Nätt ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätt ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag sa inte att dom inte säljs längre ! :p
    bf

Kommentera

SX Mörrum 1601C är en mycket kompetent rulle som är värd sin vikt i guld! Suverän med flätlina! Jag har prövat fuorocarbon på den men såna dumheter ska jag aldrig göra om! Fick jag inte trassel i kastet blev det linbrott i nästa.
      Mörrum + 0.13 PowerPro = Sant!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
        SX Mörrum 1601C är en mycket kompetent rulle som är värd sin vikt i guld! Suverän med flätlina! Jag har prövat fuorocarbon på den men såna dumheter ska jag aldrig göra om! Fick jag inte trassel i kastet blev det linbrott i nästa.
        Mörrum + 0.13 PowerPro = Sant!

Fluorcarbon har ju betydligt högre denistet än både flätlinor och nylon, så det är ju som gjort för att rullen ska uppföra sig som en Kalmartrissa...

Kommentera

Tack för tipsen! Nu tycker jag mig ha letat igenom internet från ena änden till den andra! Nån som vet ver man kan få tag i en 2601, jag hittar ingen. Inte ens en sprängskiss eller en bild lyckas jag få fram. Får jag inte fatt i nån blir det nog en revo stx.
          "Trying is the first step towards failure"
          -Homer Simpson-

Kommentera

Ursprungligen postat av ATR72
            Tack för tipsen! Nu tycker jag mig ha letat igenom internet från ena änden till den andra! Nån som vet ver man kan få tag i en 2601, jag hittar ingen. Inte ens en sprängskiss eller en bild lyckas jag få fram. Får jag inte fatt i nån blir det nog en revo stx.
            Tradera är det nog som gäller om du vill köpa inom Sverige. Ebay fungerar också, men då riskerar du åka på en massa dyra tullkostnader.

Amb 2601 är inte den lättaste rullen att hitta i Sverige, nästan alla som dyker upp på tradera är högervevade. Så här ser den ut iaf, om du skulle springa på en:

Kommentera

Tack för alla tips! Jag tog den med längsta namnet. Bara måste ju vara bra. Det blev en ambassadeur mörrum sx1601c forell. När nu rullen är avklarad börjar letandet efter passande spö. Visst är det underbart att handla prylar!
              "Trying is the first step towards failure"
              -Homer Simpson-

Kommentera

Ursprungligen postat av ATR72 Visa inlägg
                Tack för alla tips! Jag tog den med längsta namnet. Bara måste ju vara bra. Det blev en ambassadeur mörrum sx1601c forell. När nu rullen är avklarad börjar letandet efter passande spö. Visst är det underbart att handla prylar!
                Gratulerar å det hjärtligaste till ditt förvärv! Välkommen in i stimmet! SE upp med en eller rättare sagt 2 små saker. Bromsklutscharna till centrifugalbromsen är löjligt små och faller lätt av spolen om du tar ut den ur stativet. Sen är de hart när omöjliga att hitta igen! Skaffa dig några i reserv! Det har jag gjort!
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                  Gratulerar å det hjärtligaste till ditt förvärv! Välkommen in i stimmet! SE upp med en eller rättare sagt 2 små saker. Bromsklutscharna till centrifugalbromsen är löjligt små och faller lätt av spolen om du tar ut den ur stativet. Sen är de hart när omöjliga att hitta igen! Skaffa dig några i reserv! Det har jag gjort!

Ja det är bara att instämma i gratulationerna. Däremot måste jag ta fram linjalen och slå BeBest lite lätt på fingrarna. Modellen Forell är en magnetbromsad historia så risken att sjabbla med bromsvikter är borta

Kommentera

Är det den magnetbromsade, SXM1601C, som gäller?
                    Är den ett bättre köp än SX1601C?

Någon som vet?
                    Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Ursprungligen postat av walleyebuster Visa inlägg
                      Är det den magnetbromsade, SXM1601C, som gäller?
                      Är den ett bättre köp än SX1601C?

Någon som vet?
                      Det är en smaksak vilket man gillar. Jag föredrar centrifugalbromsade rullar när det gäller att få ut maximal kastlängd, men magnetbromsade rullar när man behöver justera bromsen ofta.
                      Exempel: När jag fiskar havsöring använder jag likartade drag runt 16 gram. Då använder jag en rulle med centrifugalbroms som jag har anpassat helt efter detta fiske.
                      Vid vissa tillfällen är jag dock lite mer experimentell och använder kustvobbler, spinnare, skedar osv i olika vikter. Då tycker jag en magnetbromsad rulle är överlägsen p.g.a. det enkla handhavandet att ändra bromsstyrkan.

Mörrum SX-modeller med centrifugalbroms är följande: SX Hi-Speed, SX IVCB
                      Modeller med magnetbroms: SX MAG, SX SW, SX Ultra MAG, SX Ultra MAG S2, SX Forell.
                      Ingen av dessa modeller tillverkas längre och tillgången varierar mellan olika modeller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 472 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13