Har gunki shigeki 3-12g 6,5 ft som är mitt ”main” spö, kastar 20g skallar med 3-4 tums jiggar med det, skulle inte köra tyngre grejer än det på Abborren, inte kul å fiska med ett armeringsjärn heller ;0)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Fock_it Visa inläggHar gunki shigeki 3-12g 6,5 ft som är mitt ”main” spö, kastar 20g skallar med 3-4 tums jiggar med det, skulle inte köra tyngre grejer än det på Abborren, inte kul å fiska med ett armeringsjärn heller ;0)
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggDär ser man, kan nog stämma bättre, Iron-T S har jag uppfattat som ett snabbt och styvt långkastarspö... "Shooting series".
Shigekin har jag läst gott om på FS men inte prövat. Om Chooten är samma klinga i ny skrud så bör den funka likartat, ni som har prövat Skigekin, hur kan ni beskriva det bortom "kanon!" ?Senast ändrad av sundsten; 2018-01-15, 19:49.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av sundsten Visa inläggAh just det, har själv ett 7-21g Shigeki och jag tycker det böjer sig rätt bra av 5-6-700g abborrar. Smaken är helt klart som baken när det handlar om spön
Ja nu vet jag ju inte om jag har rätt, men likheterna finns där.
Så det vore fint å få lite mer ingående recention från dig om va du tycker om ditt shigeki.
Typ längd bakhandtag,typ av action,känsla,kastvikt,kvalitekänsla mm mm?
Är ute efter ett nice do it all spö t borre,men ska framför allt användas till jiggfiske.
Kommentera
-
Jag har Shigeki 5-18 gr haspel. Använder det nästan uteslutande till jiggfiske och tycker det är ypperligt för det. Balansen med en lätt 2500-rulle är mycket bra. Jag har rullfästet mellan lång- och ringfinger och pekfingret sträckt på klingans ovansida. Toppen är mycket känslig. Ryggraden kommer tidigt, typ tredje ringen, och blir snabbt stenhård. Klarar av att drilla "vad som helst". Inte helt övertygad om formen på butten dock. Optimum är 3 tums jiggar med 10gr skallar, men 4tumm+15gr fungerar bra. Kastar mer om det behövs, men det blir då med mer svepande än snärtande kast. Har ibland bytt till en lite grövre rulle/lina och använd det till 20-25gr skeddrag vid snipfiske. Bygg- och komponentkvaliteten och mycket bra med ett undantag, guldtrycket med längd och kastvikt sittter inte alls. Det skrapades av vid minsta beröring med nageln. Jag är tyvärr lite oförsiktig med min utrustning men har inte haft något annat problem med hållbarhet. Nu till det riktigt negativa; designen på spöt är i min värld horribel. Man använder massor av olika färger i lindningarna och rullfästet, blandar matt och blankt guld i texten och tejpar på en dålig kolfiberimitation på klingan. Rörigt och osammanhållet. Döskallen är ju dessutom ganska töntig.
Eftersom jag bryr mig lite om hur det ser ut, utan bedömer prylarna på hur de fungerar så är Shigekin en favorit. Ett av få spön i min arsenal där jag skulle köpa ett nytt likadant om det gick sönder (om det skulle gå att hiitta..)
Kan inget om Chooten men om den är lik Shigekin och finns i samma klassningar så skulle jag rekomendera 5-18 över 7-21 för allmänt abborrfiske. Det räcker väl. Gillar du styva spön, fiskar djupt ofta eller jiggar gös också kanske så 7-21gr.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nörre_ Visa inläggJag är jävligt sugen på ett gunki chooten s 210m 6,9fot kastvikt 7-21g.
Så det vore fint å få lite mer ingående recention från dig om va du tycker om ditt shigeki.
Typ längd bakhandtag,typ av action,känsla,kastvikt,kvalitekänsla mm mm?
Är ute efter ett nice do it all spö t borre,men ska framför allt användas till jiggfiske.
Men förmodligen funkar 5-18g super också, som tajger skriver.Senast ändrad av sundsten; 2018-01-16, 16:36.
Kommentera
-
Bra beskrivning av din Shigeki Tajger! En 210cm/7 fotare tror jag va?
Tråkigt att Chooten inte kommer i 228 M (7'6"), dvs 7-21g, skulle passa mig bättre då jag gillar lite längre spön och fiskar djupt/blåsigt och behöver 20g skalle ganska ofta...
Kommentera
-
Jag tänkte para ihopa ett Westin W3 Finesse jig 7,3 fot 5-20g med min Daiwa Exceler 2506
Vill gärna tro att det kommer va en bra kombo för min jakt på Borren i årtracer braid 0,14 på rullen då det finns mycket gädda i mina vatten
Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fock_it Visa inläggÄr också sugen på ett w3 spö att prova men t&c dock, finesse är för svampigt i mitt tycke :0)Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 846 visningar
0 gillar