Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dfishing
    replied
    Ofyfan! Nu blev jag sugen på en AGS igen!!

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg

    Nu är jag ingen expert på abborrespöna i AGS serien men OM abborrespöna är lika snabba och toppiga som gäddspöna, då hade jag personligen aldrig valt ett sådant spö till mindre hårdbeten med små sylvassa trekrokar. Abborren kommer mer eller mindre självkroka sig med sin mjuka käft på den typen av beten och det kommer bli svårt att behålla fisken krokad med en snabb aktion, med betets hävstångseffekt lär det dessutom bli ännu svårare.

    Välj ett långsammare spö med djupare aktion som absorberar allt abborren sätter emot, med den typen av beten vill man gärna ha den flexande gummisnodd effekten för att tappa mindre fisk.
    Alternativt köra fluorocarbon.

    Som sagt, bara OM spöna är som jag tror de är.

    Svarade på just det till trille66 ags elite är inte toppiga/stela utan upplevs som för mjuka till en början , gillar inte heller vanliga ags då jag hade ett 30-70 som jag tyckte var allt för stelt/stumt
    sen om det är optimalt till 5g vobbler är nåt helt annat känns som att jag skulle vilja ha ett med lägre kastvind till 5g än 15g för det är ett brett spann på vikten

    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Dfishing
    replied
    Ursprungligen postat av Trille66 Visa inlägg

    Passar det till mindre cranks 5-15g och mindre chatterbaits?
    Nu är jag ingen expert på abborrespöna i AGS serien men OM abborrespöna är lika snabba och toppiga som gäddspöna, då hade jag personligen aldrig valt ett sådant spö till mindre hårdbeten med små sylvassa trekrokar. Abborren kommer mer eller mindre självkroka sig med sin mjuka käft på den typen av beten och det kommer bli svårt att behålla fisken krokad med en snabb aktion, med betets hävstångseffekt lär det dessutom bli ännu svårare.

    Välj ett långsammare spö med djupare aktion som absorberar allt abborren sätter emot, med den typen av beten vill man gärna ha den flexande gummisnodd effekten för att tappa mindre fisk.
    Alternativt köra fluorocarbon.

    Som sagt, bara OM spöna är som jag tror de är.


    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Trille66 Visa inlägg

    Passar det till mindre cranks 5-15g och mindre chatterbaits?
    Kört mest bladebaits/vibrobeten men chatterbaits och cranks bör väl funka lika bra för cranks i min värld är vobbler och är det så så funkar det prima så länge som du får spöet till bra pris för det var det när jag handlade
    sen verkar ju ags finesse vara det som rekommenderas till små vobbler om man ska vara mer riktad mot det
    Senast ändrad av Sundström76; 2023-03-31, 21:22.

    Lämna en kommentar:


  • Trille66
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

    Jodå finns ett hemma parat med en alphas 800 mjukare än ags brukar vara inget jiggspö , gillar det men krävde lite invänjning när man växlar mellan det och det gunki chooten som går på jigg till borre
    Passar det till mindre cranks 5-15g och mindre chatterbaits?

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Trille66 Visa inlägg
    Någon som har testat Daiwa Prorex AGS Elite Baitcast 2sec - 7'2'' 4-21g?
    Jodå finns ett hemma parat med en alphas 800 mjukare än ags brukar vara inget jiggspö , gillar det men krävde lite invänjning när man växlar mellan det och det gunki chooten som går på jigg till borre

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Gamla SZ 8´6 var helt klart åt det mjukare hållet, jag ersatte det med ett annat relativt mjukt spö men som klarar högre kastvikter nämligen Shimano compre 8´6 MH som är ett muskiespö avsett för stora wobblers. Grymt skönt att fiska med de få gånger jag fiskar slemgurka, fiskar mest gummi när det väl blir av så då man får dra på rejäla mothugg a la Trumman, särskilt om man fiskar offset. Det är alltså gamla gröna modellen av Compre, den senaste har jag ingen koll på.

    Lämna en kommentar:


  • Trille66
    replied
    Någon som har testat Daiwa Prorex AGS Elite Baitcast 2sec - 7'2'' 4-21g?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Måste ha hänt något med SZ 8’6” på senare år för det jag kände på i butik för flera år sen var ganska mjukt och ganska djupt i aktionen, ”Old School” som en del sade här på FS. Mitt Powershad -180g klarar mina max 140g beten men kunde gärna haft lite kraftigare topp och något mjukare botten i min smak.

    "Svampigt" är en lurig, rent av negativ benämning som nog kan förväxlas med djup, mer parabolisk aktion tror jag men vi upplever saker på olika sätt och kastar olika.
    Senast ändrad av anteman; 2023-04-01, 09:42.

    Lämna en kommentar:


  • Dfishing
    replied
    XR Side Kick är absolut inte styv, den djupa aktionen upplevs först när man drillar fisk. Svårt att torrviffta.

    Westin Powershad 180g helt klart "svampigare" och djupare i aktionen än ovan spö. Skulle säga att verkliga kastvikten är 140-150g. Grymt skönt spö.

    Westin Powershad 130g precis som storebrorsan ovan fast med lägre kastvikt, hade nog satt gränsen på 100-110g.

    Westin Powercast 130g mer lik Daiwas Side Kick fast med lägre kastvikt. Även här hade jag varit försiktig och undvikit att kasta 120-130g.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 971 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 460 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 776 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 337 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X