Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spö till jerkbaitfiske Abborre?

    Hej!

    Tänkte köpa till ett spö till min arsenal för abborrfisket. Ett spö som kommer användas för just jerkbaits, typ Rapala Shadow Rap, Berkley Cutter, Strike Pro Inquisitor osv... Jerkbaits helt enkelt.

    Ni som redan har lite större erfarenhet av just jerkbaitfiske efter abborre, vilka spö tycker ni är lämpliga att titta på? Jag vill helst inte ha ett spö långt över 7 fot, bedriver jerkbaitfisket idag med Bft Perception Jig&Baitcast 5-20gr som når 7’6, tycker detta spöt är för långt för min smak.

    Hade uppskattat enormt mycket om man kunde få lite tips, budgeten ligger väl mellan 1000-2000kr...

    Ha det nice och Skitfiske på er👍

  • #2
    Savage gear finesse är ett lätt o trevligt spö med snabb klinga. Strax under 7fot
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...0-g-2-sec.html säger vissa ska va bra

      Kommentera


      • #4
        Tackar så hjärtligt för tipsen båda två! Westin spöt har jag kikat lite på, undrar lite om det funkar optimalt till rena jerkbaits om någon vet?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
          Tackar så hjärtligt för tipsen båda två! Westin spöt har jag kikat lite på, undrar lite om det funkar optimalt till rena jerkbaits om någon vet?
          Vad jag förstått ett djupare spö för crankbaits snarare än jerkbaits, där hade jag hellre tittat på Westins T&C 7'1" -21g som klarar lite mer enligt andra här på FS...

          Fråga Monkey! Han har köpt och prövat båda vill jag minnas...

          Själv kör jag med nöje ett Svartzonker 7,5 6-21g till blandat fiske men som du säger, till mer renodlat jerkbaitfiske hade ett kortare spö med kortare handtag varit smidigare...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
            Tackar så hjärtligt för tipsen båda två! Westin spöt har jag kikat lite på, undrar lite om det funkar optimalt till rena jerkbaits om någon vet?
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Vad jag förstått ett djupare spö för crankbaits snarare än jerkbaits, där hade jag hellre tittat på Westins T&C 7'1" -21g som klarar lite mer enligt andra här på FS...

            Fråga Monkey! Han har köpt och prövat båda vill jag minnas...

            Själv kör jag med nöje ett Svartzonker 7,5 6-21g till blandat fiske men som du säger, till mer renodlat jerkbaitfiske hade ett kortare spö med kortare handtag varit smidigare...
            Har båda spöna. Har min T&C till vad det är designat för och flippin/pitching/skipping. Crank-T har jag till cranks, jerks och blade/vibrabaits. Om du ska ha till jerkbaits så har du 2 val; Kör du med florocarbonlina/monolina så ska du ha ett stelare spö för att linan sköter dämpningen åt dig. Kör du med braid så ska du ha ett mjukare spö för att linan är stel och spöt sköter dämpningen åt dig. Båda funkar! Jag föredrar braid och mjukare spö då du kan få iväg betet längre
            Senast ändrad av Aspir3; 2018-06-20, 01:40.

            Kommentera


            • #7
              Jag använder mig av ett St. Croix Avid X till mitt abborrefiske med bla jerkbait o jigg. Väldigt nöjd med det, dock har jag inte mycket erfarenhet av jerkbait fiske efter abborre.

              Kommentera


              • #8
                Jag föredrar ett lite styvare och snabbare spö för jerkbait. Stirra dig inte heller blind på klassningen som är skriven på spöt.

                Mitt favoritspö för jerkbait med tex Berkley Cutter eller Juke är ett ABU Veracity 10-35 gr. Fungerar klockrent

                För att ta upp det jag skrev om att inte stirra sig blind på klassningen så har jag två spön klassade i princip likvärdiga. SZ nya haspelspö som användes flitigt i Perch Fight (6-21 har jag för mig det är klassat till) . Ett trevligt haspelspö som trots sin lägre klassning än mitt Veracity fungerar ok. Mitt andra spö med "samma" klassning är ABUs nya Hornet Stinger Plus. Kommer inte ihåg modellbeteckningen) klassat till ca 6-21 gr. Helt värdelöst med jerkbait men helt underbart med tex jiggar eller cranks. Faktiskt det skönaste spö jag har använt med dessa beten. Men alltså inte med jerkbaits. Det går knappt att få till gången i jerkbaitbetena med detta spö.
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-06-22, 21:45.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #9
                  Kör oxå med veracity 10-35 till ovan nämnda fiske. Har parat ihop spöt med en curado k xg

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej,


                    Jag tycker du skall ta ett vekare och långsammare spö om du skall fiska med flät och ett styvare och rappare om du skall använda fc som huvudlina.

                    Själv kör jag ett Veracity 7'3" 1oz med fc och ett Svartzonker 7'5" till flät. Använder dessa spön till alla de olika Berkley hårdbetena som Cutter, Juke, Bad Shad, Warpig m.fl.

                    Skitfiske!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X