spinnrulle/multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spinnrulle/multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Starkare material/komponenter används där påfrestningarna är har blivit kraftigare än beräknat. Om tillverkaren har inte tänkt på det, så måste man byta till bussningar. Det är ett rull-designproblem , snarare än dålig kvalite på kullager, allt annat är "bull".

//T , som bara fiskar med kullager-rullar.
    Senast ändrad av tonyex; 2017-08-26, 19:47.

Kommentera

Såg att någon rekommenderade curado 200. Det skulle jag starkt avråda från om du ska fiska beten mellan 50-150g, den rullen är så klen och plastig så man tror det är en leksak från ett kinderägg. Till ett riktigt downsize-spö för gädda kanske den funkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
        Såg att någon rekommenderade curado 200. Det skulle jag starkt avråda från om du ska fiska beten mellan 50-150g, den rullen är så klen och plastig så man tror det är en leksak från ett kinderägg. Till ett riktigt downsize-spö för gädda kanske den funkar.
        D, E eller I ? Den sista va?

Kommentera

Om det står curado 200, då tolkar jag det som att alla curado i 200 storlek är inte avsedda för beten över 50g.
          Konstigt nog, vissa modeller av mina curado 200 tålde mer stryk än andra på pappret "starkare" rullar.

//T

Kommentera

Jag håller med både Gösta och anteman och deras motiveringar.
            Dvs, köp en amba rocket i 65-storlek, kör kullagrat, ryker dom kontaktar du reelman(.se) så fixar han bussningar åt dig.
            Om du inte har något emot klassiskt utseende så har du då skaffat en rulle "for life" och du kommer aldrig att ångra dig.
            Vill du sedan optimera rullen för att även kasta lättare beten så är det bara att öppna plånboken (reelman igen) , jobbet gör du själv, busenkelt.
            Om du snällt lyder mitt råd kan du börja med att spränga isär rullen, rengöra och smörja om, billigaste "optimeringen".
            Det finns en tjomme här på FS som kallar sig "Mooki", han har skrivit trådar som beskriver allt i minsta detalj, sök så finner du.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Om det står curado 200, då tolkar jag det som att alla curado i 200 storlek är inte avsedda för beten över 50g.
              Konstigt nog, vissa modeller av mina curado 200 tålde mer stryk än andra på pappret "starkare" rullar.

//T
              Ja ett intressant inlägg som jag varit inne på förr - vad är det som gör att t ex en Curado 300E klarar mer än Curado 200E? Grövre spolaxel eller större, tåligare lager? 200 lär varva lite mer men om lagren är välsmorda så....Är det någon som kastat sönder en 200 (vad pajade?) med tunga beten och som sedan lugnt kunde kasta vidare med en 300?
              Senast ändrad av anteman; 2017-08-27, 23:19.

Kommentera

Offtopic: Tror att det är att den känns lätt samt att stjärnvredet känns väldigt plastigt som gör det "mentala" annars är den uppbyg som de flesta andra mindre lågprofilare jag plockat isär och Mabo bara pratar ur hatten då kan man inte fiska med en tatula hd eller zillion hd heller för deras delar är inte kralligare men all dem rullarna balanserar sämre på tiuga spön och därför hade jag valt annat.

/Apan

Ps. tycker att köpa en 6500/6501 är klockren iden för TS att börja med vilka av oss här inne har inte fiskat Ambassadeur till gädda under flera år med stort nöje?
                Senast ändrad av Monkey; 2017-08-27, 08:23. Anledning: Redigerade språkval

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  D, E eller I ? Den sista va?
                  Stämmer. Känns oerhört klen, men sur-apan har säkert rätt och det är en kanonrulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                    Men sur-apan har säkert rätt och det är en kanonrulle.
                    Har jag aldrig sagt men en känsla är inte fakta! Verkar vara väldigt svårt för många här.

Har du gjort jämförelser med andra rullar i samma segment mer än hållit i dem? Personligen köpte jag på mig en av alla dem jag var intresserad av och jämförde dem.

Sådana här påstånden kommer upp ambassadeurer, Conquest, curados, revos ja tame sjutton allt och då blir jag en sur Apa från folk som inte ens försöker utan bara tycker, ja jag har åsikter men inte är det fakta och allt som oftas försöker jag göra det klart.

/Apan
                    Senast ändrad av Monkey; 2017-08-27, 08:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                      Har jag aldrig sagt men en känsla är inte fakta! Verkar vara väldigt svårt för många här.

Har du gjort jämförelser med andra rullar i samma segment mer än hållit i dem? Personligen köpte jag på mig en av alla dem jag var intresserad av och jämförde dem.

Sådana här påstånden kommer upp ambassadeurer, Conquest, curados, revos ja tame sjutton allt och då blir jag en sur Apa från folk som inte ens försöker utan bara tycker, ja jag har åsikter men inte är det fakta och allt som oftas försöker jag göra det klart.

/Apan

Jag jämför med rullar jag fiskat med. Tatula hd 200, lexa 300, Revo beast, Revo toro/nacl, en hel skrälldus runda ambor, nämnda curado 200l, curado 300, chronarch 200, tranx... Har säkert glömt flera också. Curado 200i ger intrycket av en leksak, sen om den invändigt är en stridsvagn så är jag inte sämre än att jag kan erkänna att jag har fel och ändra åsikt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 859 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04