Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Håller just på att "byta sida" från haspel till spinn efter en lång tids kämpande mot strömmen... Halva processen är redan avklarad då jag sitter med en sprillans Lexa 300. Har hört mycket gott om AGS-spöna och tänkte att det kanske vore något. Vad säger ni i expertpanelen om den combon? Tänkte mig antingen 120- eller 150g-versionen. Har tidigare fiskat med ett spö som hade en maxgräns på 120g så jag har naturligtvis hållit mig inom den viktklassen (från pig shad jr till wolftail ungefär...) och trivs nog rätt så bra där, men det gör ju absolut inget om man kan kasta lite tyngre beten. Såg även att sportfiskeprylar.se har en egen version av 120g-spöet där klingan är lite annorlunda, nån som har testat deras version?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Chli Visa inlägg
      Håller just på att "byta sida" från haspel till spinn efter en lång tids kämpande mot strömmen... Halva processen är redan avklarad då jag sitter med en sprillans Lexa 300. Har hört mycket gott om AGS-spöna och tänkte att det kanske vore något. Vad säger ni i expertpanelen om den combon? Tänkte mig antingen 120- eller 150g-versionen. Har tidigare fiskat med ett spö som hade en maxgräns på 120g så jag har naturligtvis hållit mig inom den viktklassen (från pig shad jr till wolftail ungefär...) och trivs nog rätt så bra där, men det gör ju absolut inget om man kan kasta lite tyngre beten. Såg även att sportfiskeprylar.se har en egen version av 120g-spöet där klingan är lite annorlunda, nån som har testat deras version?
      Prorex XR 150g är mitt absoluta favoritspö. Billigt och kastar alla beten som en dröm.

      ​​​​​​Snart kommer även Ags150 i butik och jag kommer köpa ett men tror ändå att Xr150g är svårslagen.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Chli Visa inlägg
        Håller just på att "byta sida" från haspel till spinn efter en lång tids kämpande mot strömmen... Halva processen är redan avklarad då jag sitter med en sprillans Lexa 300. Har hört mycket gott om AGS-spöna och tänkte att det kanske vore något. Vad säger ni i expertpanelen om den combon? Tänkte mig antingen 120- eller 150g-versionen. Har tidigare fiskat med ett spö som hade en maxgräns på 120g så jag har naturligtvis hållit mig inom den viktklassen (från pig shad jr till wolftail ungefär...) och trivs nog rätt så bra där, men det gör ju absolut inget om man kan kasta lite tyngre beten. Såg även att sportfiskeprylar.se har en egen version av 120g-spöet där klingan är lite annorlunda, nån som har testat deras version?
        Lägger min röst på ags 120. Visserligen inte prövat xr 150 men AGS 120 är det skönaste spö jag testat. Testade massa spön för fiskefeber för några år sedan, ags 120 g blev solklar vinnare enligt alla oss som var med.

        Kommentera


        • Jag tror säkert att AGS -120g är ett kanonspö men vill chli med fler ibland kasta gummi på 120-140g utan att fega alltför mkt så borde väl ett XR -150g passa bättre eller vad säger ni som prövat iaf det senare?

          Kommentera


          • Är det någon som hunnit känna på Ags150g än?

            Kommentera


            • Någon som har lite feedback kring vad sweetspot med betesvikter är på XR150?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

                Lägger min röst på ags 120. Visserligen inte prövat xr 150 men AGS 120 är det skönaste spö jag testat. Testade massa spön för fiskefeber för några år sedan, ags 120 g blev solklar vinnare enligt alla oss som var med.
                Jag har läst den artikeln! Det är därför jag började tittade på just AGS 120g nu när jag är i processen av att byta till spinn. :-) Anledningen till varför jag funderade kring 150g var att jag såg att det fanns en AGS modell för det spöet nu. Det är lite som anteman säger, att kunna kasta lite tyngre drag är ingen nackdel. Men allt som allt blir det nog ett 120g för mig, tänker mig att lite bättre känsla och lättare vikt överväger att potentiellt kasta tyngre grejer. Tack för input!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Chli Visa inlägg

                  Jag har läst den artikeln! Det är därför jag började tittade på just AGS 120g nu när jag är i processen av att byta till spinn. :-) Anledningen till varför jag funderade kring 150g var att jag såg att det fanns en AGS modell för det spöet nu. Det är lite som anteman säger, att kunna kasta lite tyngre drag är ingen nackdel. Men allt som allt blir det nog ett 120g för mig, tänker mig att lite bättre känsla och lättare vikt överväger att potentiellt kasta tyngre grejer. Tack för input!
                  120 g i kastvikt täcker in de flesta populära gäddbetena, men absolut, går du upp till 150 g så täcker du in några fler. Varken känt på ags eller xr 150 g men övertygande om att båda är riktigt fina spön :-)

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Plumsisjön Visa inlägg
                    Någon som har lite feedback kring vad sweetspot med betesvikter är på XR150?
                    Skulle säga att spöt kasta allt från typ 40g till 130g bekvämt, enligt min smak. Sweetspot ligger nog kring 100+-10 skulle jag säga.


                    Jag var i butik idag kände på Ags150g. Spöt känns betydligt mer som XR150 än AGS 180g vilket är positivt. Kände på auktionen på Ags150g och XR 150g bredvid varandra och de kändes lika. Då är frågan varför man ska köpa ags. Det uppenbara skillnaden är spöringarna. Har själv 3 ags sedan innan och hållbarheten i kolfiberringarna verkar stabil. Sedan spövikten, jag vet att prorex xr 150g väger 181g men har olika uppgifter om vad Ags150g väger. Vissa sidor säger 200g. .

                    Vad säger Buster?

                    Kommentera


                    • XR150 182 gram och AGS150 väger 205 gram enligt Daiwa Scandinavia katalogen gör 2020.
                      Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 382 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 529 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X