Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Då har man lärt sig något nytt idag också ☺️

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
      Följer dina mono- adventures i framtiden. Min erfarenhet, även med sunline: vill du minskar stretchen så måste du går upp i diameter med monon. Och ökar du diametern så trycks beten upp till ytan. Ganska mycket faktiskt.
      Intressant, när nås "break even" när går ett bete med en tjock sjunknade FC grundare än samma bete på tunn, flytande braid? Beror nog på hur snabbt man fiskar dessutom...

      FC och nylon i all ära, jag skulle hellre pröva en sjunkande braid t ex Sufix Gravity eller en kombilina som Spiderwire UC fluorobraid om jag ville ha en sjunkande lina... nån som prövat?
      Senast ändrad av anteman; 2018-06-23, 11:40.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Intressant, när nås "break even" när går ett bete med en tjock sjuknade FC grundare än samma bete på flytande, tunn braid? Beror nog på hur snabbt man fiskar dessutom...

        FC och nylon i all ära, jag skulle hellre pröva en sjunkande braid t ex Sufix Gravity eller en kombilina som Spiderwire UC fluorobraid om jag ville ha en sjunkande lina... nån som prövat?
        Bra fråga. Kan jag inte svara på

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
          Mattias Holgersson körde ju uteslutande med Suffix Advance när han jerkade i Perch Fight, kolla avsnittet när han och Mikko står och får sitt abborrerace på jerkbaits. Tror det är episod 2 eller 3 där han pratar lite om det.
          Lyssnade på klippet där Mikko och Mathias pratar om linan under Perch Fight, samt forskade lite ytterligare på andra håll om linan, det hela slutade i alla fall med att jag körde ner till lokala butiken här och köpte, så nu sitter den påspolad på rullen. Nu kommer jag ju tyvärr inte ut de närmsta dagarna, men ska bli väldigt spännande att se hur det kommer att lira. Detta blir i alla fall första steget i mitt laborerande 🙂

          Kommentera


          • #35
            Apropå TS inledande fråga så funderar även jag... ABU Garcia Villain lockar, fått bra omdömen och man får en bra kvalitet på grafiten (40 ton) för slanten...

            Dock är aktuella Villain i Europa 1+1 delade (i handtaget) Nån som prövat detta 2-delade från typ Kina? https://m.aliexpress.com/item/327132...il2msiteDetail

            Är det ens ett Villain från Abu...? Kork i handtaget har jag inte sett på några andra Villain och inte ser klingan ut att ha x-cross eller vad de kallart ...
            Senast ändrad av anteman; 2018-06-22, 18:14.

            Kommentera


            • #36
              V-wrap. Det sägs att de första klingor omflätades av en shaolin-munk med drakhår. Jag kanske fick ett sånt...

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Reaper Visa inlägg
                Fluorocarbon verkar ju vara ett otroligt gissel. Men jag kommer troligtvis prova det förr eller senare. Troligtvis någon köpt ifrån USA eller Japan t.ex en Sunline-lina. Men undrar fortfarande då lite över mono-linor, dom har ju också lite stretch om vi nu tänker på själva krokningen. Dom är väl inte osynliga i vattnet som FC sägs vara, dom sjunker inte som FC? Men dom har stretchen och är väl dessutom långt mer ”användarvänliga” än FC.

                Ibland känns det som att det finns en liten ovilja att fiska nylon, ”för det gjorde man förr, och det var gummiband till linor, så nylon är sämre, punkt”. Har inte provat själv men dagens moderna kvalitets-linor av typ monofilament måste ju vara mil ifrån den gamla tidens nylonlinor? Känns som att en modern mono-lina av bra kvalitet borde kunna hoppa in här och lira lite med hårdbetena? Den tidigare omnämnda Sufix Advance till exempel känns ju spännande.

                Har fiskat relativt mkt med flouro senaste 2 åren. Så kan försöka komma med lite input.

                Om du bara fiskat med flätlina innan så...det är MYCKET stretch. Det kommer vara väldigt främmande specielt om du ska jigga. Men om du kommer över kammen att du inte måste ha 100% kontakt så finns det många fördelar med flouro/mono och med det faktum att linan töjer sig.

                Flouro som tidigare nämnts sjunker, fortare än både flätlina och mono. Vilket ger en hel del fördelar vid crankbaitfiske och i viss del jerkbaitfiske.
                Den största fördelen enligt mig är att stretchiga linor drillar abborren mkt bättre. Sämre att kroka med, men i fallet med crank -/jerk-baits så självkrokar fisken och gör det till ett ickeproblem.

                Vad du också bär tänka på är ett flouro/mono gör spöt långsammare. Alltså stretchen gör att du får en långsammare aktion.


                EDIT: Om du inte har hittat något spö än så har kalufsen ett sjuuuuuukt bra jerkbaitspö till salu i säljes-delen.

                Kommentera


                • #38
                  Förresten kan jag lägga till ett spö som jag nu har testat ordentlig i några dagar. Funkade faktist über- üpperlig med fantastiskt känsla. Upplever toppen som den perfekta balansgången. Samma aktion som mitt Illex Valetudo som var tyngre.
                  Ett Illex Waterfront Versatile 5-21g, Blue Shadow serien. Ren mumma

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Förresten kan jag lägga till ett spö som jag nu har testat ordentlig i några dagar. Funkade faktist über- üpperlig med fantastiskt känsla. Upplever toppen som den perfekta balansgången. Samma aktion som mitt Illex Valetudo som var tyngre.
                    Ett Illex Waterfront Versatile 5-21g, Blue Shadow serien. Ren mumma
                    Ett haspel?
                    Så ganska styvt med toppig ryggrad och snabb aktion?
                    Vilka beten kör och trivs du med på spöt?

                    Kommentera


                    • #40
                      Beskriver väl spöt. Körde 5-15g +3"trailer. Hardbaits mest Illex Squirrel 79 sp och x-Rap 9. Jag har ju även ett Perception dropshot & light jig. Waterfronten klarar lite mera, ha mera toppaktion samtidigt en sensiblare topp. Och den överför vibrationer ännu bättre. Du känner minsta nibble.
                      Click image for larger version

Name:	20180629_105333.jpg
Views:	1
Size:	999,9 KB
ID:	1787359

                      Fantastiskt nöjd hittils
                      Senast ändrad av Utter; 2018-06-29, 09:55.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 544 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X