Bästa köpet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa köpet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag vill liksom inte välja eller krångla till det. Jag gillar ALLA mina fiskeprylar! Jo jag gör verklugen det!
    De fiskedrag som tagit bra med fisk är såklart helsköna och de som väntar på att få visa sin styrka är ju på sätt o vis ännu mer spännande.
    Kajakerna har varit... ja är... en fantastisk kick! Kajakfisket har verkligen lyft intensiteten i mitt fiske.
    Jag är helnöjd med alla rullar och de flesta spön. Har en del nya spön som ska få bekänna färg i sommar så får man se hur man trivs med dom.
    Men asså bästa köpet...? Att välja ut en enda grej... det går bara liksom inte!?
    Jo kanske föresten! Den bästa köpet skulle kunna vara spahelgen jag köpt till Sambon så jag ska kunna smita upp till västkusten för en långhelg o fiska nu i Juni!

Skitfiske!

Kommentera

Mitt första ekolod, ett Apelco 265, som inhandlades någon gång 1997-98. Enormt bra köp även om det grävde ett stort hål i studentkassan.
      Sedan får nog min gigantiska Savagearhåv nämnas också. Har landat några fina firrar och var extremt prisvärd.

Kommentera

En enkel men ovärderlig del av utrustningen som ALLTID följer med, måste helt klart vara Buff'en !
        Dessa nu i allt större växande antal och funktioner, har gjort det möjligt att härda ut många annars pinande fiskepass.

Kommentera

Blir en liten story här. Ointressant för de flesta, men någon kanske känner någon form av nostalgi.

Det för mig bästa köpet gjorde min morfar när han köpte en liten stuga, på en egen liten holme, i en liten insjö i Hälsingland. Där skulle jag senare sitta och meta från stenhällen, bada och nästan drunkna (nåja, pappa fick tag i mitt hår under vattnet och hade ju hoppat efter om det behövts). Jag lärde mig köra rorkult med "femhästarn". Jag skulle också få mitt första kastspö med en grön, obalanserad, rulle som liknade en Abumatic, jag tror aldrig jag fick annat än någon enstaka abborre på det spöt, kanske inte ens det.

Morfar köpte senare en svart Shimano FX2000 med Autocast till mig som jag fick välja ut på affären i Söderhamn. Han prutade mins jag, jag skämdes. "Om vi säger att grabben här bara har med sig 250 kr...". Jag tror jag hade ett Abu Enticer, 10-30g under samma tid. Nu tog fisket fart och jag började be farsgubben åka ut och fiska med mig hemmavid i Östhammarsfjärden och i och med detta så tror jag att jag hookade mig själv så att säga. Självklart med vital hjälp från dessa fantastiska förebilder i mitt liv.

Då och då rädade jag min storebrors fiskeväska för att låna drag. Min bästa stöld, jag gav sällan tillbaka de lånade dragen, gjorde jag långt senare när de flesta drag i lådan rostat, en Rapala Magnum 18 Redhead med dåligt åtsittande sked, Sagd wobbler fick jag mitt livs största gädda på samma dag som jag hittade den. Skeden lossnade i kampen. Ska jag ändra mig och utnämna Magnumen till mitt bästa köp/snatteri? Nja.

Jag besöker fortfarande stugan i Hälsingland så ofta jag kan. Jag har alltid trott att den lilla sjön bara håller små gäddor då vårt sjöbästa varit 2,8kg i många år. Men i och med ett ökat intresse har medlet ökat och sjööbästa har slagits med nästan det dubbla.

TLDR: En stuga.

Kommentera

Bästa köpet är nog en sprillans aluminiumbåt av känt märke som på säljarens initiativ skulle faktureras.

Har frågat några gånger varför inte faktura kommer men nu är båten såld sedan länge och de pengarna placerades väl och har växt med ca 300%

Bara väntar på att den ska bli stulen då jag har stöldskyddsmärkningen kvar på mig.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Håller med Husse i det att det liksom finns egentligen "för många" av de där "bästa köpet", men, samtidigt, ska jag ta nåt från gammalt och nåt från nytt så skulle det gamla bästa köpet nog vara en Knipex kraftavbitare, jag fiskar helst inte (iaf inte gädda) alls om den inte finns med i packningen. Den (eller snarare nån av de som man haft genom åren ) hänger alltid alltid med ut.

Men, sen håller jag annars med Henrik-W här att kajaken nog var det aboslut bästa köp jag gjort av saker på senare år. Förstår knappt varför jag inte köpt en tidigare (eller, jo, tror det inte funnits en på mitt Jula här tidigare heller så).
              För, precis som för Henrik-W så har det också sett ut för mig, oftast från land annars (om man inte hyrt nån tillgänglig båt som funnits i nåt vatten eller varit ut me nån polare med båt eller lånat nån båt av nån polare), och, nu med kajaken så har ju då en helt ny värld öppnats på sätt och vis. På sätt och vis även en värld som för mig, som fiskar så otroligt ofta, känns mycket mer värd än om jag t ex skaffat en båt. Nu kan jag åka typ var som helst och fiska var som helst. Dock styr ju vind/väder över en lite mer när det gäller en kajak, men, går ju oftast välja vatten utefter väder.

Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
              För min del är det definitivt kajaken. Tidigare var jag tvungen att fiska från land och det fanns massor av ställen som jag aldrig kunde komma åt.

Nu fiskar jag bara från land om jag är ute med polaren och våra pojkar.
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Bästa fiskeutrustning jag köpt var en Saab 9-3 årsmodell 98, första bilen, köpt i Maj 2014. Helt plötsligt fanns det en poäng att skaffa elmotor med batterier(blir lite bökigt att ta med cykel...) som används till båtar som lånas eller hyrs. Bilen är också en förutsättning för havsöringsfisket vid kusten som är 2 mil bort. Innan bilen var jag väldigt geografiskt begränsad eller beroende av fiskepolare med bil för att komma nån vart.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Mitt bästa köp är nog elmotorn med ankringsfunktion. Fiskar man i Mälaren med stora djup utanför grynnor och branter är ryggen glad varje gång den slipper hala in 20-30m lina...

Bästa affär - tja en Amb 7000C för 100:- för 30 år sedan men inte slår den Tyblings - en komplett båt som inte ens behövde betalas - svårslaget! (Hoppas det var Alumacraft)

Kommentera

Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                    Bästa köpet är nog en sprillans aluminiumbåt av känt märke som på säljarens initiativ skulle faktureras.

Har frågat några gånger varför inte faktura kommer men nu är båten såld sedan länge och de pengarna placerades väl och har växt med ca 300%

Bara väntar på att den ska bli stulen då jag har stöldskyddsmärkningen kvar på mig.
                    Bland det sjukaste jag hört

Kommentera

Ett av mina bästa köp var nog en höga rodd 430s mä en gammal mercury 18 hp 2takt på.
                      Va en arbetskollega som tjatade på mig å köpa båten av honom,å d ä tack vare d jag hittade tillbaka till fisket.
                      Fiska mycke när ja va liten men ingenting mellan 13-27,nu ä d istort sett d enda ja tänker på å ja försöker ge mig ut så ofta ja kan
                      Helt underbart att man hittat tillbaka å fattar inte varför ja hade ett sånt långt uppehåll

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      277 690 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13