Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    XR150 182 gram och AGS150 väger 205 gram enligt Daiwa Scandinavia katalogen gör 2020.
    Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
    Då stämmer det nog. Fick känslan av att AGS var något kraftigare än XR. Samt att det är ett helt Eva bakhandtag, inte splitgrip som på xr. Bakhandtaget är någon cm kortare på Ags också.
    Har precis köpt mig ett AGS 150G så blir att testa så fort jag kan.

    Rullfästet tror jag är identiska mellan spöna också, alltså inget zero g på ags150.

    Jag ska sätta på en Revo Beast 40 med 0,40 sufix 131.
    ​​

    Kommentera


    • Sjutton vad du köper spön Jonez - bra för oss FS:are!

      Nu vill vi (jag...) gärna höra om AGS -150g trivs bättre än XR -150g där uppe nära maxvikt... och annat av intresse.

      Jag har ju bl a ett Westin Powershad 8'6" -180g som är lite speciellt, bra ryggrad i botten men ovanligt mjuk topp vilket gör att jag fegar i kasten med säg 140g... "tycker synd" om toppen med 140g... så, grejar AGS/XR 140g utan att du fegar?

      Sen förstår jag att ett spö som klarar maxvikt utan att kännas överbelastat inte kommer att leverera som bäst "där uppe" runt maxvikt med så är det ju med alla spön... jag vill dock kunna skicka i väg en 140g då och då utan att bli skitnödig även om jag sällan kör de vikterna.

      För övrigt är 8'6" spön i denna betesklass med spövikter runt 180-200g imponerande oavsett +/- 20g och balansen borde gynnas med neopren/EVA bakom rullen.
      Senast ändrad av anteman; 2020-01-23, 21:16.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Sjutton vad du köper spön Jonez - bra för oss FS:are!

        Nu vill vi (jag...) gärna höra om AGS -150g trivs bättre än XR -150g där uppe nära maxvikt... och annat av intresse.

        Jag har ju bl a ett Westin Powershad 8'6" -180g som är lite speciellt, bra ryggrad i botten men ovanligt mjuk topp vilket gör att jag fegar i kasten med säg 140g... "tycker synd" om toppen med 140g... så, grejar AGS/XR 140g utan att du fegar?

        Sen förstår jag att ett spö som klarar maxvikt utan att kännas överbelastat inte kommer att leverera som bäst "där uppe" runt maxvikt med så är det ju med alla spön... jag vill dock kunna skicka i väg en 140g då och då utan att bli skitnödig även om jag sällan kör de vikterna.

        För övrigt är 8'6" spön i denna betesklass med spövikter runt 180-200g imponerande oavsett +/- 20g och balansen borde gynnas med neopren/EVA bakom rullen.
        Ja nu äger jag 3st AGS spinnspön. 40-100g, 120g och nu 150g. Min spontana känsla är att Ags150 kastar 140g betydligt mer avslappnat än XR150.
        Behöver komma ut i båten och det gör jag tidigast nästa helg för att kunna ge en skaplig review.

        Xr150g är mitt favoritspö och (trots att jag ej kastat med ags) rekommenderar alla som vill kasta typ 70-120g ett XR. Känner att ett spö blir inte bättre än vad mitt XR har presterat. Det kastar allt jävligt långt, det är balanserat och fjäderlätt (finns ett lättare spö som kastar 150g?) Det är kraftfullt som få men ändå så smäckert. Xr150g är kärlek för mig. Nog om det.

        BTW så sprang jag på ett Mojo bass swimbait jag dreglat efter i flera år. På det spöt sitter ju en Coastal och den kombon kommer jag använda mycket i vår.
        Med risk för att ags100 och 120 får sitta i spöhållarna ofta

        Kommentera


        • Bra där Jonez, spännande att få höra om AGS -150g och att St C inte puttar bort dina AGS/XR i den klassen... (ännu iaf.. )

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg

            Skulle säga att spöt kasta allt från typ 40g till 130g bekvämt, enligt min smak. Sweetspot ligger nog kring 100+-10 skulle jag säga.


            Jag var i butik idag kände på Ags150g. Spöt känns betydligt mer som XR150 än AGS 180g vilket är positivt. Kände på auktionen på Ags150g och XR 150g bredvid varandra och de kändes lika. Då är frågan varför man ska köpa ags. Det uppenbara skillnaden är spöringarna. Har själv 3 ags sedan innan och hållbarheten i kolfiberringarna verkar stabil. Sedan spövikten, jag vet att prorex xr 150g väger 181g men har olika uppgifter om vad Ags150g väger. Vissa sidor säger 200g. .

            Vad säger Buster?
            Stora skillnaden är att AGS har en något snabbare klinga SVF mot HVF, sen som du märker spö ringarna som är lättare vilket gör att känseln i spöt förbättras samt att du kastar längre då minskad vikt på klingan gör att eftersvajet minskar och klingan får bättre skjuts. Sen har ju AGS spön heldraget foam vilket kanske skyddar lite bättre i spöhållarna. Smaken är som baken -delad ! Testa bägge och se vad du/ni gillar bäst

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg

              Stora skillnaden är att AGS har en något snabbare klinga SVF mot HVF, sen som du märker spö ringarna som är lättare vilket gör att känseln i spöt förbättras samt att du kastar längre då minskad vikt på klingan gör att eftersvajet minskar och klingan får bättre skjuts. Sen har ju AGS spön heldraget foam vilket kanske skyddar lite bättre i spöhållarna. Smaken är som baken -delad ! Testa bägge och se vad du/ni gillar bäst
              Testade spöt idag, är imponerad. Vad jag önskade var precis det du skrev - en något snabbare och lite lite lite kraftigare för att kasta 130g bekvämare än XR 150g. Efter 2h av kastande av allt mellan 34g-140g är jag riktigt imponerad!

              Gillar också att du valde rullfästet från XR 150g som ger bra grepp om hela paketet. Tycker zero g passar bättre på de andra spöna.

              ​​​​​​Även om jag inte är helt 100 nöjd med helfoam så kan jag vänja mig, men jag mätte och såg att AGS är ca 1cm kortare än XR från trigger till butt.
              Hur gick tankarna där Buster?
              ​​

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Jonez Visa inlägg
                ... /
                ​​​​​​Även om jag inte är helt 100 nöjd med helfoam så kan jag vänja mig, men jag mätte och såg att AGS är ca 1cm kortare än XR från trigger till butt.
                Hur gick tankarna där Buster?
                ​​
                Bra där Jones, jag tror Buster ville kapa kostnader med typ en centimeter (för att få råd med foam hela vägen) eller så skrapade butten i magen när han skiftade grepp från kast från höger till högervevning? Precis som jag gör...

                Kommentera


                • Ha ha näää det skulle vara samma men kan diffa lite från fabrik beroende mtr och tapering. Kanske lite längre rullfäste på AGS eftersom det är lite kralligare.

                  Kommentera


                  • Skojade naturligtvis lite där Buster men intressant att du säger ”lite kralligare” - då tänker jag att AGS 8’6” -150g iaf klarar liiite mer ”där uppe” än motsvarande Prorex S, X och XR -150g ??

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Skojade naturligtvis lite där Buster men intressant att du säger ”lite kralligare” - då tänker jag att AGS 8’6” -150g iaf klarar liiite mer ”där uppe” än motsvarande Prorex S, X och XR -150g ??
                      Min känsla säger definitivt att AGS är kraftigare än de andra. Precis som Ags120 inte alls går att jämföra i kraft jämfört med de andra prorex 120:orna.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 891 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 385 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X