Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

    Eller superlim så har du ett odelat spö hahaha
    Haha ja det är en fundering jag har haft, men känns inte rätt än i alla fall :p

    Om man kyler ner spöt, hur går man till väga, spöt får ju inte plats i min frys.

    Kommentera


    • Kan knappast sägas vara normalt att toppen vrider sig som Daiwa tydligen påstår... tråkigt att de inget gör... "tryck hårdare" (än du behöver på alla dina andra spön) låter ju vanskligt.

      Finns ju något slags holkvax att använda, stearin har jag också läst att det kan funka, skulle börja där. Eventuellt om inte det räcker, slipa lätt precis där det nyper så kanske holken faller bättre på plats. Slipa nätt och pröva i omgångar. Hanen ska ju inte in hela vägen i honan...

      Kommentera


      • https://www.flugor.se/kemikalier/ovr...e-holkvax-2622

        Det här använder jag till alla holkar. Oavsett om det flug eller spinnspön.

        Kommentera


        • Precis, man blir ju skeptisk på Daiwas kvalitetskontroll.
          Får se hur det går. Gned lite stearin, och det känns som det sitter bättre.
          Ska iväg ikväll och testa om det håller.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av As1pir3 Visa inlägg
            Blev till att beställa hem ett Prorex AGS 712 MMLF-BS 7-32g (PXAGS712MMLFB-BS). Efter att ha ha känt och klämt på 5-25g-varianten i en lokal butik så var valet rätt självklart. Bakhandtaget är för dem som undrar ca 2cm längre än ett W3 T&C, så det funkar utmärkt till jigg men kanske blir lite ivägen om man ska jerka/twitcha. Exremt lätta spön kan tilläggas!
            image_larger_version_name_size_id
            Skrev du senare något om hur spöt funkar till ditt jiggfiske, tex jämfört med Chootenspöt? Nyfiken.
            Senast ändrad av anteman; 2019-07-07, 18:51.

            Kommentera


            • Nu är det testat.
              Fungerade utmärkt med att gnida lite stearinljus på holken.
              Lätt fix antar jag, men ändå märkligt att man ska behöva använda sig utav trix på ett spö av detta kaliber.

              Kommentera


              • Bra att det funkade med stearin! Ska testa det själv nu på ett riktigt exklusivt spö jag köpte till bra pris förra året.

                Det spöt har ett nästan lite omvänt "problem", holken nyper "alltför" bra! Svårt att förklara men när man sätter ihop delarna så kan man kränga på toppen, lite lite längre fastän det redan tar emot. På mina andra spön tar det s a s stopp mycket tydligare så man vet att inte trycka på mer.

                Det här spöt är det svårare att känna det där tydliga stoppet, jag tror friktionsytan är ovanligt stor, passformen så bra att "stoppet" bli otydligt så jag låter kraften jag applicerar bli mitt rättesnöre, men funderar alltid om jag verkligen tryckt in det tillräckligt.
                Har inget annat spö med så smutt eller precis passning så jag blir lite, lite osäker... och då har jag ändå satt i hop holkar i över 40 år...

                Fast det är klart inte på ett så här pass dyrt spö...
                Senast ändrad av anteman; 2019-07-08, 08:12.

                Kommentera


                • Verkar som om alla i denna tråd har riktigt bra koll på Prorex-spöna, jag står i valet och kvalet om jag ska köpa ett 120g AGS eller ett 120g XR. Det jag tvekar på är spöringarna på AGS'en, jag får en känsla av att de kan vara känsliga emot stötar och att de kan spricka... Hur är det med era AGS som ni fiskat med ett tag? Håller spöringarna ihop tveklöst eller har några gått sönder?

                  Tacksam för svar

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av jegarn Visa inlägg
                    Verkar som om alla i denna tråd har riktigt bra koll på Prorex-spöna, jag står i valet och kvalet om jag ska köpa ett 120g AGS eller ett 120g XR. Det jag tvekar på är spöringarna på AGS'en, jag får en känsla av att de kan vara känsliga emot stötar och att de kan spricka... Hur är det med era AGS som ni fiskat med ett tag? Håller spöringarna ihop tveklöst eller har några gått sönder?

                    Tacksam för svar
                    Fiske polaren har XR spöt (Dock 150g). Och skillnaden mellan ags och XR är obetydligt.
                    Alltid roligare med det bästa, men i detta fall tror jag inte att du kommer att förlora något på att gå på XR spöt.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av jegarn Visa inlägg
                      Verkar som om alla i denna tråd har riktigt bra koll på Prorex-spöna, jag står i valet och kvalet om jag ska köpa ett 120g AGS eller ett 120g XR. Det jag tvekar på är spöringarna på AGS'en, jag får en känsla av att de kan vara känsliga emot stötar och att de kan spricka... Hur är det med era AGS som ni fiskat med ett tag? Håller spöringarna ihop tveklöst eller har några gått sönder?

                      Tacksam för svar
                      Har flera AGS spö och aldrig haft problem men jag är oxå otroligt försiktig med allt ja äger dvs slänger inte ner spöna som amerikanska bassfiskare etc

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 890 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 385 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 083 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X