110 meter flätlina kommer du långt med. I Sverige är det bara laxfiskar som verkligen sätter krav på mycket mer lina. Om du ska jigga, kom ihåg att du ger draget rörelse. Låt den sjunka till botten, lyft spöt och veva in löslina, och låt sjunka. Hugget kommer gärna på droppet
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjarfrågor gällande haspelspön.
Collapse
X
-
Låter bra, efter två pass är dock det enda jag lyckats få upp en kräfta
Men men, när det kommer till linan är det någon skillnad på Fireline Flame Green och Fireline Smoke förutom färgen då? Och spelar färgen någon roll? Vattnet jag fiskar kan vara väldigt grumligt.
Kommentera
-
Färgen är mest för att du ska hålla koll på linan, vilket är viktigt vid jiggfiske då de små rackarna gärna hugger när jiggen faller.
Jag kör med limegrön på alls mina flätlinor för att få kontrast mot mörkt vatten. I superklart vatten (öringfiske på kusten) kör jag orange flät.
Kommentera
-
Köp en rulle 100% flourcarbon lina, den billigaste du kan hitta som är 0.40-0.45 det bör matcha din 0.17 lina i styrka men gå av precis innan.
Då kan du göra jättemånga billiga gädd och abborre tafsar som nästan är osynliga och inte stör gången på bete så mycket som en ståltafs gör.
Du knyter på den med FG-knuten, se youtube. Var noga med att knuten blir rätt och testa några gånger hemma så att den håller.
Jag har inte använt en ståltafs sedan jag började med FC, är helt säker på att det ger mer fisk!
Kommentera
-
Köpte ett kraftigare spö till gäddorna och drog upp första igår! Märkte dock väldigt snabbt att den gamla håven var alldeles för liten, så ny håv blir det. Men nått speciellt man ska tänka på? Tänker att man ska ha större maskor än den jag har då jag fick sitta i 10-15min för att få ur draget ur håven sen.
Kommentera
-
Min gamla trasselhåv från Jack Sheldon blev snodd tillsammans med kapellfodralen i höstas. Hoppas att många drag kommer fastna i den frammöver.
Beställde en SG håv med gummerat nät från dogger.se, 379kr för en i strl L och då kan man passa på att köpa lite småplock eller en billig lina så man kommer upp till 500kr och därmed fraktfritt. Var nära att gynna mina lokala först (jiggar.nu och söderssportfikse) fast dom låg med samma håv på 499krSenast ändrad av KN; 2018-06-04, 22:27.
Kommentera
-
kändes saftigt med när håvarna närmade sig 400kr, men man kanske får ställa in sig på att det är det som gäller. Den här på biltema var mer i min tänkta prisklass men kommer den liksom gå av på tredje fisken? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...sk-2000040797/
Kommentera
-
Den där känns rätt så gedigen faktiskt, pressade den som tusan mot golvet på biltema och den kändes stabil faktisktUrsprungligen postat av Skurk Visa inläggkändes saftigt med när håvarna närmade sig 400kr, men man kanske får ställa in sig på att det är det som gäller. Den här på biltema var mer i min tänkta prisklass men kommer den liksom gå av på tredje fisken? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...sk-2000040797/
Kommentera
-
Gummerad håv var den bästa investeringen jag gjort. Om du får en gädda som rullar i håven och spottar ut krokarna så har du halva dagen till att trassla ut det. Komiskt nog glömde jag den nya håven nu i helgen när jag var till Hälsingland och fiskade. Gamla håven låg i bilen, och andra fisken för dagen gjorde en piruett i håven med ett jäkla trassel som följd. 10 minuter senare hade jag en sönderklippt håv som jag kastade upp på bryggan, en arg fru som tyckte jag var barnslig och så var den dagen förstörd!
Skämt åsido, har för mig att Jula har en gummerad håv också. Är väl deras eget märke, men sist jag kände på den tyckte jag den verkade skaplig för sitt pris! Ett litet tips =)
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 853 visningar