Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har gunki shigeki 3-12g 6,5 ft som är mitt ”main” spö, kastar 20g skallar med 3-4 tums jiggar med det, skulle inte köra tyngre grejer än det på Abborren, inte kul å fiska med ett armeringsjärn heller ;0)

Kommentera

Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
      Har gunki shigeki 3-12g 6,5 ft som är mitt ”main” spö, kastar 20g skallar med 3-4 tums jiggar med det, skulle inte köra tyngre grejer än det på Abborren, inte kul å fiska med ett armeringsjärn heller ;0)
      Ah just det, har själv ett 7-21g Shigeki och jag tycker det böjer sig rätt bra av 5-6-700g abborrar. Smaken är helt klart som baken när det handlar om spön

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Där ser man, kan nog stämma bättre, Iron-T S har jag uppfattat som ett snabbt och styvt långkastarspö... "Shooting series".
      Shigekin har jag läst gott om på FS men inte prövat. Om Chooten är samma klinga i ny skrud så bör den funka likartat, ni som har prövat Skigekin, hur kan ni beskriva det bortom "kanon!" ?
      Ja nu vet jag ju inte om jag har rätt, men likheterna finns där.
      Senast ändrad av sundsten; 2018-01-15, 19:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av sundsten Visa inlägg
        Ah just det, har själv ett 7-21g Shigeki och jag tycker det böjer sig rätt bra av 5-6-700g abborrar. Smaken är helt klart som baken när det handlar om spön

Ja nu vet jag ju inte om jag har rätt, men likheterna finns där.
        Jag är jävligt sugen på ett gunki chooten s 210m 6,9fot kastvikt 7-21g.
        Så det vore fint å få lite mer ingående recention från dig om va du tycker om ditt shigeki.
        Typ längd bakhandtag,typ av action,känsla,kastvikt,kvalitekänsla mm mm?
        Är ute efter ett nice do it all spö t borre,men ska framför allt användas till jiggfiske.

Kommentera

Jag har Shigeki 5-18 gr haspel. Använder det nästan uteslutande till jiggfiske och tycker det är ypperligt för det. Balansen med en lätt 2500-rulle är mycket bra. Jag har rullfästet mellan lång- och ringfinger och pekfingret sträckt på klingans ovansida. Toppen är mycket känslig. Ryggraden kommer tidigt, typ tredje ringen, och blir snabbt stenhård. Klarar av att drilla "vad som helst". Inte helt övertygad om formen på butten dock. Optimum är 3 tums jiggar med 10gr skallar, men 4tumm+15gr fungerar bra. Kastar mer om det behövs, men det blir då med mer svepande än snärtande kast. Har ibland bytt till en lite grövre rulle/lina och använd det till 20-25gr skeddrag vid snipfiske. Bygg- och komponentkvaliteten och mycket bra med ett undantag, guldtrycket med längd och kastvikt sittter inte alls. Det skrapades av vid minsta beröring med nageln. Jag är tyvärr lite oförsiktig med min utrustning men har inte haft något annat problem med hållbarhet. Nu till det riktigt negativa; designen på spöt är i min värld horribel. Man använder massor av olika färger i lindningarna och rullfästet, blandar matt och blankt guld i texten och tejpar på en dålig kolfiberimitation på klingan. Rörigt och osammanhållet. Döskallen är ju dessutom ganska töntig.
          Eftersom jag bryr mig lite om hur det ser ut, utan bedömer prylarna på hur de fungerar så är Shigekin en favorit. Ett av få spön i min arsenal där jag skulle köpa ett nytt likadant om det gick sönder (om det skulle gå att hiitta..)
          Kan inget om Chooten men om den är lik Shigekin och finns i samma klassningar så skulle jag rekomendera 5-18 över 7-21 för allmänt abborrfiske. Det räcker väl. Gillar du styva spön, fiskar djupt ofta eller jiggar gös också kanske så 7-21gr.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nörre_ Visa inlägg
            Jag är jävligt sugen på ett gunki chooten s 210m 6,9fot kastvikt 7-21g.
            Så det vore fint å få lite mer ingående recention från dig om va du tycker om ditt shigeki.
            Typ längd bakhandtag,typ av action,känsla,kastvikt,kvalitekänsla mm mm?
            Är ute efter ett nice do it all spö t borre,men ska framför allt användas till jiggfiske.
            Ja jag har mitt Shigeki tillsammans med en lätt 2500 rulle, passar perfa. Kraften kommer tidigt och jag kör både 7,5-10cm jiggar med allt från 5-15g huvud och dropshot(använder det till allt abborrfiske jag bedriver). Snabb aktion är det absolut, känner nafs väldigt tydligt. Största borren jag har fått med spöt hittills vägde 830g och jag tycker spöt böjde sig fint och upplever inte spöt som en stel pinne även på mindre fiskar. Men det är klart spöt böjer sig ju inte som ett C.

Men förmodligen funkar 5-18g super också, som tajger skriver.
            Senast ändrad av sundsten; 2018-01-16, 16:36.

Kommentera

Bra beskrivning av din Shigeki Tajger! En 210cm/7 fotare tror jag va?
              Tråkigt att Chooten inte kommer i 228 M (7'6"), dvs 7-21g, skulle passa mig bättre då jag gillar lite längre spön och fiskar djupt/blåsigt och behöver 20g skalle ganska ofta...

Kommentera

Jag tänkte para ihopa ett Westin W3 Finesse jig 7,3 fot 5-20g med min Daiwa Exceler 2506
                Vill gärna tro att det kommer va en bra kombo för min jakt på Borren i år tracer braid 0,14 på rullen då det finns mycket gädda i mina vatten
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Är också sugen på ett w3 spö att prova men t&c dock, finesse är för svampigt i mitt tycke :0)

Kommentera

Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
                    Är också sugen på ett w3 spö att prova men t&c dock, finesse är för svampigt i mitt tycke :0)
                    Har TC med i planeringen oxå då jag inte beställt spöt än
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag har köpt ett TC som ska provas när vädret tillåter, spöt verkar klart lovande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04