Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Prorex-spön
Collapse
X
-
Ja du kan säkert navigera rätt även bland europeiska spön! Vad gäller amerikanska spöns välvilliga toleranser uppåt så borde det innebära att de inte regerar lika bra i de nedre regionerna som europeiskt klassade spön... fått den känslan här på FS bland StC användare, jag menar att ett USA spö knappast kan vara bättre i båda ändar- så vitt inte amerikanarna har en "know how" helt okänd för asiater, japaner och européer...
-
Hej Anders,
Det är därför de "kräsna" ska inte köpa "europeiska" spön, om de inte vet vad de ger sig in på.
De flesta av mina spön klarar lite mer än vad det står på klingan, men de kostar därefter.
Det som är intressant för mig är att Daiwa har kommit med många intressanta skandinaviska spön för det gäddfisket vi bedriver här uppe och jag tror att jag kan hitta ett spö som passar mig. Erfarenhet att köpa fiskepryttlar har jag iaf ..... Annars "europeiska" klingor har aldrig varit min melodi .
Om detta spö kommer att funka för mig, återstår att se, fast om jag slår till, då kommer jag att komma ifrån butiken med rätt spö för mig, så som jag alltid har gjort, oavsett vad tillverkade graverat på klingan.
Tyvärr 40-80 finns inte i den modellen jag vill ha, så jag får gå upp i "viktklass".
Häls //T
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Tjena tonyex! Du har en poäng - står det 20-60g på spöt så ska det klara de vikterna. Å andra sidan har jag erfarenhetsmässigt alltid gjort följande bedömning: ett rätt klassat 20-60g spö klarar dessa vikter men dess sweetspot ligger inte där... iaf inte europeiska spön...
För mig är det logiskt och följdriktigt, ett spö som klarar angiven maxvikt ska och kan ej levera som bäst på max, den ska klara det men man kan knappast begära att klingan skjuter på som bäst där uppe. Söker man ett spö som briljerar med 55g så bör man (skulle jag) titta på ett 30-70 eller snarare ett 40-80g spö...
Så i någon mening anser jag att ett "överladdat" spö är ett spö som faktiskt klarar aktuell vikt men inte riktigt orkar med att leverera sitt bästa...
Lämna en kommentar:
-
Hm .. håller inte med. Står det 60 gram på klingan, då ska inte spöt kännas överladdat med ett bete som väger mindre än så. Det är inte ett spagetto-flugspö vi pratar om här!
Är på väg att köpa ett AGS 30-70, men ska satsa på ett 40-100, om jag vill kasta runt 40-60 gram med kontroll och i motvind om det skulle behövas.
Tur att det finns styvare modeller!
Som jag brukar säga, att bilda sin egen uppfattning är guld värd. Spö-marknaden är en djungel idag!
Häls //T
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ja så är det kanske. Är inte så insatt, men blev lite besviken när jag mest fiskar pig shad jr och tänkte att 20-60gr skulle bli perfekt eftersom Beastmaster 20-50 funkade så bra.Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
Köpte ett XR haspel 20-60gr 8ft i höstas. Tycker det är lite klent klassat.
Känns överladdat med en shallowriggad Pig shad jr (55gr?). (Jämför med mitt 8ft Shimano Beastmaster 20-50gr som är klart styvare och kastar samma bete med större kontroll)
Med andra ord så är ditt Beastmaster underklassat? XR 20-60g ska tekniskt sett ha en sweetspot på runt 30-40g, men om ditt beastmaster kastar 55g bättre så är det ju den klassningen som är fel. XR är med andra ord bättre klassat?
Skulle förstås köpt ett 40-80gr XR istället då, men har lite för dålig koll på sweet spot etc... men man lär sig
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Med andra ord så är ditt Beastmaster underklassat? XR 20-60g ska tekniskt sett ha en sweetspot på runt 30-40g, men om ditt beastmaster kastar 55g bättre så är det ju den klassningen som är fel. XR är med andra ord bättre klassat?Ursprungligen postat av Test005 Visa inläggKöpte ett XR haspel 20-60gr 8ft i höstas. Tycker det är lite klent klassat.
Känns överladdat med en shallowriggad Pig shad jr (55gr?). (Jämför med mitt 8ft Shimano Beastmaster 20-50gr som är klart styvare och kastar samma bete med större kontroll)
Lämna en kommentar:
-
Köpte ett XR haspel 20-60gr 8ft i höstas. Tycker det är lite klent klassat.
Lämna en kommentar:
-
Samma spö men det som heter Classic har korkhandtag istället för splittgripp
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Yo,
Är det någon som vet om det är någon skillnad på ryggrad aktion eller styvhet mellan dessa två klingor Daiwa Prorex AGS 772 HF Baitcast-BS 2pcs 30-70g och Daiwa Prorex AGS Classic 772 HF Baitcast-AS 2pcs 30-70g?
Skillnader på namnet , vikten, handtaget och övriga komponenter är ganska självklara.
Häls //TSenast ändrad av tonyex; 2019-02-14, 21:10.
Lämna en kommentar:
-
Inte min-maxat än! Kan återkomma närmare helgen. Men Det jag kastat är 7g-skalle med 3"-jigg upp till 15g-skalle med 4"-jigg och det funkade super!Ursprungligen postat av JoelP Visa inlägg
Hur ligger det till med kastvikterna? Högst-lägst!
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 917 visningar