Ambassadeur - skillnader i vikt på modellerna. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur - skillnader i vikt på modellerna.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur - skillnader i vikt på modellerna.

Hej,
    Nu tänkte jag få igång rullnördarna lite.

Nya Ambassadeur C-7000 väger 608 gram.
    Den ersätter Ambassadeur 7000i som vägde 597 gram.
    Inget konstigt med det - liten skillnad i vikt.

Men äldre Ambassadeur 7000-rullar kunde väga omkring 500 gram!
    Vad beror det på?
    De nya powervevarna är längre och tyngre om jag förstått det rätt. De gamla spolarna var ofta gjorda i bakelit/plast (C-7000 och 7000i har spole av metall).
    De två detaljerna kan inte väga 100 gram mer...

Ändå så lovordas ju äldre Ambassadeurer för att de är mer robusta än nya från Kina.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Spolarna på mina gamla 7000 är i svart eloxerad aluminium! Bara så du vet! ;-)

Och på den nyare (7000 High Speed: 910508 23) finns Power Handle (som ser annorlunda ut än dagens men den är i metall och lika stor).
    Senast ändrad av CDan; 2017-02-16, 22:52.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Det jag hittar är att den nya modellen 7000i kom 2007 som rullen "gick upp i vikt"! Samtidigt blev rullen förbättrat på mer än 20 punkter. Bland dessa förbättringar var många av typ förstärkningar. Kanske det var dessa som gjorde att rullen blev tyngre. Jag vet inte! :-(
      Tight lines!
      CDan

Kommentera

IAR lager ?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          IAR lager ?
          100g??? ;-)
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

100g, det måste ju vara stommen som är i annat material, och gavlarna måste vara tjockare, ett kugghjul kanske väger 5-10g, materialet kan ju inte göra så jäkla mycket då...

100g är ju ganska mycket så det är en intressant frågeställning

Kommentera

Har ni vägt rullarna i verkligheten? Jag har märkt storskillnad på papper å verkligheten på vissa rullar.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                Har ni vägt rullarna i verkligheten? Jag har märkt storskillnad på papper å verkligheten på vissa rullar.
                Därifrån började vår diskussion: jag och Sir Fish-a-lot snackade lite om vilka 7000:rullar har vi för att jag behöver en 7001 för laxfisket! Då märkte vi att mina 2 gamla 7000 väger runt 500g (jag har vägt de på våg, och det var bara under 10g emellan men det förklaras genom att den nyare har Power vevhandtag). Alltså med undantag för vevarna rullarna väger kanske näst intill samma.

Sir Fish-a-lot har nyare rulle och den väger lite över 600 g. Då väcktes frågan: hur motiveras viktskillnaden?

Genom det som står i "Napp och Nytt" från 2007 (året som den nya 7000i kom) insåg jag att det var då som rullen blev tyngre! Där stod det att rullen blev förbättrat på mer än 20 punkter. Bland dessa förbättringar var många av typ förstärkningar. Men jag upplever att det blir svårt att förklara en 20% skillnad på några förstärkningar som adderar kanske några få procent. Det måste finnas nåt avsevärt stort som gjordes för att kunna förklara det!

Även den "vanliga" 7000 Big Game från 2006 katalogen vägde inte nämnvärt mer: 510g! Och man ska vara medveten att BG rullarna är extra starka för att klara av det "tyngre och tuffare fisket" som det heter.

Min 50 cents till diskussionen är att kanske rullen förstärktes så in i helvete mycket för att klara av mer än BG rullarna. På det sättet behovet av BG rullarna försvann. I samma veva förstärktes på samma sätt som 7000i även 9000/10000 rullarna, som blev 9000i och 10000i.

Men frågan kvarstår: vad som var det största ändringen som gjorde att rullen blev 20% tyngre?
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
                  Men frågan kvarstår: vad som var det största ändringen som gjorde att rullen blev 20% tyngre?
                  Jag tror de har något med spolen å göra, är den inte längre av aluminium så kan den ju väga en del och alla vet ju att mässingspolar håller bättre än aluminiumspolar.... Eller... Dem väger i alla fall fall en jäkla massa mycke mer.

Äger ni varsin av dem två borde ni ju kunna väga dem olika delarna?
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Vi tänkte faktiskt på spolarna: mina spolar (jag har 3 st) är av aluminium. Jag vet inte vad Sir's spole är av eller väger. Vi får se vad resultatet blir när Sir har tid för det.

Jag vägde en komplett spole (med axel, plastkugghjul och centrifugal bromsen). Den väger 48gram!
                    Senast ändrad av CDan; 2017-02-18, 14:13.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    277 596 visningar