Hi-lo 20cm 110g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hi-lo 20cm 110g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fick min första 10+ -89 på en 26g Hi-lo bgl, så som middag funkar dom!☺

Kommentera

Köpte faktiskt Tånglake färgen men i 26g! Den största var slut på Söders sportfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
        Jag har, av en "okänd" vän (som också figurerar i denna tråd!) fått en 20cm's Hi-Lo!!!
        tyvärr efter isen redan pajjat livet för oss här uppe, men, ser så sjukt fram emot å testa den till våren!!!

Hi-Lo's har jag alltid älskat sen barnsben, och, att det nu finns en stor gjorde mig sjukt glad!!!

Fick färgen "tånglake" riktigt nice färg!!!
        Jag är dock också en som saknar de gamla färgerna som XBW, XRY, XRS och LYS hade dom kommit tillbaka (och då inte "upphottade" moderna versioner av färgerna) så skulle/kommer jag köpa minst en av vardera... alla Hi-Lo's med benmönster är i mina ögon våldsamt nice!!!

mvh/peter
        Heddon började tillverka wobbler redan år 1894. ABU Hi-Lo är både till färger och utseende kopia på en gammal Heddon-wobbler. Det som skiljer ABU Hi-Lo från äldre Heddon-wobbler är den ställbara skeden hos ABU Hi-Lo ...

Färgerna XBW, XRY och XRS är cirka 50 år gamla Heddon-färger....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Ps. Du kan försöka gå in på PRADCO´s egen sida och se vad som finns idag...http://www.pradcooutdoorbrands.com/fishing-brands/ ... Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2017-12-13, 18:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Heddon började tillverka wobbler redan år 1894. ABU Hi-Lo är både till färger och utseende kopia på en gammal Heddon-wobbler. Det som skiljer ABU Hi-Lo från äldre Heddon-wobbler är den ställbara skeden hos ABU Hi-Lo ...

Färgerna XBW, XRY och XRS är cirka 50 år gamla Heddon-färger....
          Här kan man läsa mer om Hi-Lo...

Kommentera

Heddons wobbler gillar jag! Ytfiskar mycket med Lucky 13! Om man tittar på hur Heddon river runt spook eller Heddon vamp spook ser ut, så ser man tydligt att Hi-lo 18g och 26g mer eller mindre är en kopia av dessa! (Minus ställbar sked då!)

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
              Min kusin berättade att de råkade få den i nätet ( min släkt äger sjön som jag fiskade i ) senare det året .
              Drygt 150 cm lång , bottnade en våg som gick till 15 kilo .
              Skruvarna släppte ur wobblern så hela bakre krokfästet var borta när wobblern kom i retur .
              Grattis till 150 cm-Gäddan!!

Min största Gädda var bara 137 cm lång och brukade simma i Drevviken.......

Inte din, men min farfar hette Bernhard Engström och var egen företagare samt uppfinnare och bodde i Skönsberg utanför Sundsvall. Du kan ju "Googla" på honom....

God Jul & Gott Nytt År!

Leif Engström/Old Firehand

Ur min fiskejournal:

"Datum: 16/8 1969.
              Fisketid: 16.30 - 19.20.
              Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet, utanför herrgården samt Skrubbafjärden.
              Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 624 Red Gold (7 Gäddor +1 hugg).
              Högsta vikt: 16,8 kilo (137 cm). OBS! Gäddan kan i ivern ha blivit felmätt....
              Lägsta vikt: 3,5 kilo.
              Månstånd: Dag 4, nymåne.
              Vindriktning: Sydostlig 2 - 4 m/sek.
              Vattenstånd: Lågt - 3 dm.
              Ytvattentemperatur: +19 gr.C.
              Fångstdjup: 4 - 6 meter.
              Fångstsätt: Trolling.
              Diverse Anteckningar: Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är ganska gulgrönt och grumligt. Det var en riktigt bra kväll för Gäddtrolling! Mina Gäddor vägde 16,8 kg, 15,0 kg, 9,8 kg, 8,9 kg, 8,8 kg, 3,6 kg och 3,5 kg. Alfonso Romo fick sex Gäddor på Musky Cisco Kid 613 Red Head mellan 8,6 och 4,2 kilo. En riktigt stor Gädda lossnade på Alfonsos CK 613 under kraftledningen mitt i sundet. Gäddorna var så otroligt på hugget att de bet hål på båda mina Red Gold Cisco Kid 624. Gäddorna hugger ofta när hastigheten ökas och plötsligt stoppas inom fartområdet 1,5 - 3 knop. Värmeböljan hänger i sig! Detta Gäddtrollingfiske är antagligen lika givande i de flesta, större insjöar vid fullständig sommarstagnation. /Leif Engström 16/8 1969. "
              Senast ändrad av Old Firehand; 2017-12-15, 12:40.

Kommentera

Inte din, men min farfar hette Bernhard Engström och var egen företagare samt uppfinnare och bodde i Skönsberg utanför Sundsvall. Du kan ju "Goggla" på honom....

Jag vill inte vara otacksam på något sätt men det känns inte som att jag vunnit något på att den jättelika gädda som troligen var den största jag någonsin kommer att råka på under min livstid blev tagen i nät , dödad och bortslängd som rävmat.

Intressant att du kommer från Skönsberg , min släkt kommer från trakterna runt Hammarstrand cirka 9 mil ifrån Sundsvall

Vi är med norrländska mått "halvsläkt" med andra ord .
                Spiggpimplare

Kommentera

Jag vill inte vara otacksam på något sätt men det känns inte som att jag vunnit något på att den jättelika gädda som troligen var den största jag någonsin kommer att råka på under min livstid blev tagen i nät , dödad och bortslängd som rävmat.

Intressant att du kommer från Skönsberg , min släkt kommer från trakterna runt Hammarstrand cirka 9 mil ifrån Sundsvall

Och nån bild på fisken togs givetvis inte?

Kommentera

Inte din, men min farfar hette Bernhard Engström och var egen företagare samt uppfinnare och bodde i Skönsberg utanför Sundsvall. Du kan ju "Googla" på honom....

God Jul & Gott Nytt År!

Ur min fiskejournal:

"Datum: 16/8 1969.
                    Fisketid: 16.30 - 19.20.
                    Fiskeplats: Drevviken, Trångsundssundet, utanför herrgården samt Skrubbafjärden.
                    Bete: Musky Cisco Kid 600, färg 624 Red Gold (7 Gäddor +1 hugg).
                    Högsta vikt: 16,8 kilo (137 cm). OBS! Gäddan kan i ivern ha blivit felmätt....
                    Lägsta vikt: 3,5 kilo.
                    Månstånd: Dag 4, nymåne.
                    Vindriktning: Sydostlig 2 - 4 m/sek.
                    Vattenstånd: Lågt - 3 dm.
                    Ytvattentemperatur: +19 gr.C.
                    Fångstdjup: 4 - 6 meter.
                    Fångstsätt: Trolling.
                    Diverse Anteckningar: Molnfri himmel och strålande solsken. Drevvikens vatten är ganska gulgrönt och grumligt. Det var en riktigt bra kväll för Gäddtrolling! Mina Gäddor vägde 16,8 kg, 15,0 kg, 9,8 kg, 8,9 kg, 8,8 kg, 3,6 kg och 3,5 kg. Alfonso Romo fick sex Gäddor på Musky Cisco Kid 613 Red Head mellan 8,6 och 4,2 kilo. En riktigt stor Gädda lossnade på Alfonsos CK 613 under kraftledningen mitt i sundet. Gäddorna var så otroligt på hugget att de bet hål på båda mina Red Gold Cisco Kid 624. Gäddorna hugger ofta när hastigheten ökas och plötsligt stoppas inom fartområdet 1,5 - 3 knop. Värmeböljan hänger i sig! Detta Gäddtrollingfiske är antagligen lika givande i de flesta, större insjöar vid fullständig sommarstagnation. /Leif Engström 16/8 1969. "
                    Kul att läsa fångst journalen "Gamle eldhand" Har fiskat en drl i Drevan, både i sundet och i norra delen, samt vid en grynna som ligger i södra delen av sjön, snett ut från vendelsö!

Kommentera

Har haft ett monster på själv! Runt 16-17kg eller nått sånt! Släppte i ytan, 1,5 meter ifrån mig i Borgholms hamn på 80 talet! Riktigt surt att tappa drn och något man aldrig kommer glömma!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04