Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa/Skönaste Jiggspö till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Jag har köpt ett TC som ska provas när vädret tillåter, spöt verkar klart lovande.
    Tror du min Daiwa Exceler 2506 kommer sitta bra på det spöt
    Det är ju en kanonrulle till jiggfiske
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Tror du min Daiwa Exceler 2506 kommer sitta bra på det spöt
      Det är ju en kanonrulle till jiggfiske
      Borde bli bra, jag kör Shimano Stradic 2500 FK HG på mina borrespön, ska köpa en till så jag kan ha den på Fishmaker II spöt för dedikerad dropshot.

Kommentera

Det blev ett gunki chooten 7.4 fot. Provade illex och gunki och detta kändes helrätt.

Kommentera

Trevligt!!
          Du får gärna lämna en recention när du har provat spöt,är sj sugen på det

Kommentera

Kolla på gunki! Extremt sköna spön i mitt tycke! Lätta å mjälla men med kraft å spänst för vad somhelst nästan 😎
            Kör gunki till abborre gös å gädda!

Kommentera

Har nu provat mitt chooten 5-18g haspel och mitt nyinköpta illex the artist multi. Visst, dessa går inte att jämföra.
              Gunki chooten - riktigt känslig klinga, styvt och grym känsla. Mycket ryggrad och fin drill känsla. Provade även dropshot och det funkade väldigt bra till det också. Kör med en daiwa certate 2506 till detta spöt och det är som handen i handsken!

Illex the artist - finns faktiskt inte ord att beskriva det förutom att det är det sjukaste spöt jag provat. Visst det är dyrt som fan men det är faktiskt värt det om man vill åt det bästa av det bästa.
              Kör en Shimano aldebaran till detta som jag också är sjukt nöjd med, vilken jäkla rulle!

Summa summarum är att gunki chooten är ett grymt spö och rekomenderar det starkt!
              The artist är helt vansinnigt och tror inte det finns något bättre. Värt varenda krona.

Kommentera

Du Busvirre - hur tunga skallar/jiggar klarar ditt Chooten bekvämt om du nu hann pröva att maxa?

Kommentera

Skulle vara intressant att veta vad det är för skillnad i tillverkning/material om man tar ett femtusenkronorsspö som the artist i jämförelse med bulken av spön i prisintervallet ett till två tusen.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Skulle vara intressant att veta vad det är för skillnad i tillverkning/material om man tar ett femtusenkronorsspö som the artist i jämförelse med bulken av spön i prisintervallet ett till två tusen.
                    I stort kan man nog säga att en dyrare/bättre klinga byggs med bättre kolfiber, bättre blandningar av resinen och bakas under högre tryck...blir mindre resin (lim) i dessa klingor och tunnväggigare klingor men samtidigt
                    lite styvare/starkare så taperingen ibland kan göras lite annorlunda,oftast lite smalare klingor och "betydligt" lättare och känsligare än de med mer resin i....tyvärr har detta även nackdelen med sig att dessa klingor oftast är känsligare för "misshandel"....finns nog mycket man kan skriva om detta....om man vet mer än jag gör.... för övrigt håller de troligen både blandningar och kolfiberval så hemligt det går...

står kanske lite att läsa om olika material m.m på tillverkarnas sidor....kolla North fork composites eller CTS fishing...Phenixrods...
                    Senast ändrad av byggarn; 2018-02-03, 21:23.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Man får nog lägga på en tusing för varumärket också. Sen är nog alla komponenter noga utvalda och i toppklass så som spöringar, rullfäste och kork/EVA. Dessutom bör lindningarna och lacken vara mer noga utfört. Detta gör nog en tusing till.

Ta tex. Ett FPK Gear Draugen D4 så är det ett grymt skönt spö och nog det billigaste jag har. Klingan är bra men komponenterna och bygget saknar kvalitet.

Fångar dyrare spön mer fisk?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 898 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S