Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av söderberg85 Visa inlägg
    Vad kör ni får rulle till jerkfiske efter borde?
    En rulle med så hög utväxling som möjligt föredrar jag i alla fall. Tycker det är lättare att ta upp slacklinan med hög utväxling. Föredrar också multi, tycker handleden får en så konstig och obekväm vinkel med haspel vid Jerk.

Dock lever jag inte alltid som jag lär. Favoriten just nu är en Mörrum SX 1600 trimmad med en lätt spole från Avail (6,3:1). Orsaken till detta val är dels formen på den runda rullen som passar mina händer bra och att mina val av beten är rätt lätta. Cutter, Juke och Rapalas varianter väger alla in på ca 10-13 gr. Kastlängderna med mina trimmade Mörrumrullar är upp till 10 m längre än med Abu Extrem, Aldebaran BFS och alla andra rullar jag provat, vilket är många. Fiskar mestadels från land. Därav behovet med långa kastlängder. Kommer faktiskt längre med mitt Veracity 10-35 och Mörrum än med SZ nya 6-21 med en Shimano Stradic haspelrulle. Ingen stor skillnad med tydlig.

Jag hade gärna använt ännu högre utväxling om det fanns att köpa till mina Mörrum. Tycker att Revo Rocket har en perfekt utväxling för detta fiske. Men den rullen använder jag till tyngre beten.

När det gäller lina så föredrar jag flät med en lång tafs av antingen nylon eller FC. Skarvar fast en ca 2 m lång tafs som med rätt knut går fint igenom även microringar. FC eller mono i ca .0.45 mm. Valet beror på betet och var fisken står i vattenpelaren. Dvs på vilket djup jag vill att betet ska röra sig. Använder inga lekande eller beteslås då dessa även om de är små och lätta påverkar dessa lätta beten så pass mycket. Ett litet lätt beteslås och FC får tex den sakta stigande Berkley Cutter 90 mm att sjunka istället för att flyta upp. Med hjälp av olika material på tafsen så går det att påverka hur betet hänger i vattnet. Med FC så hänger ovanstående Cutter helt still. Med mono stiger den sakta vid vevstopp.

Obs. Detta är mina åsikter. Knappast någon absolut sanning för andra. Dessutom har jag märkt att när man utvecklas i en metod så händer det påfallande ofta att mina preferenser ändras över tid.
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-07-14, 14:05.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Inte helt nöjd med SZ-spöt. Jämför med i mitt tycke det ganska nätta Perception Jig & baitcast, känns tjockt och bulkigt runt rullfästet och bakhandtaget.
      Någon som testat både SZ och w3 crank eller vet om W3 är lite nättare än SZ?

Kommentera

Skulle tro att ditt Perception 5-20g är mer ett ML spö medan SZ trots beteckningen ML enligt min uppfattning är snäppet kraftfullare än 6-21g indikerar, som Perception Powerjig månne?

Gör som MastaPike, fimpa 5 cm av bakhandtaget på ditt SZ och slipa ned korken så blir det handtaget smäckert. Trivs med mitt i alla fall och det funkar bra även till jiggfiske då toppen är märkbart styvare än t ex Prorex haspel XR 8' 5-25g.

Har inte prövat W W3 Crank men av det jag läst mer ett mjukare, djupare spö för DD cranks dvs för wobblers, beten med mer motstånd än till jerkbaits men jag kan ha fel...

Funderar själv på ett W3 men inte Crank utan Finesse T&C 5-15g för bl a mina mindre jerkbaits. T/C sägs vara för styvt för flätlina och wobblers men jag tror och hoppas det funkar väl med det vekare 5-15g spöt...

Westins Crank och T/C uppfattar jag som något nättare än SZ, inte "i sig" utan pga att handtagen på de förra är smalare och kortare, även klingan är kortare vilket samlat ger ett intryck av att vara "nättare".

SZ må ha grövre rullfäste än Westinspöna men också bekvämare om du frågar mig...
        Senast ändrad av anteman; 2018-07-23, 11:46.

Kommentera

Hm, Villain 5-20 kastar jag med in. I mitt tycke är det bäst upp till 15g. Och aktionen är snabbt men ffde skönt till cranks och wobbler. Säger det inte för att jag försöker sälja mitt

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Skulle tro att ditt Perception 5-20g är mer ett ML spö medan SZ trots beteckningen ML enligt min uppfattning är snäppet kraftfullare än 6-21g indikerar, som Perception Powerjig månne?

Gör som MastaPike, fimpa 5 cm av bakhandtaget på ditt SZ och slipa ned korken så blir det handtaget smäckert. Trivs med mitt i alla fall och det funkar bra även till jiggfiske då toppen är märkbart styvare än t ex Prorex haspel XR 8' 5-25g.

Har inte prövat W W3 Crank men av det jag läst mer ett mjukare, djupare spö för DD cranks dvs för wobblers, beten med mer motstånd än till jerkbaits men jag kan ha fel...

Funderar själv på ett W3 men inte Crank utan Finesse T&C 5-15g för bl a mina mindre jerkbaits. T/C sägs vara för styvt för flätlina och wobblers men jag tror och hoppas det funkar väl med det vekare 5-15g spöt...

Westins Crank och T/C uppfattar jag som något nättare än SZ, inte "i sig" utan pga att handtagen på de förra är smalare och kortare, även klingan är kortare vilket samlat ger ett intryck av att vara "nättare".
            Va lite fundersam på att kapa om jag skulle sälja det, men nu har jag bestämt mig för att testa att korta av bakhandtaget med 4-5cm. Så får jag se hur det känns då.

Kommentera

Ja, varför inte pröva, jag har inte gjort det än då SZ funkar som det är för mig men att kapa 4-5 cm gör t ex MastaPike här på FS för sitt jerkfiske med sitt SZ. SZ har så pass långt bakhandtag att det även kapat ligger inom ”normallängd”

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja, varför inte pröva, jag har inte gjort det än då SZ funkar som det är för mig men att kapa 4-5 cm gör t ex MastaPike här på FS för sitt jerkfiske med sitt SZ. SZ har så pass långt bakhandtag att det även kapat ligger inom ”normallängd”
                Jämförde med perception som är 7’6 fot men har 5cm kortare bakhandtag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                  Hm, Villain 5-20 kastar jag med in. I mitt tycke är det bäst upp till 15g. Och aktionen är snabbt men ffde skönt till cranks och wobbler. Säger det inte för att jag försöker sälja mitt
                  Skulle klippa det direkt om det vore 2-delat och inte 1+1, men tja... Du vet...

Kommentera

Bara 1.85 utan handtag och lätt som en fjäder

Kommentera

Abu Garcias Veracity är ett riktigt prisvärt spö 👍🏽

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar