Multirulle med låg utväxling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle med låg utväxling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Kan inte en dubbelvev med olika slaglängd vara något? Fanns väl någon Calcutta som hade det för, tja drygt 10-15 år sedan...?

Säg 42 respektive 60mm, borde ju lugna ned farten en hel (?) del till ringa kostnad och på köpet får man en rulle som bättre klarar både kallare och varmare fiske... Dock inte lika intressant för producenter som då får lägre volymer kan man tänka sig...
    Man kan ju alltid göra en egen vev till den rullen man gillar
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      Man kan ju alltid göra en egen vev till den rullen man gillar
      Precis, jag skulle hellre börja där än att byta drev... Eller fråga nån rullkonstnär på FS om de kan tillverka ngt..

Kommentera

Jag har börjat använda mig av Tracer braid lina så har jag full koll på hur fort eller sakta jag tar hem draget
        Men det är jag. Kanske inte funkar för andra
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jo jag kör med tracer braid, tycker det är svårt ändå eftersom jag vill fiska betena så sakta som möjligt utan att de slutar simma och det kräver en otrolig timing att lyckades med genom ett helt kast med så hög utväxling på rullen. Provade att montera det medföljande enkelhandtaget på rullen, i två olika lägen, men upplevde att det bara blev ännu knepigare.

Kommentera

Fixa en 6000/400 rulle o spola bara på 80m lina, då får du veva ett tag.

Kommentera

Köpte min första ambassadeur -90. Modellen var en 5000 Winch 3:8.1. Dessa reades ut för halva priset på grund av att den låga utväxling blev en flopp enligt säljaren. Det är fortfarande en favoritrulle, blev ännu bättre när jag bytte till Abus korta enkelvev.

Kommentera

Lexa 300 PWRL

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                  /...blev ännu bättre när jag bytte till Abus korta enkelvev.
                  Det där lät intressant men blir inte det lite bakvänt? Vill man få ner varvtalet så bör man ha en lång, inte en kort slaglängd på veven - på så sätt tvingas handen till en längre rörelse varje varv vilket enligt mig gör det enklare att veva långsamt. Om handen rör sig lika fort som med en lång vev som en kort vev så blir linintaget lägre.

En annan intressant sak som flera varit inne på är att lininaget ökar allteftersom spolen fylls och jag undrar om någon noterat om det har nån bäring på när det hugger...

Om man vevar konstant och ofta får hugg i början av kastet så kanske man vevar "för fort" och tvärtom om det hugger i slutet av hemtagningen... Blir nästan jobbigt med alla dessa parametrar så jag lägger ned nu...
                  Senast ändrad av anteman; 2017-03-07, 01:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Det där lät intressant men blir inte det lite bakvänt? Vill man få ner varvtalet så bör man ha en lång, inte en kort slaglängd på veven - på så sätt tvingas handen till en längre rörelse varje varv vilket enligt mig gör det enklare att veva långsamt. Om handen rör sig lika fort som med en lång vev som en kort vev så blir linintaget lägre.

.
                    Stämmer helt, var lite otydlig där. Fick tipset att byta vev då jag tyckte det var lite för låg utväxling. Skiljer inte många mm på veven men ibland är det väldigt en liten skillnad som gör att det går från bra till riktigt bra

Kommentera

Låg utväxling är kärlek det, förstår inte alls denna hype kring högutväxlade rullar. Vi fiskar ju gädda, man behöver i stort sätt aldrig veva snabbt och dessutom så tappar rullen invevningsstyrka ju högre utväxling en rulle har. Detta är ett problem om man fiskar med stora beten med ett styvt spö, jag provade en High speed JB förra säsongen men lämnade tillbaka denna omgående då jag tappade en mycket grov fisk första passet pga att rullen helt enkelt saknade styrkan att hålla tillräcklig press på fisken, veven bara snurrade utan att någon lina togs hem trots maxad slirbroms.

Numera kör jag en calcutta d och kan veva hem ett godståg utan problem, dessutom är det lättare att veva hem tunga beten hela dagen vilket höjer fiskekänslan i min mening. Jag föredrar faktiskt min calcutta 401d mot min conquest 401d just pga att den har lite lägre utväxling. Jag har också provat en moddad 5601 JB med 4.1 i utväxling, fy satan vad skön den var att fiska med. Hoppas nästa trend är att växla ner rullen för max kraft.
                      Senast ändrad av henrikj; 2017-03-07, 09:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      278 948 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13