Revo Toro Nacl problem efter service?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Toro Nacl problem efter service??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det man kan göra utan att vara speciellt teknisk är att spola av all lina och sedan sätta en bit tejp över knuten på spolen.
    Kör man en seg tejp som eltejp eller liknande så kommer det garanterat hålla sig. Sen så har man bra spänn på linan när man spolar på den igen.
    Kan man spola på den på en annan rulle och använda dess broms så är det en bra sak enligt mig. Brukar göra så när jag byter lina.

När jag är färdig med en spole så är jag rejält trött efter allt tungt vevande, så hårt spänner jag den

Men det verkar som att du har koll på läget.

Tror dessutom att dina rullar har knarr? Aktivera den och se om det knarrar isf, så vet du ju om spolen snurrar med.
    Men det verkar som att du har full koll på det redan med.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Vill inte vara neggo men min erfarenhet av att få lina påspolad i butik är inte så imponerande... Har haft mer problem då än när jag själv lagt på linan.
      Det är svinlätt att lägga på lina.
      1. Bottna med nylonlina. Håll linan lagom sträckt när du spolar på den.
      2. Knyt flätlinan till nylonlinan och spola på den. Håll den lagom sträckt.

För att hålla lagom sträckning i linan tar jag oftast spolen med lina och sätter en penna genom navet. Antingen kan någon hålla i spolen (i pennan då) och bromsa försiktigt med händerna mot spolns gavlar eller, om man som jag är närmre släkt med primaterna, så lägger man spolen på en matta på golvet, fortfarande med en penna genom navet, sätter sig på en stol, håller försiktigt med fötterna i pennan och bromsar genom att pressa spolen lagom mot mattan.

Ja eller så kan man bara låta spolen dansa runt på golvet och knipa med tummen och pekfingret om linan när man vevar.

Fast det ör exakt så som du beskriver som jag har gjort.

Kommentera

Kan vara nylonlinan som har gått sönder , hade någon billig nylon & grundade med & efter 1-2 säsonger hade den gått sönder av sig själv , kändes som den hade torkat blivit stel & sedan gått av .

Kommentera

Har nu varit iväg och spolat av lina på båda rullarna. När det bara var nylon så bet den till precis som den ska. Stenhård broms med andra ord. På med flätlinan på den ena rullen. Det hjälpte, den var dåligt påspolad. Men inte den andra. Kanske den ökade bromsstyrkan 10 procent, inte mer. Och då vände vi ändå på flätlinan två gånger. Får ringa ABU i morgon. Mannen i fiskeaffären blev lika konfunderad som mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
            Har nu varit iväg och spolat av lina på båda rullarna. När det bara var nylon så bet den till precis som den ska. Stenhård broms med andra ord. På med flätlinan på den ena rullen. Det hjälpte, den var dåligt påspolad. Men inte den andra. Kanske den ökade bromsstyrkan 10 procent, inte mer. Och då vände vi ändå på flätlinan två gånger. Får ringa ABU i morgon. Mannen i fiskeaffären blev lika konfunderad som mig.

Härligt.

Då är det fixat på en, men en kvar
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
              Härligt.

Då är det fixat på en, men en kvar
              Visst är det. Men är det inte jävligt märkligt att på en rullen när man har spolat av flätlinan så funkar bromsen hundra, men när vi spolade tillbaka flätlinan så slutar bromsen att fungera igen. Och då vände vi ändå på linan. Känns som om att den lever ett eget liv. Han i affären fattade inget precis som mig. Ska ringa ABU i morgon och se vad dom säger.

Kommentera

Så då har man fått tillbaka rullarna efter en andra service hos ABU. Nu har dom bytt ut Clutch link, stjärnhjul, carbonwasher och fjäderbricka. Förstår liksom inte varför dom inte gjorde det första gången dom var inne på service då jag skrev att det just var bromsarna som var dåliga som fan. Får se om jag har tid till veckan och testa dom. Döma av att bara dra i linan så verkar bromsarna vara bättre. Peppar peppar.

Kommentera

Bytt stjärnhjul? Av vilken anledning då?
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Bytt stjärnhjul? Av vilken anledning då?
                    Ingen aning. Dom bytte allt som jag skrev i posten ovan på båda rullarna. Jag ringde dom, och då sa dom att bromsen var på 3.5 kilo och dom nu hade dubblat det. Och jag så då att är inte detta lite konstigt att ni upptäcker det nu, när jag just specifierade ut att stora bromsproblem första gången den var inne på service. Han tyckte nog att jag hade rätt. Får se om dom blivit avsevärt bättre. Hoppas det i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                      Ingen aning. Dom bytte allt som jag skrev i posten ovan på båda rullarna. Jag ringde dom, och då sa dom att bromsen var på 3.5 kilo och dom nu hade dubblat det. Och jag så då att är inte detta lite konstigt att ni upptäcker det nu, när jag just specifierade ut att stora bromsproblem första gången den var inne på service. Han tyckte nog att jag hade rätt. Får se om dom blivit avsevärt bättre. Hoppas det i alla fall.
                      Jag är inte den som vill smutskasta men servicen på Abu är dålig. Haft inne rullar 4 ggr på raken utan att dom gjort nåt och tillsist ringde jag och sa till dom att "BARA FÖR ATT NI INTE HITTAR FELET BETYDER INTE DET ATT DET INTE FINNS" då fick ja en ny rulle, då det va på sommaren hoppas ja det va en praktikant som tuggade tuggummi, Kul att det löst sig för dig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 122 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13