Hi-lo 20cm 110g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hi-lo 20cm 110g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag skulle också föredra de äldre färgerna och då framförallt M, BO, XRY, XRS!
    Men visst borde de kunna ha ett bredare sortiment på färger än 10st?
    Det är lite klent om man jämför med några andra stora märken.
    Nils Master Invincible finns i 55 färger, Bomber longA i 40+ färger, Cisco Kid i 30+ färger...

Kommentera

Håller med! På 90 talet fanns det massa olika färger! Många fler än 10 iallafall! Men visst skulle man utöver de olika färgerna som finns även vilja ha dom klasdiska som folk nämde! Jag harcen liten samling ofiskade hi-lo från 50-60 talen! Har nog ett tiotal olika grymma färger! Men dessa fiskar jag inte med! Har dåck 1 st 40g M 1st 40g LYS som jag använder, samt flera 26g och 40g BGL!

Kommentera

Färgen D gillar jag att fiska med mycket! Den är grön! Har en 26g och skulle vilja ha en 40g modell! Har sökt på tradera men inte hittat Hi-lo 40g D

Kommentera

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
          Färgen D gillar jag att fiska med mycket! Den är grön! Har en 26g och skulle vilja ha en 40g modell! Har sökt på tradera men inte hittat Hi-lo 40g D
          Av de gamla "made in Sweden" Hi-Lo i 40g version så fanns den bara i färgerna RH, BGL, M, BO och LYS
          Själv föredrar jag faktiskt 26g versionen före 40-grammaren, den fanns i 12 olika färger.

Kommentera

Jaha, men senare fanns Hi-lo 40g D Minns att jag valde melkan D och BGL som grabb. Valde BGL och sen försvann D Har dåck köpt D i 26g och 18g versioner senare på tradera!

Kommentera

Jag gillar båda vetsionerna! Svårt att välja! Började fiska med 26g. På den tiden tyckte man 40g versionen var "enorm" och tyckte den var för stor!

Kommentera

När jag var 14 läste jag en artikel i en sportfisketidning (minns inte vilken) om gammelgäddan och hur den skulle fångas. Blev klart biten av den artikeln och det stod helt klart att det var stor - större wobbler som gällde. Bitigaste wobblern i lådan då var en Hi-Lo 40g RH. Den sommaren tog jag min första "stora" gädda på 7 kg på just denna Hi-Lo och trolling.

Sedan dess är den en given favorit och om jag passerar stället där den högg så stannar jag nästan alltid till och kastar av platsen där den högg.

Kommentera

En av de första wobblerna jag köpte var en 26 g HI-LO i färg M. Det var runt 1988. Jag har fortfarande kvar den men har pensionerat den. Kvaliteten var i alla fall helt OK (japantillverkad?). Min farbror som ror drag på gammaldags sätt med grov nylon upplindad på en träklamp, har i många år varierat mellan ett silvrigt Atom 35 g, ett hemmagjort plåtdrag och en HI-LO 40 g i färg M, inköpt ungefär samtidigt som min 26-grammare. För ett par år sedan gav hans slitna gamla beteslås vika under kamp med en större gädda och därmed hade den wobblern gjort sitt. Både färg och konstruktion hade hållit ihop bra under dessa år. Jag fiskade själv förr en del med 40 g Hi-Lo, då den fortfarande hade tre krokar. Kvaliteten var OK tyckte jag, men jag gillade inte att ha tre krokar på en såpass liten wobbler vid gäddfiske så jag blev glad när modellen sedan kom med två krokar. Blev dock besviken eftersom gången var betydligt sämre. Fiskade sedan inte med Hi-Lo på flera år. En kompis köpte en för typ sju år sedan (40 g). Skedmekanismen pajade efter tre fisketurer. När Svartzonkers färger kom, menade Abu att de även hade förstärkt skedmekanismen. Gött, tänkte jag-två krokar, fina färger och förstärkt mekanism- det är ju tre önskningar i en. Efter ca tre turer hade skeden fastnat och när jag tog i lite så knäcktes mekanismen. Fick för mig att rost var inblandat. De gamla rostade aldrig. Jag fiskar i sötvatten och luftar beteslådorna efter varje tur. I samma veva hörde jag från en fiskekompis att hans Hi-Lo med svartzonkerfärg hade fått ett krokfäste att lossna på grund av att ena skruven rostat av. Endast sötvattensanvänd och använd bara ett fåtal turer. Aldrig mer HI-Lo tänkte jag. Men nu är jag sugen på att ge Abu Garcia en kanske inte välförtjänt chans till i och med den nya konstruktionen. Hoppas också liksom flera andra att några av de gamla hederliga färgerna kommer tillbaka. Vill så gärna att den gamla klassiska wobblern HI-LO ska komma i en version som fungerar bra på alla sätt.

Kommentera

20 cm är väl ingen middag för en 10+:are?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      20 cm är väl ingen middag för en 10+:are?
                      Mer en appetizer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S