Nybörjarfrågor gällande haspelspön. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor gällande haspelspön.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjarfrågor gällande haspelspön.

Hej, Jag ska börja med att säga att jag är nybörjare till sportfiske, metade rätt mycket när man var liten och drog kanske in 4-5 abborrar förra sommaren. Under vintern har jag taggat till och verkligen blivit sugen på att börja fiska under sommaren som kommer.

Hemma har jag nu ett Abu Garcia Impact haspelspö med nylonlina. Vad är det jag går miste om, om jag nu fortsätter att fiska med detta. Och hur hållbart är ett sånt här spö? Vågar man prova på sig nån gädda eller ska man hålla sig till mindre fisk?

Hej!

Jag skulle säga att man behöver kolla på mer än bara spöt för att svara på frågan.

Vill också nämna att jag utgår ifrån att du inte har turen eller oturen att få på en ordentligt stor (7 kg och uppåt) fisk, självklart så ju större fisk ju större kraft. Samtidigt så fiskar ju folk abborre med lättare utrustning så att tänka att det skulle gå bort bara för risken att en störe fisk biter, ja det finns en viss chans men iallafall jag tycker det är en risk man får ta om man ex. fiskar abborre. Dessutom går det oftast bra att landa gäddor på mindre utrustning även om det tar mer tid.

Det första jag skulle rekommendera om du vill fiska gädda är att ha en ordentlig håv och en ordentlig tång om du inte redan har det. Planerar du att käka upp al fisk då är väl inte tången lika viktig, men ska du släppa tillbaka så är den det. Sedan så skulle de flesta här rekommendera att inte ta upp fisk över ca 3 kg då de större individerna är viktiga för beståndet samt inte så goda ändå som matfisk.