Fick min första 10+ -89 på en 26g Hi-lo bgl, så som middag funkar dom!☺
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hi-lo 20cm 110g
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inläggJag har, av en "okänd" vän (som också figurerar i denna tråd!) fått en 20cm's Hi-Lo!!!
tyvärr efter isen redan pajjat livet för oss här uppe, men, ser så sjukt fram emot å testa den till våren!!!
Hi-Lo's har jag alltid älskat sen barnsben, och, att det nu finns en stor gjorde mig sjukt glad!!!
Fick färgen "tånglake" riktigt nice färg!!!
Jag är dock också en som saknar de gamla färgerna som XBW, XRY, XRS och LYS hade dom kommit tillbaka (och då inte "upphottade" moderna versioner av färgerna) så skulle/kommer jag köpa minst en av vardera... alla Hi-Lo's med benmönster är i mina ögon våldsamt nice!!!
mvh/peter
Färgerna XBW, XRY och XRS är cirka 50 år gamla Heddon-färger....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Ps. Du kan försöka gå in på PRADCO´s egen sida och se vad som finns idag...http://www.pradcooutdoorbrands.com/fishing-brands/ ... Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2017-12-13, 18:30.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHeddon började tillverka wobbler redan år 1894. ABU Hi-Lo är både till färger och utseende kopia på en gammal Heddon-wobbler. Det som skiljer ABU Hi-Lo från äldre Heddon-wobbler är den ställbara skeden hos ABU Hi-Lo ...
Färgerna XBW, XRY och XRS är cirka 50 år gamla Heddon-färger....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inläggMin kusin berättade att de råkade få den i nätet ( min släkt äger sjön som jag fiskade i ) senare det året .
Drygt 150 cm lång , bottnade en våg som gick till 15 kilo .
Skruvarna släppte ur wobblern så hela bakre krokfästet var borta när wobblern kom i retur .
Min största Gädda var bara 137 cm lång och brukade simma i Drevviken.......
Inte din, men min farfar hette Bernhard Engström och var egen företagare samt uppfinnare och bodde i Skönsberg utanför Sundsvall. Du kan ju "Googla" på honom....
God Jul & Gott Nytt År!
Leif Engström/Old Firehand
Ur min fiskejournal:
"Datum: 16/8 1969.
Fisketid: 16.30 - 19.20.
Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet, utanför herrgården samt Skrubbafjärden.
Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 624 Red Gold (7 Gäddor +1 hugg).
Högsta vikt: 16,8 kilo (137 cm). OBS! Gäddan kan i ivern ha blivit felmätt....
Lägsta vikt: 3,5 kilo.
Månstånd: Dag 4, nymåne.
Vindriktning: Sydostlig 2 - 4 m/sek.
Vattenstånd: Lågt - 3 dm.
Ytvattentemperatur: +19 gr.C.
Fångstdjup: 4 - 6 meter.
Fångstsätt: Trolling.
Diverse Anteckningar: Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är ganska gulgrönt och grumligt. Det var en riktigt bra kväll för Gäddtrolling! Mina Gäddor vägde 16,8 kg, 15,0 kg, 9,8 kg, 8,9 kg, 8,8 kg, 3,6 kg och 3,5 kg. Alfonso Romo fick sex Gäddor på Musky Cisco Kid 613 Red Head mellan 8,6 och 4,2 kilo. En riktigt stor Gädda lossnade på Alfonsos CK 613 under kraftledningen mitt i sundet. Gäddorna var så otroligt på hugget att de bet hål på båda mina Red Gold Cisco Kid 624. Gäddorna hugger ofta när hastigheten ökas och plötsligt stoppas inom fartområdet 1,5 - 3 knop. Värmeböljan hänger i sig! Detta Gäddtrollingfiske är antagligen lika givande i de flesta, större insjöar vid fullständig sommarstagnation. /Leif Engström 16/8 1969. "Senast ändrad av Old Firehand; 2017-12-15, 12:40.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggGrattis till 150 cm-Gäddan!!
Inte din, men min farfar hette Bernhard Engström och var egen företagare samt uppfinnare och bodde i Skönsberg utanför Sundsvall. Du kan ju "Goggla" på honom....
Intressant att du kommer från Skönsberg , min släkt kommer från trakterna runt Hammarstrand cirka 9 mil ifrån Sundsvall
Vi är med norrländska mått "halvsläkt" med andra ord.
Spiggpimplare
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inläggJag vill inte vara otacksam på något sätt men det känns inte som att jag vunnit något på att den jättelika gädda som troligen var den största jag någonsin kommer att råka på under min livstid blev tagen i nät , dödad och bortslängd som rävmat.
Intressant att du kommer från Skönsberg , min släkt kommer från trakterna runt Hammarstrand cirka 9 mil ifrån Sundsvall
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggGrattis till 150 cm-Gäddan!!
Inte din, men min farfar hette Bernhard Engström och var egen företagare samt uppfinnare och bodde i Skönsberg utanför Sundsvall. Du kan ju "Googla" på honom....
God Jul & Gott Nytt År!
Ur min fiskejournal:
"Datum: 16/8 1969.
Fisketid: 16.30 - 19.20.
Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet, utanför herrgården samt Skrubbafjärden.
Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 624 Red Gold (7 Gäddor +1 hugg).
Högsta vikt: 16,8 kilo (137 cm). OBS! Gäddan kan i ivern ha blivit felmätt....
Lägsta vikt: 3,5 kilo.
Månstånd: Dag 4, nymåne.
Vindriktning: Sydostlig 2 - 4 m/sek.
Vattenstånd: Lågt - 3 dm.
Ytvattentemperatur: +19 gr.C.
Fångstdjup: 4 - 6 meter.
Fångstsätt: Trolling.
Diverse Anteckningar: Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är ganska gulgrönt och grumligt. Det var en riktigt bra kväll för Gäddtrolling! Mina Gäddor vägde 16,8 kg, 15,0 kg, 9,8 kg, 8,9 kg, 8,8 kg, 3,6 kg och 3,5 kg. Alfonso Romo fick sex Gäddor på Musky Cisco Kid 613 Red Head mellan 8,6 och 4,2 kilo. En riktigt stor Gädda lossnade på Alfonsos CK 613 under kraftledningen mitt i sundet. Gäddorna var så otroligt på hugget att de bet hål på båda mina Red Gold Cisco Kid 624. Gäddorna hugger ofta när hastigheten ökas och plötsligt stoppas inom fartområdet 1,5 - 3 knop. Värmeböljan hänger i sig! Detta Gäddtrollingfiske är antagligen lika givande i de flesta, större insjöar vid fullständig sommarstagnation. /Leif Engström 16/8 1969. "
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inläggJag vill inte vara otacksam på något sätt men det känns inte som att jag vunnit något på att den jättelika gädda som troligen var den största jag någonsin kommer att råka på under min livstid blev tagen i nät , dödad och bortslängd som rävmat.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 846 visningar
0 gillar