Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Glömde skriva det men jag håller även med Anteman att SZ 7'5" kan ha något långt bakhandtag för rent jerkbaitfiske. Mitt eget spö har jag kortat ca 4cm i butten. Kortar spön ganska ofta om jag tycker dem är för långa genom att jag helt enkelt sågar av dem och sedan bara limmar på butten igen.

    I och med detta tycker jag spöet blev enklare och hantera och bättre för denna typ av fiske.

    Kommentera


    • #12
      Brorsan kan ordna med ett Westin W3 Texas/Carolina 7.1fot upp till 20 gram för 700 pix (prutat och klart).

      Han säljer det för bakhandaget är för kort, kanske lämpar det sig till jerk också?

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av ENorden Visa inlägg
        Brorsan kan ordna med ett Westin W3 Texas/Carolina 7.1fot upp till 20 gram för 700 pix (prutat och klart).

        Han säljer det för bakhandaget är för kort, kanske lämpar det sig till jerk också?
        Ja jag tror det, funderar faktiskt på ett sånt själv som ett komplement till mitt SZ 7,5 eller så fimpar jag butten 5 cm på SZ precis som Mastapike gjort, gillar spöt...

        Du Monkey - prövat ditt Westin T/C 7'1" -21g till jerk med flätlina? Funkar det bra eller för styvt för dig, precis som Aspir3 är inne på...?
        Senast ändrad av anteman; 2018-06-20, 10:58.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja jag tror det, funderar faktiskt på ett sånt själv som ett komplement till mitt SZ 7,5 eller så fimpar jag butten 5 cm på SZ precis som Mastapike gjort, gillar spöt...

          Du Monkey - prövat ditt Westin T/C 7'1" -21g till jerk med flätlina? Funkar det bra eller för styvt för dig, precis som Aspir3 är inne på...?
          Jag körde ju mitt T/C med flätlina som jerkspö innan jag köpte Crank. Jag tycker att det blir för hårt och att man behöver den lilla dämpningen för att betet ska få rätt/bättre gång, men det är jag! Dock tror jag inte Monkey har hittat till denna tråden än?

          Kommentera


          • #15
            Hade hellre kört ett snabbt spö men gått ned i kastvikt. Finns ingen poäng med ett spö som är optimalt för 20grammare när jerksen väger ungefär hälften.

            Vad gäller Westin så hade jag alltså hellre valt ett TC än crank, men i 5-15 snarare än 7-21 som jag upplever framtungt.

            Själv väntar jag på att Shimano Zodias ML (5-15) ska komma i 2delat...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
              Hade hellre kört ett snabbt spö men gått ned i kastvikt. Finns ingen poäng med ett spö som är optimalt för 20grammare när jerksen väger ungefär hälften.

              Vad gäller Westin så hade jag alltså hellre valt ett TC än crank, men i 5-15 snarare än 7-21 som jag upplever framtungt.

              Själv väntar jag på att Shimano Zodias ML (5-15) ska komma i 2delat...
              Som sagt tidigare. Det hela beror på om TS vill köra med mono/FC-lina eller flätlina... Men det verkar som att han glömt av tråden lite?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
                Hade hellre kört ett snabbt spö men gått ned i kastvikt. Finns ingen poäng med ett spö som är optimalt för 20grammare när jerksen väger ungefär hälften.

                Vad gäller Westin så hade jag alltså hellre valt ett TC än crank, men i 5-15 snarare än 7-21 som jag upplever framtungt.

                Själv väntar jag på att Shimano Zodias ML (5-15) ska komma i 2delat...
                Intressant poäng måste jag säga, får nog känna på ett TC 5-15 spö tror jag....
                För övrigt håller jag med dig, är inte odelat positiv till odelat utan tudelad även om jag förstår fördelen, utan söker främst, ja enbart tvådelat och då går man miste om några i övrigt fina spön...

                Tackletour (som förvisso inte är "sanningen") var mer imponerade av Villain än av Zodias klinga men det var i och för sig bara två olika spön ur två hela serier av spön...
                ABU Garcia med fler som inte främst är kända för eminenta spön, kan om de lyckas med en viss serie av spön sällan ta ut samma pris som de mer kända och det kan göra vissa av dem, t ex Villan till prisvärda spön... Tyvärr så är inte heller alla de tvådelade, så de går bort annars hade jag gärna prövat.

                Är det förresten nån som fått ett spö ombyggt till 2-delat med gott resultat?
                T ex St. Croix AvidX 70M finns ju både odelat och tvådelat, för multi respektive haspel så det går ju tydligen om man vill...om det är samma klinga med i stort öglorna på olika sidor vet jag dock inte...
                Senast ändrad av anteman; 2018-06-20, 16:54.

                Kommentera


                • #18
                  Det blev lite diskussion! Jag har inte glömt tråden som någon var undrandes över. vill börja med att tacka för info, hjälp och tips. Gällande lina kontra spö, så lär jag köra på flätlina, så ett mjukare spö är väl det aktuella då. Gör kanske en tankevurpa här, men är lite rädd att ett mjukare spö ska begränsa mina möjligheter att arbeta med betet i just jerkbait-fisket. Det här med FC som huvudlina är något jag aldrig testat, men är väldigt sugen på att testa, och lär nog så göra också på någon av de andra set-upens som jag redan har. Kanske avvaktar mitt inköp lite tills jag vet hur jag känner inför FC. Är det dramatiskt förkortade kastlängder med FC som huvudlina?

                  Tack alla!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
                    Det blev lite diskussion! Jag har inte glömt tråden som någon var undrandes över. vill börja med att tacka för info, hjälp och tips. Gällande lina kontra spö, så lär jag köra på flätlina, så ett mjukare spö är väl det aktuella då. Gör kanske en tankevurpa här, men är lite rädd att ett mjukare spö ska begränsa mina möjligheter att arbeta med betet i just jerkbait-fisket. Det här med FC som huvudlina är något jag aldrig testat, men är väldigt sugen på att testa, och lär nog så göra också på någon av de andra set-upens som jag redan har. Kanske avvaktar mitt inköp lite tills jag vet hur jag känner inför FC. Är det dramatiskt förkortade kastlängder med FC som huvudlina?

                    Tack alla!
                    Ett mjukare spö med flätlina kommer komma längre än ett stelare spö med FC/mono. I och med att jerkbaits ofta är lågdensitetsbeten (fångas lätt av vind osv) så laddar det bättre med ett mjukare spö. Jag vet personligen inte hur det är att fiska med bara FC, men jag tror att gången du får flätlina/mjukt spö kontra FC/hårt spö är lika, men du lär få arbeta betet lite annorlunda med det mjukare spöt.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
                      Ett mjukare spö med flätlina kommer komma längre än ett stelare spö med FC/mono. I och med att jerkbaits ofta är lågdensitetsbeten (fångas lätt av vind osv) så laddar det bättre med ett mjukare spö. Jag vet personligen inte hur det är att fiska med bara FC, men jag tror att gången du får flätlina/mjukt spö kontra FC/hårt spö är lika, men du lär få arbeta betet lite annorlunda med det mjukare spöt.
                      Ja det låter logiskt. Måste skilja lite mellan fluorocarbon och mono-linor också? Har varit inne lite på att prova både FC och mono, känns som en mono-lina av bra kvalitet måste vara mer "följsam" eller enklare att hantera, än FC? Om man tänker linminne och dylikt, men samtidigt erbjuda lite av samma fördel gällande att linan har lite stretch... Frågan är väl också hur mycket känslighet man tappar med mono kontra flätlina... Nu börjar det väl nästan bli en diskussion om linor, men det faller ju någonstans ändå inom ramarna för diskussionen att plocka fram ett lämpligt spö.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 909 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X