Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Det finns en komponent till att tänka på: vilka beten du ska twitcha. En 10cm twitchwobbler med kort sked går att twitcha med ett någorlunda stabilt 20g spö. Med större sked behöver du gå upp till 30g. Även om den är mindre.Jag använder ett 1oz Tatula eller Sportex redan till en LC Pointer 100SP. Ett äkta 20g fixar inte det. Den klara inte heller en Squirrel DD 79.
    Kul med spököp till olika beten- svårt bara att förklara för min fru

    Vad jag vill säga är (lite generaliserat): rund 20g för beten <10cm, 30g 10-12cm och <10cm med stor sked.
    Senast ändrad av Utter; 2018-06-20, 22:54.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
      Ja det låter logiskt. Måste skilja lite mellan fluorocarbon och mono-linor också? Har varit inne lite på att prova både FC och mono, känns som en mono-lina av bra kvalitet måste vara mer "följsam" eller enklare att hantera, än FC? Om man tänker linminne och dylikt, men samtidigt erbjuda lite av samma fördel gällande att linan har lite stretch... Frågan är väl också hur mycket känslighet man tappar med mono kontra flätlina... Nu börjar det väl nästan bli en diskussion om linor, men det faller ju någonstans ändå inom ramarna för diskussionen att plocka fram ett lämpligt spö.
      Hade jag varit du så hade jag kört samma lina som Mattias Holgersson körde med i Perch Fight (om du nu är inne på att testa mono/FC). Jag använder samma lina som tafsmaterial. Den heter;

      Click image for larger version

Name:	IMG_20180620_234629.jpg
Views:	1
Size:	890,7 KB
ID:	1787338

      Hade testat den i runt 0.2-0.25, ska tydligen kasta jäkligt bra. Är en blandning av mono och flätlina enligt tillverkaren

      Kommentera


      • #23
        När jag började twitcha hade jag två Berkley Pulse, ett 20g och ett 30g. De kajakspecialare med extrakort handtag. Funkade grymt och ligger ffde kvar någonstans i caven. Hade sedan ett Illex Ashura Valetudo. Grymt spö som jag ångrade att jag sålde. Tatula och Sportex Opal Boat använde jag sist mycket för större twitchbaits- funkar mycket fint.
        Men är själv sugen på ett Perception Jigg & Twitch som jag gärna byter mot ett lättare Villain 5-20 om någon vill
        Ang. linan så har jag experimenterat med fc. Men fc är inte bara styvt men också tyngre och drar ner många suspender. Hellre flätlina och mjukare topp
        Senast ändrad av Utter; 2018-06-20, 23:04.

        Kommentera


        • #24
          Vad är eg den stora skillnaden mellan att twitcha och jerka?

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
            Det finns en komponent till att tänka på: vilka beten du ska twitcha. En 10cm twitchwobbler med kort sked går att twitcha med ett någorlunda stabilt 20g spö. Med större sked behöver du gå upp till 30g. Även om den är mindre.Jag använder ett 1oz Tatula eller Sportex redan till en LC Pointer 100SP. Ett äkta 20g fixar inte det. Den klara inte heller en Squirrel DD 79.
            Kul med spököp till olika beten- svårt bara att förklara för min fru

            Vad jag vill säga är (lite generaliserat): rund 20g för beten <10cm, 30g 10-12cm och <10cm med stor sked.
            Håller med. Vill även tillägga att ju mer lättdrivet betet är desto bättre funkar en djupare aktion.

            Kombinationen bete/spö har enorm betydelse för känslan. Detta är anledningen till att jag föredra att fiska med flätlina och lång FC tafs istället för FC som huvudlina. I början på ett långt kast tillför FC så mycket fjädring att känslan förändras för mycket under kastets gång.

            Kommentera


            • #26
              Amerikaner kallar twitchbaits dvs minnowstyle wobbler som är speciell balancerad, för jerkbaits. Det som vi kallar jerkbaits kallar de för glider.
              Med andra ord: det finns ingen skillnad

              Kommentera


              • #27
                riggs, är detta fel modell?

                Click image for larger version

Name:	Screenshot_20180621-113903.png
Views:	1
Size:	160,8 KB
ID:	1787340

                Enligt Shimanos japanska webbsida så ska Zodias vara allround (Versatile series) men kanske bäst lämpat till wobblers, t ex jerk/twitch baits. Funderar varför några svenska butiker har tagit hem dem i besvärliga odelade versioner när det finns tvådelade ML, M, MH och H... äldre lager eller personliga preferensval vid inköp?

                Nån som prövat Zodias och kan berätta om aktion och om de är korrekt klassade i kastvikt? Ett 610ML-2 eller 610M-2 kanske är rätt melodi till en B. Cutter 90?
                Senast ändrad av anteman; 2018-06-21, 23:01.

                Kommentera


                • #28
                  Fluorocarbon verkar ju vara ett otroligt gissel. Men jag kommer troligtvis prova det förr eller senare. Troligtvis någon köpt ifrån USA eller Japan t.ex en Sunline-lina. Men undrar fortfarande då lite över mono-linor, dom har ju också lite stretch om vi nu tänker på själva krokningen. Dom är väl inte osynliga i vattnet som FC sägs vara, dom sjunker inte som FC? Men dom har stretchen och är väl dessutom långt mer ”användarvänliga” än FC.

                  Ibland känns det som att det finns en liten ovilja att fiska nylon, ”för det gjorde man förr, och det var gummiband till linor, så nylon är sämre, punkt”. Har inte provat själv men dagens moderna kvalitets-linor av typ monofilament måste ju vara mil ifrån den gamla tidens nylonlinor? Känns som att en modern mono-lina av bra kvalitet borde kunna hoppa in här och lira lite med hårdbetena? Den tidigare omnämnda Sufix Advance till exempel känns ju spännande.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
                    Fluorocarbon verkar ju vara ett otroligt gissel. Men jag kommer troligtvis prova det förr eller senare. Troligtvis någon köpt ifrån USA eller Japan t.ex en Sunline-lina. Men undrar fortfarande då lite över mono-linor, dom har ju också lite stretch om vi nu tänker på själva krokningen. Dom är väl inte osynliga i vattnet som FC sägs vara, dom sjunker inte som FC? Men dom har stretchen och är väl dessutom långt mer ”användarvänliga” än FC.

                    Ibland känns det som att det finns en liten ovilja att fiska nylon, ”för det gjorde man förr, och det var gummiband till linor, så nylon är sämre, punkt”. Har inte provat själv men dagens moderna kvalitets-linor av typ monofilament måste ju vara mil ifrån den gamla tidens nylonlinor? Känns som att en modern mono-lina av bra kvalitet borde kunna hoppa in här och lira lite med hårdbetena? Den tidigare omnämnda Sufix Advance till exempel känns ju spännande.
                    Mattias Holgersson körde ju uteslutande med Suffix Advance när han jerkade i Perch Fight, kolla avsnittet när han och Mikko står och får sitt abborrerace på jerkbaits. Tror det är episod 2 eller 3 där han pratar lite om det.

                    Kommentera


                    • #30
                      Följer dina mono- adventures i framtiden. Min erfarenhet, även med sunline: vill du minskar stretchen så måste du går upp i diameter med monon. Och ökar du diametern så trycks beten upp till ytan. Ganska mycket faktiskt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 964 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X