Är det någon som jämfört Avid X, Daiwa Prorex ags och Shimanos nya Zodias? Jag har ett Avid X 2-18g (haspel) idag men jag upplever det en aning styvt så jag tittar lite på Zodias-serien som verkar riktigt fina.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilket abborspö (haspel)?
Collapse
X
-
Funderingar för en som tror sig förstå sig på saker. (Jag jobbar ändå inom handeln och säljer rätt många olika varumärken).Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inläggEftersom att du verkar öppen för ideer.
Palms Molla, bank fisher. Gör 8or runt det mesta på svenska marknaden för en inte allt för dyr peng.
St Croix, finns tvådelade i både avidX, Legend tournament och Legend xtreme.
Shimano expride
Daiwa Steez. Köp inte prorex om du ändå har tankarna på att steppa upp en bit.
Vad. Å då menar jag rent specifikt vad gör att Pals Molla (spön som jag f.ö aldrig hört talas om) skulle göra 8or runt allt på svenska marknaden? Specarna som jag läste mig till är ungefär jämförbara med Daiwas prorex XR serie, som du senare i inlägget inte verkar tycka duga åt?
Till TS: Jag tycker att bästa sätt för att hitta ett bra abborspö för dina ändamål är att gå in i en relativt välsorterad fiskebutik med en duktig spökrängare som kan sin skit. Där får du se en del olika spön som du kan jämföra.
För i slutändan är det VÄLDIGT subjektivt vad som är ett bra spö. Jag är som sagt själv spökrängare, och även om jag tycker att t ex prorex ags är supertrevligt spö som är superlätt och rappt och känsligt betyder inte det att alla tycker det känns som ett bra prisvärt spö. Många dissar de spön jag själv gillar för att de tycker dom är "för styva" eller "för tunna" och även "för klent byggda, går nog bara sönder".
Så min rekommendation kvarstår att prova ut ett spö som passar DIG. Det finns många andra aspekter som inte går att läsa ut på ett faktablad. Typ av kolfiber, tapering, rullfäste, spöringar, och aktionskurva kanske ser bra ut på pappret, men i verkligheten tycker du kanske bakhandtaget är för kort och korken för tunn. Eller varför inte att rullfästet inte hamnar rätt i handen. Ja, många är de aspekter att ta hänsyn till. Hoppas du har nån kompetent fackhandel i närheten.
Oftast så kan en handlare rätt mycket med om prylar, så där kan du få lite guidning till vad du skall välja.
Kommentera
-
Du har naturligtvis helt rätt Morta. Så har jag gjort med ex. havsöringsspöt. Men tankar och idéer från andra fiskare är ovärderligt ibland! Ta som exempel att någon i tråden sa att Perceptionspöt har ett rykte om att pajja.
Apropå spön - har någon provat Gamakatsus Destrada Dropshot?
Kommentera
-
Riggs,Ursprungligen postat av riggs Visa inläggDu har naturligtvis helt rätt Morta. Så har jag gjort med ex. havsöringsspöt. Men tankar och idéer från andra fiskare är ovärderligt ibland! Ta som exempel att någon i tråden sa att Perceptionspöt har ett rykte om att pajja.
Ett litet petigt förtydligande kanske ...
Skribenten skrev att BFT-spön hade visst rykte om sig, inte just Perceptionspöna. Så tolkade jag det iaf.
/// nu kan det ju vara så att det gäller perceptionspöna eftersom de är så jäkla lätta ... men vi låter skribenten återkomma och bekräfta tycker jag. Så vi inte missar ett kanske (?) bra spö på kanske (?) felaktiga grunder.
Kommentera
-
Det är just Perceptionspöna jag har hört mest om. Att de går sönder jäkligt lätt.Ursprungligen postat av jonasby Visa inläggRiggs,
Ett litet petigt förtydligande kanske ...
Skribenten skrev att BFT-spön hade visst rykte om sig, inte just Perceptionspöna. Så tolkade jag det iaf.
/// nu kan det ju vara så att det gäller perceptionspöna eftersom de är så jäkla lätta ... men vi låter skribenten återkomma och bekräfta tycker jag. Så vi inte missar ett kanske (?) bra spö på kanske (?) felaktiga grunder.
Kommentera
-
Där har du ett spö som faktiskt pajjsr jäkligt lätt. Spöt är otroligt "finesseigt" och är inte helt optimalt för flätlina och diverse hårda sniphugg. Vet att det är hög procent av toppar som gått på de få antal spön som sålts i SverigeUrsprungligen postat av riggs Visa inlägg
Kommentera
-
För att spöt har en på riktigt snabb klinga i japanska mått. Inte nödvändigtvis snabb aktion, vilket är två olika saker.Ursprungligen postat av Morta Visa inläggFunderingar för en som tror sig förstå sig på saker. (Jag jobbar ändå inom handeln och säljer rätt många olika varumärken).
Vad. Å då menar jag rent specifikt vad gör att Pals Molla (spön som jag f.ö aldrig hört talas om) skulle göra 8or runt allt på svenska marknaden? Specarna som jag läste mig till är ungefär jämförbara med Daiwas prorex XR serie, som du senare i inlägget inte verkar tycka duga åt?
.
Vilket du typ inte finner på svenska marknaden om du inte rör dog upp emot dubbla priset.
Spöt har väldigt exsklusiv finish, vilket också saknad bland det mesta i samma prisklass här hemma.
Specar som längd och vikt är ju 100% subjektivt beroende vad du ska fiska med för beten, så det lägger jag ingen större värdering i.
Min lilla ratning av prorex är för att hela serien känns inte helt genomarbetad/genomtänkt. Speciellt AGS spöna som IMO inte svarar upp för prislappen. MEN serien har några riktiga guldklimpar också.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 691 visningar