Testade den högutväxlade varianten med "powerhandel" här om dagen. Riktigt trevlig rulle, men den där veven var katastrof.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano Tranx i 300 storlek!
Collapse
X
-
Har nu kört en del med min Tranx 301 (lågutväxlad) nu. Sålde min Curado 301, av anledningen att jag verkligen blir tokig på rullar som inte ligger perfekt i handen. Vill oftast att utrustningen ska vara så lätt och liten som möjligt, men ändå palla beten 150+ över tid.
Storleksmässigt är den här super, men fortfarande _något_ tung, typ 330 gram, dvs några gram tyngre än curadon. Men med ett välbalanserat spö så kommer man ju runt mycket av den tunga känslan.
Är verkligen supernöjd. Det finns en negativ sak dock, och det är bromsens uppbyggnad. Den är jämn och najs, men: Bottnar du den och vrider åt stjärnhjulet är linan i princip stum, som det ska vara. Men därifrån krävs det väldigt lite justering för att bromsen plötsligt ska vara ganska löst inställd. Dvs: Större delen av kapaciteten och valmöjligheterna i bromsen sitter precis innan du bottnar stjärnhjulet. Hade velat att justeringen inte var lika "snabb". När jag drillar fisk och behöver lätta på bromsen så vill åtminstone jag inte hålla på att pilla för mycket, och det vore bra om det tog lite längre tid, och något extra varv tillbaka med stjärnhjulet, innan bromsen lättade så pass mycket som den nu gör nästan direkt.Senast ändrad av Kristofer_a; 2017-07-15, 11:25.
Kommentera
-
Se video här:Ursprungligen postat av Agmage Visa inläggSidplattan som man tar bort när man justerar c-vikterna sitter fast som tusan på min tranx. Har tagit bort den massor av ggr men nu sitter den som berget. Någon som vet vad som kan ha hänt? Tips på vad jag kan göra?
Plastknappen under gavel ska flyttas till "open" läge först.
Häls //TSenast ändrad av tonyex; 2017-10-19, 19:14.
Kommentera
-
Tack för svar men riktigt så bortkommen är jag inte=) som jag skrev så har jag haft isär den flertalet ggr tidigare men att den nu sitter fast som berget. Fiskar i rätt skitigt vatten vatten. Undrar det är det som spökar. Håller i nuläget på att torska psykiskt mot den. Får lugna mig innan jag ger mig på nästa rond=}
Kommentera
-
Ähh köp en ny, skicka den där gamla skiten till mig. Kan stå för portotUrsprungligen postat av Agmage Visa inläggTack för svar men riktigt så bortkommen är jag inte=) som jag skrev så har jag haft isär den flertalet ggr tidigare men att den nu sitter fast som berget. Fiskar i rätt skitigt vatten vatten. Undrar det är det som spökar. Håller i nuläget på att torska psykiskt mot den. Får lugna mig innan jag ger mig på nästa rond=}
Kommentera
-
Sorry, missade det. När du lyckas öppna rullen den här gången, se till att lägga lite fett på gavelkanterna , då blir det lättare att öppna nästa gång.Ursprungligen postat av Agmage Visa inläggTack för svar men riktigt så bortkommen är jag inte=) som jag skrev så har jag haft isär den flertalet ggr tidigare men att den nu sitter fast som berget. Fiskar i rätt skitigt vatten vatten. Undrar det är det som spökar. Håller i nuläget på att torska psykiskt mot den. Får lugna mig innan jag ger mig på nästa rond=}
//T
Kommentera
-
Kan ge en liten snabbrecension om Tranx 401 HG. Har fiskat med den några pass och är mycket nöjd med den. Den var väldigt torr när jag öppnade upp den dock så smörjde den innan jag började fiska med den. Den är trevlig att kasta med (dock liiiite nervös ibland och vill få linresning. Men det handlar nog mer om inställningar och kastteknik.). Har använt olika beten som t.ex westin swim 56g och bulldawg magnum på typ 240g. Bromsen är mjuk och fin samt smidig att ställa in. Linupplägget tycker jag också är bra. Tog lite tid att vänja sig vid en stora vevknoppen men nu tycker jag även att den är ganska trevlig.
Rullen ligger fint på spöt. Jag håller dock aldrig om rullen när jag fiskar utan håller istället i spöts framhandtag, så jag kan inte säga så mycket om hur den är att greppa en hel dag.Instagram: mattiasandersson90
Bara ett kast till...
Kommentera
-
Tycker den är något lättare än dom flesta lp rullar , inga special verktyg behövs .Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inläggHur är rullarna att serva? Inte lika enkla som en rund amba antar jag men är de ok? Krävs specialverktyg?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 629 visningar