Nybörjarfrågor gällande haspelspön. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor gällande haspelspön.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor gällande haspelspön.

Hej, Jag ska börja med att säga att jag är nybörjare till sportfiske, metade rätt mycket när man var liten och drog kanske in 4-5 abborrar förra sommaren. Under vintern har jag taggat till och verkligen blivit sugen på att börja fiska under sommaren som kommer.

Hemma har jag nu ett Abu Garcia Impact haspelspö med nylonlina. Vad är det jag går miste om, om jag nu fortsätter att fiska med detta. Och hur hållbart är ett sånt här spö? Vågar man prova på sig nån gädda eller ska man hålla sig till mindre fisk?

Hej!

Jag skulle säga att man behöver kolla på mer än bara spöt för att svara på frågan.

Vill också nämna att jag utgår ifrån att du inte har turen eller oturen att få på en ordentligt stor (7 kg och uppåt) fisk, självklart så ju större fisk ju större kraft. Samtidigt så fiskar ju folk abborre med lättare utrustning så att tänka att det skulle gå bort bara för risken att en störe fisk biter, ja det finns en viss chans men iallafall jag tycker det är en risk man får ta om man ex. fiskar abborre. Dessutom går det oftast bra att landa gäddor på mindre utrustning även om det tar mer tid.

Det första jag skulle rekommendera om du vill fiska gädda är att ha en ordentlig håv och en ordentlig tång om du inte redan har det. Planerar du att käka upp al fisk då är väl inte tången lika viktig, men ska du släppa tillbaka så är den det. Sedan så skulle de flesta här rekommendera att inte ta upp fisk över ca 3 kg då de större individerna är viktiga för beståndet samt inte så goda ändå som matfisk.

Spöt är kanske är lite klent för gäddfiske om du får en större fisk dvs 3kg+ men det skulle klara 90% av alla gäddor helt ok. Nu antar jag att det första du gör inte är att försöka få ett monster (vilket är svårt i vilket fall).

Linan är svårare att säga då det inte står hur tjock den är, men skulle gissa på att den bör hålla för 90% av alla gäddor. Här skulle jag dock rekommendera dig att köpa en flätlina, antingen på biltema eller Fladen dvs ett billigare märke eller om du köper att färdigt set med lina påspolad på rullen redan.

Rullen kommer inte vara något problem rent belastningsmässigt. Anledninge att byta upp sig skulle vara att en dyrare rulle har en bättre känsla vid invevning, kan vara mindre risk för trassel osv.

Du skriver inget om tafs. Ska du fiska gädda rekommenderas starkt att använda tafs avsedd fr gädda. Återigen finns helt OK alternativ från biltema eller ex abu garcia. Du behöver inte nån herrejössesvariant för att fiska smågädda, det viktiga är att du inte har flätlina eller nylon ända fram till draget/beteslåset.

Skulle jag göra en priolista skulle den se ut såhär:
    1) tafs
    2) tång
    3)håv
    4)flätlina
    5)spö
    6)rulle

Mest prisvärt är förmodligen att kolla in exempelvis Söder sportfiske´s combos som inkluderar lina från 899. Jag själv skulle inte välja ett av de högre klassade spöna (dvs de klassade över 40g som max kastvikt) som nybörjare men det är en smaksak.

Kommentera

Angående lina hade jag skippat biltema/fladen och kört fireline härifrån, så får man bra lina, 159:- med frakt om du inte bor i närheten av ullared eller ska ha mer saker.

0.17mm borde fungera som en allroundlina.

Kommentera

0,17 mm Fireline till ett spö med max kastvikt 25 gram.
        Jag hade valt max 0,15 mm.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-04-16, 14:25.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ditt spö funkar, speciellt att lära sig med. Kliver något större på kan det bli svettigt, men det funkar.
          Om du vill testa på gädda är nog ett spö på 10-40/15-45g lite stadigare. Då kan du fiska borre men ändå kasta de lite lättare gäddbeten som finns. En rejäl tång, en bra håv och typ 0,15 flätlina, samt gäddtafs så kommer du långt, som någon skrev.

Kommentera

Byt lina till fireline 0,15 (trasselfritt) och lite tafsar. Tång kan du hämta i garaget, en gammal speststång går utmärkt. Thats it! Dina grejer håller för mycket. Körde själv med ett 7 fot 5-25g och en 2000-rulle (Shimano Alivio med Catanarulle) och Clas Olsson flätlina på när jag återupptog mitt fiskeintresse för ett antal år sen. Funkade kanon till borre, gös och lite bonusgäddor på 4-6 kilo. Träna in ett gälgrepp så slipper du släpa på håv.
            Draglåda går att ha som vad som helst, säljs billig liten berkleyväska med betesaskar för nån hundring på Jula. Ta med lite spinnare, jiggar poppers skeddrag och några wobblers ut och ha kul.

Som sagt, inga problem sådär långt. Men i takt med löneök och bitande intresse så får du byta ut allt och köpa minst sex spön plus rullar
            Senast ändrad av KN; 2018-04-17, 22:45. Anledning: Ipaden stavar så bra åt mig.

Kommentera

Jag håller med KN!
              Det går nog bra att köra med dom grejer du har plus en uppgradering av linan.
              Köp inga Biltemabeten för dom brukar ha dålig gång.
              Betesaskar kan man köpa på Jula eller Biltema eller någonstans där det är billigt.

Du märker snart om det är grejer som passar dig.

Kommentera

Har läst igenom era svar och det här låter ju lovande, räcker det med att köpa 110m Fireline?

Sen när det kommer till drag, farsan har en varierad arsenal med några spinnare, skeddrag, wobblers och en massa jiggar som jag kan låna. Vad är bra att börja med, skulle själv gissa på spinnarna. Kommer kunna fiska från båt om det spelar någon roll. Sen har jag en sån här groda också som jag fick någon gång, är det fritt fram att testa den eller drar den till sig för stora fiskar?

Kommentera

110 m Fireline räcker mer än väl. Se bara till att linan blir på lagom avstånd från kanten på spolen, (ca 1 mm) förmodligen behöver du grunda med nylon för att få rätt avstånd. Kan behöva spola på och av några gånger för att få till rätt mängd. Det är en föredel att ha en annan rulle att spola upp linan på om du behöver göra om.

Vad gäller dragen så kan du ha "oturen" att en stor fisk väljer just ditt drag oavsett sort. Testa grodan ! Grymt kul när det någon gång hugger på dom men det är mer av ett sommarbete för varmare tider.

Kommentera

Kan tillägga att du MÅSTE grunda med nylonlina eller eltejp annars kommer hela linpaketet att slira på spolen. Finns massa trådar här, om du söker, hur man gör på bästa sätt.

Gällande dragen är det bara tuta på, ta med många och testa dig fram. Se till att vikten på betena inte överskrider rekommenderade betesvikten på spöt alltför mycket bara.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 783 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13