Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Angående Prorex så äger jag ett XR 20-60 gram i haspelversion med en Twin Power 4000XD i rullfästet.
    Eller ja, spöt och rullen är frugans men jag kanske använder det ibland.
    Tycker faktiskt det håller sin klassning bra om klassningen syftar till vad det klarar av att kasta. Jag hade dock inte föredragit att stå och trycka iväg beten på 55+ med spöt då jag tycker det saknar lite kraft över 50.
    Nu köpte jag det som ett 25-45-spö framför allt och då jag innan köp kände på det misstänkta jag att det också var där det skulle trivas men det klarar de beten vägandes 50-55 som kommer kastas ibland.
    Hade spöt främst varit tänkt till 40+ hade jag definitivt gått upp en klassning!
    Får väl revidera mitt snart två år gamla inlägg en aning.
    Eller lägga till lite av mina erfarenheter och åsikter efter att ha använt spöt till och från en något längre tid.

    För det första upptäckte jag efter några månader att första spöringen var sned. Spöt är verkligen lyxfiskat och har inte utsatts för några smällar eller stötar utan var troligen sådant från fabrik men olyckor kan ske osedda också.
    Då jag inte synar mina haspelspön så noga som nya i allmänhet och inte mina gäddhaspelspön i synnerhet är det ingen större grej för mig, får skylla mig själv även om jag är extremt noga med prylar jag äger. Har dock sett flera Prorex (även AGS) med sneda öglor i butik, de har dock inte varit så tydligt på sniskan som på mitt spö.

    Andra reflektionen är att spöt fortfarande känns lätt, balanserar bra med ett förvånansvärt stort spann av vikt på rullar samt hanterar sin uppgivna betesvikt dugligt till mycket dugligt men trots det kastar det inte riktigt så bra som förväntat.
    Utan att mäta (ankrad båt, kast diagonalt för att nå vasskant) kastade jag senaste turen på sjön grovt uppskattat likvärdigt eller något längre med custom-MHX Muskie på 7 fot (klassat till 2.5oz och betydligt mer bastant) och ej helt inkörd Ambassadeur 4500 med bland annat Slider 10 och några andra gäddbeten runt samma vikt (cirka 30-45 gram). Det alltså jämfört med Prorex 20-60 gram 8 fot med Twin Power XD4000 i fästet vid tillfället. Kairiki 0.28 på haspeln, ligger fint på spolen, mot J-Braid X8 Multicolor liknande dimension med något sämre uppläggning på 45an.
    Det förvånade mig å det grövsta då flera omständigheter borde tala för haspelprylarna men avspeglar å andra sidan tankar jag haft om prestandan tidigare, det här var dock första gången jag bytte tvärt mellan dessa båda utrustningar under samma förutsättningar.
    Det ska sägas att jag är en bättre multi- än haspelkastare så jämförelsen haltar betänkligt. Ska även mäta upp skillnaden, ta alltså ovanstående jämförelser som anekdotisk bevisföring med en skopa salt så länge.

    Jag tycker spöt är godkänt, till och med bra och jag hade trots/tack vare facit i hand troligen betalat priset det betingade då jag fick det. För mig var kombinationen relativt kort spö, 20-60 gram samt fördelaktig bytesaffär mot nytt spö från butik naturligtvis omöjlig att motstå.
    Customvägen, möjligen baserat på billig MHX-lätt saltvattensklinga samt dugliga ringar, hade efter sondering av marknaden varit en av få vägar att gå mot liknande spö då jag skaffade Prorex, hade troligen bättrat det jag skriver om nedan men varit betydligt dyrare och krångligare.

    Det finns ett visst problem vid jämförelse med flera andra av mina spön, samt diverse spön jag testat/testar, dessa haltar också men varför inte jämföra äpplen och päron då alla andra gör det...
    Prorex är "dött" i jämförelse med spön som gamla Powermesh 6'6" -3oz och Zillion gen1 -2oz jag tog hem för längesedan. Här jämför jag ändå Granny Smith mot Aroma och Gravensteiner då spöna ändå är av samma märke och relativt lika klassning (PM bör anses något överklassat, Zillion möjligen något under till aktivt fiske).
    Prorex har svårt att hävda sig i känsla, beteskontroll och ren harmoni som en sömlös del av utrustningen mot dessa, och flera andra, någorlunda liknande spön.

    Flumprat, jag vet, kan också vara influerat av min tydliga multirullebias men jag tvivlar ändå på det.
    Ett bra bruksspö, kanske inte något för den som är som jag och kan spendera flera år med att bygga upp rätt spö/rulle/lina-kombination men för att dänga lätta till medellätta gäddbeten med haspel gör det verkligen sitt jobb men är uppseendeväckande medelmåttigt enligt mig.

    Lämna en kommentar:


  • Nilad
    replied
    Hej!
    Ska nog köpa mig ett daiwa prorex ags Classic -spö, spinn, men har inte helt bestämt mig för viktklass.

    står väl i nuläget mellan
    https://www.dogger.se/rullar-och-spo...ssic-772hfb-as (30-70g)

    eller

    https://www.dogger.se/rullar-och-spo...ic-802hxhfb-as
    40-100g

    Kommer användas till lite lättare gäddrag, tänk mcrubber jr, mcpike jr, Westin swim osv, så cirka 50-70gram. Ev mchybrid 74g, men inte nödvändigtvis. Någon med lite input? Det spö som är mest optimalt för 50-70g är väl det jag är mest intresserad av.

    Senast ändrad av Nilad; 2020-12-26, 08:01.

    Lämna en kommentar:


  • kLuTT
    replied
    Någon som vet hur pass lika varandra XR och E/X versionerna av 7-32g multispöna är? Tänker mest på aktion och så, vet att de har lite olika hårdvara.
    Och hur bra stämmer kastvikten?

    Lämna en kommentar:


  • Sebastian T
    replied
    Fick köpa ny spötopp i våras till mitt AGS och den tror jag att jag betalade dryga 800:- för. Man lär sig att vara försiktig, den hårda vägen.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Gillar Prorex AGS serie väldig mkt och spöt passar utmärkt till det fisket jag bedriver, men va' rädda om era Prorex. Fick höra att spötoppen kostar nästan som ett nytt spö.

    BR //T

    Lämna en kommentar:


  • VonLaxNacke
    replied
    Ursprungligen postat av Kristofer_a Visa inlägg

    Hör av dig till butiken så kan du nog få en ny topp
    Tack, jo jag får helt enkelt testa det. Det hade ju varit den smidigaste lösningen om det gick.

    Lämna en kommentar:


  • Kristofer_a
    replied
    Ursprungligen postat av VonLaxNacke Visa inlägg
    Köpte mig ett XR 120g inför denna säsongen och har varit grymt nöjd med det spöt (tog pb på gädda 6,4kg och 104cm). Under det senaste fiskepasset lossnade en spöring under ett kast vilket kändes riktigt surt. Är det någon som har erfarenhet när det kommer till reklamation med Daiwa? Jag har väntat på svar i över en vecka så jag förstår inte riktigt vad det är som ska behöva ta sådan tid. Vill egentligen bara veta om det är något som går på garanti eller om jag behöver fixa det själv.
    Hör av dig till butiken så kan du nog få en ny topp

    Lämna en kommentar:


  • VonLaxNacke
    replied
    Köpte mig ett XR 120g inför denna säsongen och har varit grymt nöjd med det spöt (tog pb på gädda 6,4kg och 104cm). Under det senaste fiskepasset lossnade en spöring under ett kast vilket kändes riktigt surt. Är det någon som har erfarenhet när det kommer till reklamation med Daiwa? Jag har väntat på svar i över en vecka så jag förstår inte riktigt vad det är som ska behöva ta sådan tid. Vill egentligen bara veta om det är något som går på garanti eller om jag behöver fixa det själv.

    Lämna en kommentar:


  • Perkules
    replied
    Min väg mot missbruket, för den som orkar läsa
    Hej! Jag har varit en sporadisk semesterfiskare sedan barnsben men har den senaste tiden börjat glida allt djupare in i missbruket. Intresset började med att vi under några dagar förra sommaren fick besök till sommarstugan av en god vän till min fru med respektive. Mannen i den familjen var fiskeintresserad så som en social insats frågade jag om han inte kunde hjälpa mig att plocka ut ett vettigt fiskeset på den lokala fiskebutiken. Det slutade med ett Svartzonker 9,2" med kastvikt på 6-28, parat med en Safina Noir haspelrulle. Strax därefter hände något. Det var jävlar i mig kul att slöfiska från bryggan. Mot slutet av sommaren hade jag på eget bevåg hunnit komplettera med ett litet Shimano Catana UL-spö klassat 3-14 samt en dedikerad fiskeväska med lite nödvändigheter.

    Under denna sommar har det hela eskalerat och det hela nådde sitt crescendo när jag plötsligt fick en gädda på kroken. Det var den största fisk jag har sett och jag ska inte sticka under stol med att det var något av en lättnad när den skakade sig loss precis vid bryggan. Jag fick dock se den glida fram längs bryggan som någon slags majestätiskt urtida odjur. I samma sekund som jag fick gäddan på kroken fick gäddan mig på kroken kan man väl säga, och nu vill jag komplettera spösamlingen med ett vettigt gäddspö. Därav detta inlägg.

    Jag tycker överlag det är kul med prylar och inser att denna hobby kan komma att bli förödande för min ekonomi, men nåväl. Som utgångspunkt köper jag hellre kvalitet än det billigaste, men vill gärna ha så mycket för pengarna som möjligt. Prisvärt. Jag är van och trygg med haspel och är allergisk mot saker som krånglar och trasslar sig så håller mig gärna kvar i haspel-landet en stund till om det inte finns otroligt bra argument för att gå över till multirulle i denna fas i livet. Nu till frågan:

    Frågan, för den som vill ha den kortfattade versionen
    Daiwa Prorex verkar vara en spöserie helt i min smak för gäddfiske. Jag väljer nu mellan ett Prorex S och ett Prorex XR, båda 8"-spön i klass 50g-100g. Vad skiljer dessa två spön annat än prislappen? Kommer jag märka någon skillnad? Hur hade ni resonerat?

    Prorex S går för 700 kr och Prorex XR för 1000 kr.

    Bonusfråga
    Jag fiskar mestadels i Mälaren, från brygga men ibland från båt. Tillfälle kommer även ges någon gång per år att fiska i Östersjön. Jag vill hitta en vettig rulle till mitt nya Prorex-spö enligt ovan och har sneglat lite mot en Penn Battle 4000. Är det ett vettigt val? Bör jag titta på något annat? Smärtgräns är 1000 kr.

    Tacksam för svar!
    Senast ändrad av Perkules; 2020-09-11, 15:34.

    Lämna en kommentar:


  • Jonez
    replied
    Ags 150g är styvare än XR och jag föredrar med facit i hand XR 150g före ags150. Xr kastar bättre

    Jag använder mig mest av AGS 120g til allt fiske över 60g och upp mot 130g,spöt klar mer utan problem. Det är det bästa spöt jag använt. Xr150g kommer inte långt efter.

    Skulle säga att xr150g och ags 120g kan kasta lika tungt och lätt

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 930 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 455 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 756 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 323 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X