Ursprungligen postat av söderberg85
Visa inlägg
Dock lever jag inte alltid som jag lär. Favoriten just nu är en Mörrum SX 1600 trimmad med en lätt spole från Avail (6,3:1). Orsaken till detta val är dels formen på den runda rullen som passar mina händer bra och att mina val av beten är rätt lätta. Cutter, Juke och Rapalas varianter väger alla in på ca 10-13 gr. Kastlängderna med mina trimmade Mörrumrullar är upp till 10 m längre än med Abu Extrem, Aldebaran BFS och alla andra rullar jag provat, vilket är många. Fiskar mestadels från land. Därav behovet med långa kastlängder. Kommer faktiskt längre med mitt Veracity 10-35 och Mörrum än med SZ nya 6-21 med en Shimano Stradic haspelrulle. Ingen stor skillnad med tydlig.
Jag hade gärna använt ännu högre utväxling om det fanns att köpa till mina Mörrum. Tycker att Revo Rocket har en perfekt utväxling för detta fiske. Men den rullen använder jag till tyngre beten.
När det gäller lina så föredrar jag flät med en lång tafs av antingen nylon eller FC. Skarvar fast en ca 2 m lång tafs som med rätt knut går fint igenom även microringar. FC eller mono i ca .0.45 mm. Valet beror på betet och var fisken står i vattenpelaren. Dvs på vilket djup jag vill att betet ska röra sig. Använder inga lekande eller beteslås då dessa även om de är små och lätta påverkar dessa lätta beten så pass mycket. Ett litet lätt beteslås och FC får tex den sakta stigande Berkley Cutter 90 mm att sjunka istället för att flyta upp. Med hjälp av olika material på tafsen så går det att påverka hur betet hänger i vattnet. Med FC så hänger ovanstående Cutter helt still. Med mono stiger den sakta vid vevstopp.
Obs. Detta är mina åsikter. Knappast någon absolut sanning för andra. Dessutom har jag märkt att när man utvecklas i en metod så händer det påfallande ofta att mina preferenser ändras över tid.
Kommentera