Smörja okuma IS 20? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörja okuma IS 20?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Smörja okuma IS 20?

Hej
    Jag har en Okuma inspira IS 20 som skulle behöva smörjas. Det hörs nämligen ett svagt ojud när jag vevar in beten som går tungt i vattnet. Är det någon som kan ge mig tips på hur jag ska göra detta? Vilken olja är lämplig att använda? Kanske är det så enkelt som att skruva upp rullen och lägga på olja på de rörliga delarna? Ska någon olja appliceras i slirbromsen?

Tack på förhand
    Petter

Titta efter så lintrissan snurrar.
    Jag fick byta min för den hade rostat. Fick ett skrapande ljud då!

Kommentera

Du skall inte smörja slirbromsen. Nuförtiden är det ganska vanligt att det sitter teflonskivor eller teflonliknande sådana. Dessa är ganska feta och behövs ingen smörjning. Och smörjmedel har som egenskap att så småningom klibbar. Alltså det är inte rekommenderbar att smörja bromsen. Man kan "smörja" bromslammelerna

Om det hörs ett svagt oljud som en svag tickande sådant då är det kuggarna som är en aning slitna. Det behövs smörjning med något tjockare fett på alla kugghjul där inne. Rullen är en ganska billig sådan och då kugghjulen är monterade med ganska stor spel för att kunna veva lätt.

Om lintrissan har rostat (många gånger sitter där en kullager också) du tar ut den och rensar så gott du kan. Om det går skall all rost tas bort. Du smörjer med lätt flyttande smörjmedel eller med olja. Du skall smörja speciellt lintrissan regelbunden i framtiden (ganska sällan om den inte har haft rost, oftare det har varit rost på den pga. du skall försöka motverka rostangrepp som kommer ganska lätt om den har redan haft rost en gång). Kan du, du får byta trissa och/eller trissans kullager och efteråt smörja regelbunden.

När du öppnar rullen du skall inspektera hur fettet där inne ser ut: är det mörkt grå eller svart du måste rensa bort hela fettet först. Efteråt kan du smörja med nytt fett. Men det bästa är att ta bort gamla fettet i vilket fall som helst.

Alla kullager smörjs med olja, men inte sådan som dunstar bort (typ rocket oil eller liknande), och dessutom axeln som spolen sitter på (den glider genom en bussning).

Så gör jag och det har funkat utan problem i alla år.

Ha det!
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar