt.
                Det kan göra ont, men japanerna springer åttor runt andra när det gäller utveckling av fiskerullar.

Det finns bara två saker som är oändliga, universum och ....
                Att bara uttrycka sig ironiskt betyder inte att man är kunnig i ämnet. Detsamma gäller att flyta fokus från trådens ämne, då kan man tro att det är avledningsmanöver för att man har inget att komma med i frågan [Denna taktik har används ofta bl a här på FS ] . Hoppas att inte är fallet.

Jag ser fram emot mer info och erfarenheter om de nya Tranx rullarna [ tråden handlar om just den rulle] än annat som kanske inte riktigt hör hit.

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2017-04-08, 11:57.

Kommentera

• Man behöver inte äga något eller ens prövat, upplevt något för att yttra sig, definiera saker, fenomen händelser eller vad det nu kan vara, för t ex "en hype"... Identitetspolitik i FS.... Huvaligen.
                  "Det kan göra ont" är för övrigt en larvig kommentar tycker jag även om jag förstår att den inte är riktad mot mig men mot vem?

Jag menar bara att det är en ny rulle med några tekniska förbättringar men inte ens utifrån ställbar broms (finns väl bara en eller få som tycker det är en styrkemässig fördel...)

Nån tycks mena att jag inte ens begriper hur jävla bra och nästan unik den är och det menar jag är en överdrift, andra (de i sanning smarta) som noga studerat skriften och rullen tycker uppenbarligen annat å de får de naturligtvis fortsätta med.

Har ni förresten hört att Tranx har nya unika, kullager? Vanliga kullager har alltid ett ojämnt antal kulor i lagret men här har Shimanos tekniker tänkt till och givit dem ett jämnt antal kulor vilket gör att... Nä, skojade bara, ett sent april, april!

Mycket nöje med er nya Tranx! Amen.
                  Senast ändrad av anteman; 2017-04-08, 14:33.

Kommentera

• Jag menar bara att det är en ny rulle med några tekniska förbättringar men inte ens utifrån ställbar broms (finns väl bara en eller få som tycker det är en styrkemässig fördel...
                    Om du och jag väntar 2 år innan vi köper en Tranx i 300 storlek så lär vi få något alldeles fantastiskt jämfört med det folk lägger pengar på nu
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-04-08, 18:49.

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Om du och jag väntar 2 år innan vi köper en Tranx i 300 storlek så lär vi få något alldeles fantastiskt jämfört med det folk lägger pengar på nu
                      Så kan det blir för då har säkert Shimanos tekniker hittat på nån ny innovation och rullen passar bara en del av oss som inte hängt med i utvecklingen...
                      Senast ändrad av anteman; 2017-04-08, 19:39.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 513 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13