Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Är det flera som känner som jag?
    Förutsatt att det finns i odelad version kommer jag köpa!

    Kommentera


    • Det är därför de "kräsna" ska inte köpa "europeiska" spön, om de inte vet vad de ger sig in på. De flesta av mina spön klarar lite mer än vad det står på klingan, men de kostar därefter.

      Det säger ju visserligen ingenting om spöt är bra eller dåligt. Att undeklassa sina spön är ju ett gammalt knep för att slippa reklamationer. Det finns ju rätt mycket exempel på de nya "abborrspöna" som kommit sista tiden.


      Ja du kan säkert navigera rätt även bland europeiska spön! Vad gäller amerikanska spöns välvilliga toleranser uppåt så borde det innebära att de inte regerar lika bra i de nedre regionerna som europeiskt klassade spön... fått den känslan här på FS bland StC användare, jag menar att ett USA spö knappast kan vara bättre i båda ändar- så vitt inte amerikanarna har en "know how" helt okänd för asiater, japaner och européer...

      Där kan man svara både ja och nej. För några år sedan så var det solklart ja. De flesta spön som såldes här var rena budget spön i jämförelse med ex usa marknaden. Även om prissättning inte stämde med vad du fick. Usa spöna i samma prisklass var överlägsna spön som såldes här på allt.
      otroligt mycket bättre klingor och ofta ringar. Men nu har det kommit in riktigt bra spön även på vår marknad så nu stämmer det inte alls i samma utsträckning .

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
        Ett prorex spinnspö klassat typ till 21 gram och inte för kort (gärna typ 7.1-7.3)... med vanlig topp förstås. Jag köper det på en gång!

        Är det flera som känner som jag? kanske vi kan få ett till 2020
        Är 7'1":an i bild ovan alltså för kraftfull?

        Kommentera


        • Bojsen, när var en "ung" grabb visste inte något annat än mjuka ["europeiska"] långa spön och röda ambor. Tror att vi alla som fiskat innan jerkbait-feber har varit där. Fortfarande tycker jag att många europeiska 110 grams klingor är knappat 90 grams klingor i det verkliga livet. Det finns även amerikanska klingor som känn så.

          Att köpa ett spö är inte så svårt när man vet man man vill. Först väljer man budget och kvalite på klingan man är ute efter, sen väljer man kastvikter efter "sweet spot" och sweet spot ska matcha beten man vill fiska oftast med och biffen är klar. Det finns inget spö som fungerar perfekt i ett bredare viktspann, utan risken finns att många spön presterar optimalt i ett mkt smalare viktspann än angivet, ibland i det övre segmentet , ibland någonstans i mitten och ibland i den nedre.

          Själv tycker att det är mkt svårare att köpa rätt jänkarspö. Minns mkt väl att jag hade svårt att välja ett spö när jag hade 10 st i handen som hade nästan samma angivna kastvikter med spöna var ansedda för olika fiskar och olika fisketekniker. Själv gick till säljaren och frågade: Vad går ut "bass punching" teknik på? Efter 5 minuter fattade jag varför den klingan kändes som ett gäddspö!

          Daiwa spöna känns intressanta på pappret, men de måste passera "Tonyex filter" ändå. De kommer inte undan.

          //T

          Kommentera


          • Jag har ett AGS 7.1 10-30. Gillar det spöt, men skulle älskat ett som var minst lika långt och mjukare. För sweetspot runt 12gr eller så. 30 grammarn har sweetspot skulle jag säga runt 20 gram, så det jag är ute efter är ett spö som bättre skulle kasta lite mindre beten men ha samma typ av egenskaper. För jag gillar verkligen det jag har... Men svårt att få för många spön...
            http://mortasfiske.blogspot.com

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Jag har ett AGS 7.1 10-30. Gillar det spöt, men skulle älskat ett som var minst lika långt och mjukare. För sweetspot runt 12gr eller så. 30 grammarn har sweetspot skulle jag säga runt 20 gram, så det jag är ute efter är ett spö som bättre skulle kasta lite mindre beten men ha samma typ av egenskaper. För jag gillar verkligen det jag har... Men svårt att få för många spön...
              Jag har samma spö och skulle nog säga att sweetspot är 24-25g vilket passar mig perfekt då dom flesta jiggar jag fiskar med ligger just runt 23-26g
              Underbart spö som jag nog aldrig kommer släppa iväg
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                Jag har ett AGS 7.1 10-30. Gillar det spöt, men skulle älskat ett som var minst lika långt och mjukare. För sweetspot runt 12gr eller så. 30 grammarn har sweetspot skulle jag säga runt 20 gram, så det jag är ute efter är ett spö som bättre skulle kasta lite mindre beten men ha samma typ av egenskaper. För jag gillar verkligen det jag har... Men svårt att få för många spön...
                Chansa lite på ett BFT Perception 7'6" 5-20g spinn? Ska ju vara både snabbt lätt och känsligt, det senare dock i dubbel bemärkelse, men bör hålla bra om mest laddar med 12g?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                  Jag har ett AGS 7.1 10-30. Gillar det spöt, men skulle älskat ett som var minst lika långt och mjukare. För sweetspot runt 12gr eller så. 30 grammarn har sweetspot skulle jag säga runt 20 gram, så det jag är ute efter är ett spö som bättre skulle kasta lite mindre beten men ha samma typ av egenskaper. För jag gillar verkligen det jag har... Men svårt att få för många spön...


                  Morta, vi har utgående 8” exceler baitcaster spön upp till -21gr i lager! Grymt fina för billig penning !

                  Kommentera


                  • Vilka säljer dom? Buster

                    Kommentera


                    • Vet i tusan, men kom på att vi hade dem... jag tog fram dem för 3 åt sedan för det lätta spinnfisket, typ 3/4 aktion för att svara bra på jiggfiske osv. Alla kan beställa skulle tro retaila ca 699:- nu låg på 1200;- då de var nya. Har ett prov på kontoret om nån vill känna

                      http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=18950

                      här är ett snarlikt spö, fast andra detaljer dock samma aktion

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 885 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 075 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X