Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Tja, då lyckades Illexspöt går sönder. Toppen av i utkast utan yttre påverkan. Jävla skit. Hoppas Illex/Splash är kulant.
    Men jag impulsköpte ett W3 T/C 5-15g. Kan säga att det gör jobbet. Funkar till twitch och popper med alla beten jag nämnde tidigare. Underrated om ni frågar mig. Klar budgetalternativ- men vad som gäller känslighet långt ifrån Waterfront Versatile
    Ja det där lät ju både tråkigt och bra... det senare att W3 T/C gör jobbet med twitchbaits så pass bra där känsligheten inte är lika viktig som vid t ex jigg/dropshot (enl mig...)

    Jag som annars funderat på Zodias 1610ML-2 eller efter Monkeys färska inlägg suktar efter ett Poison Adrena... Fast nog är 1610M i överkant om man vill att spöt ska ladda väl med 9-14g...?
    Senast ändrad av anteman; 2018-08-10, 22:11.

    Kommentera


    • #72
      Precis-funkar godkännt till twitch. Men skulle inte vilja ha den som c/t eller jiggspö.
      Svårt att säga med M utan att ha kännt på den. Generellt föredrar jag ml till mina go-to baits. Men spön klassas ju lite väl olika. Villain är ett -20g men realistiskt snarare 15g. Både perception -15g och detta W3 snarare 20g.
      Har ett Tatula 1oz med. Det stämmer nog som Daiwa spön överlag ganska precis- och är trots vad jag skrev innan kul att twitcha med.

      Kommentera


      • #73
        Precis-funkar godkänd till twitch. Men skulle inte vilja ha det som c/t eller jiggspö.
        Svårt att säga med M utan att ha klämt på det.
        Generellt föredrar jag ml till mina go-to baits. Men spön klassas ju lite väl olika. Villain är ett -20g men realistiskt snarare 15g. Både perception -15g och detta -14g W3 snarare 20g.
        Har ett Tatula 1oz med. Det stämmer nog,som Daiwa spön överlag, ganska precis- och är trots vad jag skrev innan kul att twitcha med.
        W3 hamnar nog här snart. 600 och det är ditt. Tvådelat förstås

        Kommentera


        • #74
          Som jag skrev i import tråden vill jag kunna fiska ett ”större” spann twitch beten inte bara typ en smal shadow rap på 13gram utan även kanske en lucky strike pointer eller oneten magnum/duo realis jerkbait då går man upp i storlek, vikt och lite större krokar så lite mer pulver krävs plus man jag även fiskar gädda med 120-130 jerkbaits vilket kan vara enormt roligt.

          Till mindre jekrbaits köpte jag ett Nova twitch (haspel) som ett allround spö förra året och det var riktigt bra till mindre jerkbaits roligt avv fiska med var det också nu har min fiske kamrat tagit över spöt pga. Att jag alltid lyckat fylla på med nya inventarier konstant...

          /Apan

          Ps utter jag bröt av toppen på ett Gunki spö och hade inget strul utan bara bra kontakt med återförsäljaren och splash dock hade de svårt att få tag i delar men dem var väldigt hjälpsamma.
          Senast ändrad av Monkey; 2018-08-10, 23:18.

          Kommentera


          • #75
            Tror det är svårt att täcka allt med ett spö. Till mina Pointer 110 tar jag iof Tatulan, men hellre dess större bror 1 1/2oz eller ett 50g Nano Rocksweeper.
            Det låter ju bra med Splash- återkommer hur det gick

            Kommentera


            • #76
              Ja pointer ligger lite i ytterkanten de andra lite större ligger runt 18-21gr medans en pointer 128 fläskar in på 1oz. Men för dem lätta vindkänsliga blir det haspel även i fortsättningen. Har även ett st croix legend extreme 7'6 upp till 1 1/4oz som kommer fram till lite biffigare beten =)

              Som vanligt nej går inte att få ett spö som göra allt riktigt bra men ett som gör mkt. ok/bra är skönt av ren bekvämlighet ute på vattnet, när det ligger 8-10 st riggade spön i båten blir det ibland jobbigt då är less more (även om jag aldrig lär mig det personligen...)
              /Apa

              Kommentera


              • #77
                Kul att läsa ert "nördande", jag är inte riktigt där ännu men förstår poängen!
                Jag har ju ofta 3-4 spön ute på gäddfiske, 3-4 riggningar för abborre (men använder inte alla varje gång) och känner mig inte välklädd, spöt ska ju lira väl med betet, vikten, metoden och mina idéer ..

                å fisken, men det är ju nästa steg...
                Senast ändrad av anteman; 2018-08-11, 01:36.

                Kommentera


                • #78
                  Nån som fiskar med haspel? Vilket spö och rulle?

                  Kommentera


                  • #79
                    Står lite tidigare i tråden men Sportex Nova Twitch rullen kan du välja en snabb lite lättare efter plånbok.

                    Kommentera


                    • #80
                      Vilken rulle som helst i 2500 storlek om du frågar mig och sen ett halvtoppigt spö 6'6"-7'1" ungefär, landar på 1500-10 000...

                      Har inte prövat men många verkar gillar Gunkispön i den lite dyrare klassen... välj dock rätt, en del kan nog vara alltför toppiga...?
                      Senast ändrad av anteman; 2018-08-24, 18:58.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 385 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 538 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 852 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 152 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X