Drag-kunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag-kunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Wipp finns som drag med GAIS färger vilket naturligtvis alltid ger napp. Snudd på fångstgaranti på den. Men bortsett från just det draget så har jag fått mycket på gul/vita Wipp spinnare.

Tycker dock själv att det är lika mycket garanti på lintvinning på spinnare och har nästan upphört använda dem helt.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Med spinnerbaits slipper du lintvist men då får du gå upp lite i storlek även om det finns små varianter med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
        Med spinnerbaits slipper du lintvist men då får du gå upp lite i storlek även om det finns små varianter med.
        Även Mörrumsspinnaren är säker mot lintvinning. Fick jag välja ett enda drag att fiska gädda med resten av mitt liv så är det Mörrumsspinnare 28gr med kopparsked.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Den spinnare som jag fått absolut bäst på är King 12 gram i kopparfärg. Detta gäller då abborre och gädda och utspelades under 80- och 90-talen.

Kommentera

Fortsätter på hö-temat...
            Länk till en dansk, Thomas Hansen.
            Läs under rubriken: Den går godt i vandet
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
              Tips på några bra spinnare ?
              Mepps Aglia Long och Mepps Comet samt Mörrumsspinnaren....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Kommentera

Om du frågar mig om spinnare är svaret givet: ABU Reflex!!! Silver eller zebra. Annars får jag allt som går att fånga här i sjön på Relax Kopyto. Tretums med 10- eller 15-grams skalle.
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
                  Tips på några bra spinnare ?
                  Myran har flera bra modeller: Wipp, Panter, Agat, Akka, Mira
                  Övriga favoriter är Reflex (12g koppar och zebra), Mepps Aglia Long, RGV Gliet, King, Bingo, Savagear Rotex, Jensen Insect

Kommentera

Äsch, jag fortsätter på hö-temat
                    Iaf, jag håller mig i stort sett bara till drag från etablerade varumärken.
                    Inte för att nonamedragen skulle vara mindre attraktiva för fisken att hugga på, det vet jag ärligt inte om det ens är sant.
                    Istället för att märkesdragen rostar mindre, håller färgen bättre och har bättre krokar. (Iaf min erfarenhet av de jag testat)
                    Du kan säkert hitta en krokstorlekstabell om du googlar.
                    Extra krokar av god kvalitet är bra att ha för ibland glömmer man att skölja av dragen efter fiske. Då rostar de. Man får byta ut krokar och /eller fjäderringar.
                    Tips: sätt en extra fjäderring mellan krok och drag så sitter öringen bättre kvar...det blir liksom ett extra gångjärn mellan drag och krok så fisken får svårare att krångla sig loss...anars är ju genomlöpare fina, tex sömmet...
                    Billiga fjäderringar och fjäderringstång hittar du på aliexpress.
                    Krokarna köper jag bara "märkes"... Lagom storlek för mina drag är 6or och ibland 4or.
                    Glöm inte fundera på hur du fiskar och när och var du fiskar!
                    Ikväll blir det förhoppningsvis nattfiske för mig efter hö. =)
                    Jens Bursell, en annan dansk, har skrivit en väldigt fin bok om havsöringsfiske...
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                      Om du frågar mig om spinnare är svaret givet: ABU Reflex!!! Silver eller zebra. Annars får jag allt som går att fånga här i sjön på Relax Kopyto. Tretums med 10- eller 15-grams skalle.
                      Skit fiske!
                      Gösta
                      Hej Gösta;

ABU Reflex-spinnaren har mina fiskekompisar och jag fått gott om Abborre på i Stockholms och Trosa skärgård..

Aglia-spinnare är jämfört med ABU Reflex-spinnare betydligt lättare att få igång så att de spinner .. Mörrumsspinnaren spinner redan när den börjar sjunka mot botten...

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 523 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist