Ursprungligen postat av Kattman
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle med låg utväxling?
Collapse
X
-
Jag lämnade tillbaka denna JB för länge sedan. Kör med Shimano idag, har inga rullar från ABU kvar. Denna rulle var sprillans ny när detta hände så att jag glömt släppa den mellan turerna hade nog inte med saken att göra. Den var även på garantiservice en gång efter första turen men var precis likadan när den kom tillbaka så lite oklart om något faktiskt var fel eller om HS JB:n faktiskt är så klen. Lite ironiskt att sätta powerhandle på i sådana fall... Om jag inte minns fel orkade rullen max veva in en hink med dryg 0.5 kgs vikt i.Senast ändrad av henrikj; 2017-03-08, 13:51.
-
Tror fortfarande att det är en fråga om slirbromsen. Att det blir tyngre, nästa omöjligt att veva upp 1 kilo med en högre utväxling är ju logiskt, då invevningskraften är lägre med hög utväxling.Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggNja, det är orelaterat skulle jag tro. Jag provade att veva in en hink med vikt i för att se hur mycket jag kunde veva in med min HS JB. Den klarade inte ens 1 kg. Den saknade styrka helt. lägre växlad JB klarar detta bättre även om dom inte är lika bra som tex calcutta d.
Jag rekommenderar dig att prova att veva in en hink på 1 kg rakt upp för att se skillnaden det är på olika utväxling och rullar. Det är ju inte konstigare än att man inte använder 5:ans växel när man drar upp bilen eller cyklar i uppförsbacke på högsta växeln. Högre utväxling går det fortare men du tappar styrka. Själv föredrar jag styrka och hoppas att det ska bli större utbud på lågutväxlad rullar.
Det är dock märkligt att spolen slutar snurra och veven bara snurrar när man når gränsen för vad rullen orkar, men detta verkar vara konsekvent mellan alla rullar jag provat så jag tror inte det beror på trasiga rullar eller så.
Oavsett utväxling så kan ju inte veven börja slira såvida inte antingen slirbromsen har nått sitt max eller att dreven/backspärren i sig börjat slira/kugga över och om det senare händer är något galet...
Vad annars skulle det vara som orsakar det du beskriver? Möjligen vad Kattman är inne på - hela linpaketet glider runt spolen.
Jag är övertygad om att i fall du har två rullar med samma, höga max bromskraft men med olika utväxling så kommer båda att kunna veva upp den där kilosvikten men bara så länge slirbromsen är starkare än motståndet (vikten+friktion). Skillnaden kommer att var att den med lägre utväxling kommer att kräva mindre kraft ur din vevarm...
För att kunna starta på en högre växel krävs ett högt vridmoment, har du det så går det att starta och komma iväg.... såvida inte kopplingen (slirbromsen) är alltför klen och slirar...
Om min teori (slirbromsen) stämmer så är det logiskt det med - alla rullar får en vev som snurrar utan att spolen gör det om rullen nått gränsen, dvs möter högre motstånd från vikten/fisken än vad slirbromsen klarar...Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggDet är dock märkligt att spolen slutar snurra och veven bara snurrar när man når gränsen för vad rullen orkar, men detta verkar vara konsekvent mellan alla rullar jag provat så jag tror inte det beror på trasiga rullar eller så.Senast ändrad av anteman; 2017-03-08, 19:42.
Kommentera
-
Men snäll det skiljer ca 15% dvs du får ta i med 15% mer styrka. Allt annat är bara din inbillning och/eller andra fel på rullen.Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggNja, det är orelaterat skulle jag tro. Jag provade att veva in en hink med vikt i för att se hur mycket jag kunde veva in med min HS JB. Den klarade inte ens 1 kg. Den saknade styrka helt. lägre växlad JB klarar detta bättre även om dom inte är lika bra som tex calcutta d.
Jag rekommenderar dig att prova att veva in en hink på 1 kg rakt upp för att se skillnaden det är på olika utväxling och rullar. Det är ju inte konstigare än att man inte använder 5:ans växel när man drar upp bilen eller cyklar i uppförsbacke på högsta växeln. Högre utväxling går det fortare men du tappar styrka. Själv föredrar jag styrka och hoppas att det ska bli större utbud på lågutväxlad rullar.
Det är dock märkligt att spolen slutar snurra och veven bara snurrar när man når gränsen för vad rullen orkar, men detta verkar vara konsekvent mellan alla rullar jag provat så jag tror inte det beror på trasiga rullar eller så.
Kommentera
-
Det har du rätt i detta fenomen uppstår för rullen har så kallad slirbroms vilket gör att du inte kan veva med mer kraft en bromskraften slirbromsen har oavsett utväxling.Det är dock märkligt att spolen slutar snurra och veven bara snurrar när man når gränsen för vad rullen orkar, men detta verkar vara konsekvent mellan alla rullar jag provat så jag tror inte det beror på trasiga rullar eller så.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-03-08, 21:11.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
277 440 visningar