Nu kommer längre bass spön! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nu kommer längre bass spön!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nja, gillar inte längre spön än nödvändigt.
    Korta spön betyder mindre material och vikt mellan mig och fisken och det blir i slutändan roligare fiske.
    Att det är lättare att kasta med multirulle om spöt är längre är en myt. Kasttekniken, spö-egenskaper och rätt rulle är viktigare.
    Självklart att man kastar längre med längre spön, om man nu behöver det för att få fisk.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
      Det är en regel som är mer än 4 årtionden och begränsar spölängden till 8 fot./.../ Mer info om detta finns här --> https://www.bassmaster.com/news/bass...foot-rods-2017

/Alex
      Intressant länk och därpå följande läsarkommentarer - flera är glada och många genuint upprörda, värre än FS
      Senast ändrad av anteman; 2017-03-24, 00:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Jag kan minnas fel... Även jag börjar bli till åren men är det inte så att du i många år här på FS ofta förespråkat långa, 10-11' gäddspön i olika trådar?
        T ex vill jag minnas att BFT Carbon Kevlar av Tony Fordham, BFT Pike Furusund eller BFT Mörrum 10-12' långa har nämnts i dylika sammanhang...

Och om du kallar mina 8'-8'6" spön för pimpelspön så är det fara värt att du själv använder längre spön än så, vilket jag ödmjukt var inne på. Kan dock vara så att du förordar något och använder annat men det vill jag inte tro. Kanske minns jag helt enkelt fel om dina preferenser åt långa spön för att täcka vatten effektivt och i så fall ber jag oförblommerat om ursäkt!

Finns i alla fall duktiga gäddfiskare som förordar långa gäddspön... jag tror jag läste i Fiskefeber att Per Hyenstrand var en av dem - om jag minns rätt får jag väl tillägga!

För mig är 8'6" en hyfsad kompromiss mellan balans, hanterbarhet och kastlängd... Men vi får se, snart kanske vi "alla" täcker vatten med ett spö liknande BFT Pike Furusund 11', som var bland det hetaste man kunde ha för, tja 15 år sedan och det mesta går i repris...
        Jag tycker det spårar ut nu, rubriken säger längre HÖ spön (längre spön med låga kastvikter), längd på gäddspön hör inte hemma i denna tråden.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Att det är lättare att kasta med multirulle om spöt är längre är en myt.

//T
          Inte enligt min erfarenhet, jag började min "multirullekarriär" på tidigt 90 tal med ett 7 fot (gäddfiske 15-40 gr), det var helt sjukt vad det trasslade, han i affären (Strömvalls i Göteborg) tyckte jag skulle satsa på ett 9 fot men jag tycke ju att "jag skall fiska från båt". När jag sedan bytte till 9 fot funkade allt mycket bättre, visst jag hade hunnit lära mig lite på vägen.

2015 fiskade jag efter Bonito på västkusten med ett 6 fotsspö med en liten multirulle och fick många trassel sköt iväg drage flera gånger eftersom linan gick av iom trasslet mm. Ändå är jag van att fiska havsöring med ett 9 fotsspö med kastvikt upp till 20 gr och en liten multirulle, där får jag inte så mycket trassel inte ens i närheten.

Det är svårare med ett kort spö till multirulle men det går att lära sig, har man dessutom väldigt tunga drag ex vid jerkfiske då är det mycket lättare.

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
            Jag tycker det spårar ut nu, rubriken säger längre HÖ spön (längre spön med låga kastvikter), längd på gäddspön hör inte hemma i denna tråden.
            "Nu kommer längre bass spön!"

Kommentera

Precis och längre swimbait spön kan komma att bli kalas! Lägre kastvikt och långa spön tror jag inte är det mest intressanta...
              /Apan
              Senast ändrad av Monkey; 2017-03-24, 15:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                Precis och längre swimbait spön kan komma att bli kalas!
                /Apan
                Vad är det för speciellt med Swimbaitspön?

Kommentera

Vad är det för speciellt med Swimbaitspön?
                  Swimbaitspön är avsedda att fiska liknande beten vad vi i Svedala kallar för gäddgummin eller större hårdbeten. Innan hade ju alla tillverkare någon seveneleven modell(7,11fot)

Kommentera

Håller med Sjöborg.

Har du känt skillnaden på bass och musky spön så förstår du nog varför lite "nättare" spön kan bli en hit då vi inte alltid behöver eller vill ha samma kraftfulla spön till våra gäddor. Eftersom bass fisket är så stort jämförelse med musky fisket kan det komma och finnas ett fint urval inom sin tid med spön.

Swimbait spöna är ofta lite kralligare med en högre power rating och mer som våra gäddpinnar här hemma, ett bredare urval är alltid kul även om det säkert fortsatt kommer finnas fin fina spön även här hemma i Svea.

/Apan

Inte tror jag 10 fotarna kommer vara det hetaste heller men det kan även öppna möjligheten för 2delat och vem vet de kanske får upp ögonen för det med där borta i väst.

Kommentera

Inte enligt min erfarenhet, jag började min "multirullekarriär" på tidigt 90 tal med ett 7 fot (gäddfiske 15-40 gr), det var helt sjukt vad det trasslade, han i affären (Strömvalls i Göteborg) tyckte jag skulle satsa på ett 9 fot men jag tycke ju att "jag skall fiska från båt". När jag sedan bytte till 9 fot funkade allt mycket bättre, visst jag hade hunnit lära mig lite på vägen.

2015 fiskade jag efter Bonito på västkusten med ett 6 fotsspö med en liten multirulle och fick många trassel sköt iväg drage flera gånger eftersom linan gick av iom trasslet mm. Ändå är jag van att fiska havsöring med ett 9 fotsspö med kastvikt upp till 20 gr och en liten multirulle, där får jag inte så mycket trassel inte ens i närheten.

Det är svårare med ett kort spö till multirulle men det går att lära sig, har man dessutom väldigt tunga drag ex vid jerkfiske då är det mycket lättare.
                      Du har helt enkelt fel teknik för korta spön , på samma sätt som min teknik inte passar till långa veka spön .

Började min multirullekarriär med Arjon Commander , nylonlina och 6-7fots bambuspön för ca 40 år sedan .
                      Provat allt möjligt men kommer alltid tillbaka till 6-7fots längd eftersom det lirar så bra till min 6000 och det fiske jag bedriver .

Långa spön tycker jag känns som att slå med ett badmintonracket genom luften , ett himla swoschande för liten effekt .
                      Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 651 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist