spinnrulle/multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spinnrulle/multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag vågar påstå att en Daiwa Lexa 300 klarar viktspannet 50-150 gram utan problem. Sen har det ju en del med fisketekniken och skötseln att göra om den blir långlivad.

Det är ju kullager som är relaterade till spolen som slits ut mest. Det har mindre betydelse om en rulle har 10 kullager och 4 av dessa sitter i vevknopparna.

Det går att "fiska sönder" även rullar byggda som stridsvagnar. Det finns många äldre inlägg här på FS som vittnar om detta.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Haha. Den eviga frågan om vad som är bäst. I MITT fiske och med MITT brinnande intresse för mekaniska saker så håller jag med Gösta. Inte för att kullagrad spole inte håller med de betesvikter som TS tog upp utan för mina rullar med bussningar fungerar bättre rent kastmässigt. Min första ubertrimmade Rocket har kullager och den har visserligen fått service ofta men inte har lagren rasat.

Alla rullar är mekaniska underverk som behöver lite omvårdnad då och då för att fungera optimalt. Runda som LP. Får dom bara en droppe olja då och då så går de flesta länge. Jag använder tex en ABU Black Max med 0.40 FC när gäddorna är kinkiga. Fungerar galant det också.

Och bara för att. Jag gillar mina Ambassadeurer, dels för de är svensktillverkade men mest för dess geniala mekaniska konstruktion. Får jag då mer fisk på dessa än med de Shimanos eller Daiwa jag också har? Nix. Jag har en bred arsenal av rullar och jag skulle kunna leva med vilken som helst av dem men nu när jag kan välja så blir det oftast Ambassadeurer pga känslan

Åter till TS. Nu när det finns så mycket att välja på så hade JAG valt en rund Ambassadeur. Dels för att de är lättillgängliga och lätta att reparera i Sverige om något trots allt går sönder. Dels för att de faktiskt fungerar riktigt bra till en bra peng. Jag hade precis som Gösta valt en med bussningar i spolen nu när han kan välja. Letar man runt lite så hittar man tex en JB till bra pris. Alternativt en C4 om man önskar en lite högre utväxling. Jag hade undvikit Classic och C3 då dessas högfartsdelar är plastlagrade och snurrar lite sämre. Helst hade jag köpt en C5 men de säljs inte nya i Sverige utan man får leta på eBay. C5 då dess skruv är kullagrad i bägge ändar. Så JB, Jerk, C5, C4 i fallande ordning
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Något som glömts bort i denna tråd är ergonomin. Jag gillar att fiska med rullen i näven (palming). Jag är nu lyckligtvis utrustad med rätt så långa fingrar (strl. 10,5/11 i handskar) och kan fiska på detta sätt även med en Amba 6500-storlek.

De med kortare fingrar/mindre händer som kör med palming kanske MÅSTE fiska med lågprofil när de fiskar med de lite större rullstorlekarna.

Det ska vara trevligt att fiska...
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-08-27, 09:26.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det var jag som skrev något om Curado, menade 200i för den delen så alla vet det.

Och den är minst lika stabil som Tatula 200HD .... hade en innan som jag plågade på rätt hårt, och köpte en ny nu för någon vecka sedan.
          Det är ingen leksak, den är stabil, stark och rejäl. Vill man plåga sönder den så går det ju, som alla andra rullar!
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Köp Daiwa luna 300, jag har fiskat tungt med mina 180-400+ gr i snart 10 år, inte ett enda problem.
            Brukar ge dom lite olja på LAGREN vart annat år bara.
            Kör även Calcutta te, funkar lika bra.,, ABU rullar har jag bara till trolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ja ett intressant inlägg som jag varit inne på förr - vad är det som gör att t ex en Curado 300E klarar mer än Curado 200E? Grövre spolaxel eller större, tåligare lager? 200 lär varva lite mer men om lagren är välsmorda så....Är det någon som kastat sönder en 200 (vad pajade?) med tunga beten och som sedan lugnt kunde kasta vidare med en 300?
              Curado 300D och 300E är nästan samma rulle med olika färgsättning.
              Curado 200D är en 300D fast lite mindre i storlek [eller nästan lika stor, det beror på hur man ser på det. Den största skillnaden är linmängd. ], fast lika kraftfull som 300D skulle jag tro.
              200D är lite mer robust än 200E. 200E funkar fint upp till 90-100g , trots sina "klena" [grafit] gavlar.

Många tror att materialet är viktigare än design, men det är en myt. Vissa "robusta" alu rullar kan få en extra belastning på fel komponenter pga av designmissar och då rasar dom, framför allt om de tar in vatten i gavlarna, läs saltvatten/bräckvatten.

Vet inte om det finns några pajade 200 pga att det du skriver. Kastar man tungt, då är 300 modellen bättre pga spolen är startar långsammare, är stabilare och snurrar längre. Det betyder att 300 modellen blir lättare att kontrollera vid kast med tunga beten, vilket leder till mindre trassel och mer fisketid. En 200 i rätta händer lär funka mist lika bra upp till vissa betesvikter, om man får ihop balansen och kastteknik.

Häls //T
              Senast ändrad av tonyex; 2017-08-28, 11:40.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 858 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04