Nytt spö / ny rulle / nytt set? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt spö / ny rulle / nytt set?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt spö / ny rulle / nytt set?

Tjena!

Har efter ett "litet" uppehåll på drygt 10 år från fisket, men har nu lyckats hitta tillbaka till min gamla hobby - fiske. Var uppe i Älvkarleby i september och sen var det kört. Köpte ett billigt ABU-set bara för att komma igång, men känner att jag skulle vilja ha något bättre till våren. Det har ju hänt lite på marknaden på drygt 10 år och jag vore därför tacksam om ni kunde hjälpa mig med en liten uppdatering.

Det enda jag vet är att jag letar efter ett haspel-set. Sen om jag köper det i ett paket eller delar (spö och rulle var för sig) spelar mindre roll. Fisket kommer främst vara efter öring, röding, harr i älv och sjö men det blir även lite gädd och aborrefiske.

Det setet jag köpte för att komma igång var med en enkelt ABU-set med ett 7" spö. Det jag känner direkt är att jag behöver ett längre spö. Gärna ett som tillåter kast med lite lättare drag (från 10g?) men som även klarar av lite tyngre pjäser (35g och lite uppåt?).

Var inne på Berras och blev rekommenderad att köpa detta paketet:

Tica Seatrout 9', 7-30 g. Tica Condor GC 3059 [999:-]

Mycket tacksam för tips på utrustning inför våren...
    /Fred.

Tja!

Jag skulle nog köpa ett spö med kastvikt upp till 20 gram för öring,harr och abborre, och sedan ett spö med kastvikt upp till 40-50 gram för fisket efter gädda. För det är ofta svårt att ha ett spö som ska fungera bra både till lättare fiske och till det lite tyngre fisket efter gädda. Men sedan räcker det med en rulle som du har två stycken spolar till.
    Den ena spolen med ca 0,12mm spunnen lina och den andra med ca 0,20mm spunnen lina.

Skit fiske på dig!

Kommentera

Tack för snabbt svar Pagge. Samtidigt gäller det att spöt håller vid fiske i lite mer strömt vatten och fiskar på några kilon. Men det kanske inte är några problem?

Vad tror ni om spölängden då ? Med nuvarande spö har jag dragit upp 8 öringar (varav tyngsta låg på drygt 2,5kg) i Älvkarleby i år utan problem, så visst funkar det. Men det känns ändå som en eller två fot till inte skulle skada...
      /Fred.

Kommentera

Om du vill ha ett spö som klarar kastvikter på 35-40g och uppåt men ändå inte bli allt för styvt för att drilla t.ex. havsöringar eller gädda på, är nog en 10-fotare nåt jag skulle rekommendera. Med en tiofotare med en kastvikt runt 40g får du ett spö som är bra att drilla fisk med, dessutom går det att kasta betydligt längre också. Dock finns det ju en uppenbar nackdel med ett långt spö och det är om du fiskar mycket från land. Det är aningen bökigt att svinga på med ett långt spö om det är mycket vegetation runt omkring.

En annan nackdel med ett långt spö och "lite halvkraftigt" spö är att det inte är jättekul att kasta t.ex. små abborrspinnare med en sån pjäs. Med detta sagt tror jag att du gör klokast i att införskaffa två spön, precis som Pagge varit inne på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        273 844 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13