spinnrulle/multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spinnrulle/multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spinnrulle/multi

Ska fiska med 50-150g beten efter större gädda

-Hur många kullager ska det vara? Ju fler desto bättre?

-Tål alla rullar liksom vatten? eller måste man ha vattentät eller vattentät broms? Vad behöver man?

-Lågprofil vs klassiska?

-storlek på rulle. Varför finns det storlek 6500 på den klassiska och bara typ 300 på lågprofil?
    Senast ändrad av Williamgurebo; 2017-08-25, 20:31. Anledning: stav

Antalet kullager är inte viktigast i det viktspannet. Jag skulle satsa på oljebronsbussningar som spollagringar. Kullager kan man ha till evighetsskruv o mellandrev t ex. Lågprofilrulle brukar skryta med många kullager men man kan fråga sig till vilken nytta... Själv skulle jag aldrig köpa en lågprofilrulle till annat än vertikalfiske! Eller en rulle från fjärran östern över huvud taget - men det är jag det. För övrigt har jag själv rullar med många kullager men då för lätt fiske. I ditt viktspann har rullarna inga kullager bara två oljebronsbussningar i spolen.

Kommentera

Är det så? En vanlig Lexa 300, Curado 300 E/DSV eller rund Ambassadeur 5600 C3/C4 borde väl kunna göra jobbet TS efterfrågar och de har väl några vanliga kullager här och där som standard? Smörj rullen å fiska kommer man långt med!

När kullagren ger upp om en massa år (eller några med misskötsel) kan man väl fundera på bussningar... Eller? Jag har några multirullar till gäddorna som jag ännu efter 5-20år inte behövt byta lager på men visst, efter 35 års fiskade funderar jag på att "vässa" nån rulle...

Förstår naturligtvis att trimma rullar kan ge en rulle som kastar lättare, längre och lugnare men en väl underhållen original räcker ganska långt med 50-150g beten...

LP eller klassisk... pröva i butiken vad som passar dina händer och greppteknik!
      Senast ändrad av anteman; 2017-08-25, 19:21.

Kommentera

1. Spelar ingen roll, köp någon som är gjord för det viktspannet så blir det bra. Stirra dig inte blind på antalet lager utan köp den som känns bäst.

2. Ja, de tål vatten. Vissa tål saltvatten dåligt men ska det bara vara insjö så funkar det med alla. Vattentät broms behövs inte. Mina badar relativt ofta och det rekommenderas att skölja av dem under kranen efter man använt dem tex I saltvatten.

3. Smaksak. Jag föredrar lågprofil utan tvekan. Normalstora händer för en vuxen man och kan greppa båda typerna men känns bättre med lågprofil I längden.

Förslag :
        Curado 200
        Tatula 200 hd
        Lexa 300
        Prorex 200/300

Jag personligen gillar Daiwa.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          1. Spelar ingen roll, köp någon som är gjord för det viktspannet så blir det bra. Stirra dig inte blind på antalet lager utan köp den som känns bäst.

2. Ja, de tål vatten. Vissa tål saltvatten dåligt men ska det bara vara insjö så funkar det med alla. Vattentät broms behövs inte. Mina badar relativt ofta och det rekommenderas att skölja av dem under kranen efter man använt dem tex I saltvatten.

3. Smaksak. Jag föredrar lågprofil utan tvekan. Normalstora händer för en vuxen man och kan greppa båda typerna men känns bättre med lågprofil I längden.

Förslag :
          Curado 200
          Tatula 200 hd
          Lexa 300
          Prorex 200/300

Jag personligen gillar Daiwa.
          men varför finns vissa vattentäta bromsar. tål inte bromsen vatten eller vad? borde ju komma åt om man sköljer

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
            men varför finns vissa vattentäta bromsar. tål inte bromsen vatten eller vad? borde ju komma åt om man sköljer
            Jadu, det skadar ju säkert inte men behövs inte om du inte har tänkt använda den under vatten.

Varför går bilar i 250km/h när man får köra max 120km/h?
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Är det så? En vanlig Lexa 300, Curado 300 E/DSV eller rund Ambassadeur 5600 C3/C4 borde väl kunna göra jobbet TS efterfrågar och de har väl några vanliga kullager här och där som standard? Smörj rullen å fiska kommer man långt med!

När kullagren ger upp om en massa år (eller några med misskötsel) kan man väl fundera på bussningar... Eller? Jag har några multirullar till gäddorna som jag ännu efter 5-20år inte behövt byta lager på men visst, efter 35 års fiskade funderar jag på att "vässa" nån rulle...

Förstår naturligtvis att trimma rullar kan ge en rulle som kastar lättare, längre och lugnare men en väl underhållen original räcker ganska långt med 50-150g beten...

LP eller klassisk... pröva i butiken vad som passar dina händer och greppteknik!
              Visst kan man fiska även tyngre beten med kullagrade rullar. Jag fiskar själv upp till 100 gram med rullar med enbart kullager. Men TS pratar om ett viktspann upp till 150 gram och då föredrar jag själv, för jerk och tunga gummin, att ha spolen lagrad med bussningar, gärna sintrad oljebrons... Sedan betvivlar jag inte att rullarna du räknar upp håller ett tag för även vikter på över hektot. Men jag föredrar som sagt personligen bussningar i det häradet och det är också MITT råd till TS.
              Skit fiske!
              Gösta

Kommentera

Har fiskat både 1,2 & 4 hekto med kullagrade rullar det fungerar bara du sköter utrustningen. Skräck historier om ambassadeurer finns det också gott om. Så fiska med det du gillar och med de pengar du vill lägga ut så löser det sig.

Gösta jag vet att du har din gospel men bara för att du blir helt salig betyder inte att alla är troende hos AB Urfabriken Svängsta. Jag fiskar med rullar från de flesta stora märken och nej ingen är bäst på allt!

Sedan ställer TS mkt olika frågor på forumet vilket för mig säger att han behöver åka in till en butik och prata med någon face to face istället för att behöva sortera mellan alla våra svar då han inte har någon grundläggande förkunskap. Så att urskilja våra åsikter från fakta blir dest svårare.

/Fredrik
                Senast ändrad av Monkey; 2017-08-26, 19:35. Anledning: Bokstäver på fel plats

Kommentera

Man kan även jaga ekorre med älgstudsare men det är kanske inte det bästa... JAG tycker att bussningar är bra över hektot i betesvikt. Precis som jag gärna har ett kromat mässinstativ även om risken för att göra ett alustativ skevt är minimal. JAG föredrar rullarna från Svängsta för deras geniala enkelhet och för att de, åtminstone de med broms-/centreringsskruv på icke vevgaveln är så mycket snyggare! Sedan får naturligtvis andra tycka vad de vill...
                  Skit fiske!
                  Gösta
                  Edit: Kanske en bättre liknelse varit att jaga älg med salongsgevär...
                  Senast ändrad av Gösta; 2017-08-26, 13:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Visst kan man fiska även tyngre beten med kullagrade rullar. Jag fiskar själv upp till 100 gram med rullar med enbart kullager. Men TS pratar om ett viktspann upp till 150 gram och då föredrar jag själv, för jerk och tunga gummin, att ha spolen lagrad med bussningar, gärna sintrad oljebrons... Sedan betvivlar jag inte att rullarna du räknar upp håller ett tag för även vikter på över hektot. Men jag föredrar som sagt personligen bussningar i det häradet och det är också MITT råd till TS.
                    Skit fiske!
                    Gösta
                    Jo jag är medveten om att bussningar kan vara hållbarare/tystare än kullager vid dessa vikter men om man är ny på multi och precis köpt en ny rulle varför inte köra på det tills de ger upp och då byta till bussningar? Annars får han ju bara ett par nya kullager som ligger och skräpar och blir lite fattigare på köpet...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 846 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04