Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• holden
    replied
    Gamla SZ 8´6 var helt klart åt det mjukare hållet, jag ersatte det med ett annat relativt mjukt spö men som klarar högre kastvikter nämligen Shimano compre 8´6 MH som är ett muskiespö avsett för stora wobblers. Grymt skönt att fiska med de få gånger jag fiskar slemgurka, fiskar mest gummi när det väl blir av så då man får dra på rejäla mothugg a la Trumman, särskilt om man fiskar offset. Det är alltså gamla gröna modellen av Compre, den senaste har jag ingen koll på.

Lämna en kommentar:

• Trille66
    replied
    Någon som har testat Daiwa Prorex AGS Elite Baitcast 2sec - 7'2'' 4-21g?

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Måste ha hänt något med SZ 8’6” på senare år för det jag kände på i butik för flera år sen var ganska mjukt och ganska djupt i aktionen, ”Old School” som en del sade här på FS. Mitt Powershad -180g klarar mina max 140g beten men kunde gärna haft lite kraftigare topp och något mjukare botten i min smak.

"Svampigt" är en lurig, rent av negativ benämning som nog kan förväxlas med djup, mer parabolisk aktion tror jag men vi upplever saker på olika sätt och kastar olika.
    Senast ändrad av anteman; 2023-04-01, 09:42.

Lämna en kommentar:

• Dfishing
    replied
    XR Side Kick är absolut inte styv, den djupa aktionen upplevs först när man drillar fisk. Svårt att torrviffta.

Westin Powershad 180g helt klart "svampigare" och djupare i aktionen än ovan spö. Skulle säga att verkliga kastvikten är 140-150g. Grymt skönt spö.

Westin Powershad 130g precis som storebrorsan ovan fast med lägre kastvikt, hade nog satt gränsen på 100-110g.

Westin Powercast 130g mer lik Daiwas Side Kick fast med lägre kastvikt. Även här hade jag varit försiktig och undvikit att kasta 120-130g.

Lämna en kommentar:

• Dfishing
    replied
    Daiwas AGS serie är 100% en lyxigare version av Svartzonkers armeringsjärn, endast lättare med finare komponenter men annars är det stenhårda pinnar bägge två.
    Absolut inga dåliga spön, men passar helt enkelt inte alla fiskare.
    ​​​​​​
    Daiwas XR serie är dock inte likt ovannämnda spön överhuvudtaget, laddar bra och man får djup och skön aktion när man drillar fisk.

Som ni redan är inne på är Westin extremt överklassat, vanligt att nybörjare som inte har koll på Westin knäcker spöna när man försöker slunga iväg ett 180 grams bete med ett Powershad spö som faktiskt är klassat till 180 gram, eller att man knäcker ett Powercast 130g när man laddar med 120g bete.
    Har alltid gillat Westins spön. Sålänge man har koll på att de är kraftigt överklassade och man är försiktig med tunga beten så är det en fröjd att fiska med dessa.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ja att känna spön säger inte allt men något. Svårt att finns gäddspön men djup aktion, kan inte komma på ngt djupare än gamla SZ, möjligen att Westins Powercast-T 8’6” -130g är liknande, de var ohyggligt populära på bl a FS innan den snabba, toppiga ”eran” tog över.

Flera men inte alla har sagt att Westinspöt ovan är överklassat och bäst upp till ca 100-110g. Så kan det vara, har ej prövat. Kan också vara så att de är ovana med djup aktion och när den klinga böjer sig djupt i kastet så uppfattas det som att klingan ”svampar” (tappar kraften) fastän det kanske mer är en fråga om en (ovanligt) djup aktion som måste få jobba lite annorlunda, lite mer långsamt.

Kan inte minnas direkt att jag läst ngt om att de har gått av med säg 120g så de håller nog iaf…Snyggt, ”klassiskt” spö om du frågar mig iaf.
    Senast ändrad av anteman; 2023-03-31, 09:30.

Lämna en kommentar:

• Maroli
    replied
    anteman, du förstår mig rätt. Bara jag som är dålig på att beskriva känslan. Jag får helt enkelt åka till butik och klämma och känna lite. De kan säkert tipsa om något med djupare action annars. Så får det kanske bli ett Prorex som nytt abborre och gös spö istället.

Tack,

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Maroli En sak, du säger att ditt SZ 8'6" - 140g är som ett armeringsjärn. Tänk då på att flertalet Prorex förefaller snabba och toppiga i aktionen dvs mer av det du sannolikt inte vill ha eller missförstår jag dig?

Även S - 150g är med mina mått ett ganska snabbt och toppigt spö, uppfattar det iaf som styvare än det SZ jag kände på för flera år sen. Vill du ändå pröva ett Prorex så svider det mindre om du prövar ett Prorex S på rea...de kan vara alltför styva för din smak... Med reservationen att jag har inte känt på X, XR eller AGS i gäddklass - 150g, nån djup aktion är det nog knappast.

Eller åk till en butik om du kan och känn på något av Prorex serierna, 150g spöt. Be handlarn agera fisk när du håller i och belastar spöt för att få nån slags känsla för aktionen, styvheten.

Lämna en kommentar:

• RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av Maroli Visa inlägg
    Tack för era svar!

anteman, du hade helt rätt. Det är ett 8'6" från 2016/17

Tack för tipset om Pike Knights recension. Efter att sett den och läst lovorden ovan så blir det nog en sådan kombo. Även om Prorex S lockar med sitt pris. Funderar även på en ny abborre och gös kombo, kanske får bli en S där. Eller E, någon som vet vad som skiljer?

​​​​​Det var just att Tatulion hade knarr som lockade. Men blir alltid lite osäker när det knappt finns några recensioner om den.
    Någon reception på Tatulion har jag inte, men det är en Tatula med förbättrade drev och vattentät broms med knarr. Bra att dom satt i andra drev för Tatulans drev va värdelösa, slets väldigt snabbt.

Lämna en kommentar:

• Maroli
    replied
    Tack för era svar!

anteman, du hade helt rätt. Det är ett 8'6" från 2016/17

Tack för tipset om Pike Knights recension. Efter att sett den och läst lovorden ovan så blir det nog en sådan kombo. Även om Prorex S lockar med sitt pris. Funderar även på en ny abborre och gös kombo, kanske får bli en S där. Eller E, någon som vet vad som skiljer?

​​​​​Det var just att Tatulion hade knarr som lockade. Men blir alltid lite osäker när det knappt finns några recensioner om den.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
272 575 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13