Trim till 5600 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trim till 5600 JB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

    Hej Mankan;

    För lite lina bromsar! För mycket lina trasslar!

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Old Firehand
    Leif Engström

    Yes. Precis som jag skrev
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #22
      För något år sedan testade jag faktiskt vad allt trim gav i praktiken. Hittar dessvärre varken tråd eller inlägg längre. Men kan göra en summering av vad de olika trimstegen kan ge. Observera att det viktigaste är att alla delar lirar ihop. Att endast stoppa i helkeramlager i en Classic är som att sminka en gris. Ingen nytta utan allt måste fungera tillsammans i harmoni.

      Jag är i den lyckliga sitsen att jag har en hel radda med rullar i varierande trim och alla originaldelar kvar noggrant uppmärkta. Jag tog en av mina favoriter, en rätt simpel C3. Det är väl endast Classic som har färre lyx i sig från början. C3 har i original en djup originalspole, kullager i spolen, plastbussningar överallt i övrigt samt som alla Ambassadeurer vid leverans, nedkladdad med ett blått klistrigt fett i högfartsdelen och nästan torr i lågfartsdelen. Min C3 ser inte ut så längre. Den är toktrimmad. Helkeramiska lager överallt. Två i linförarskruven, två i mellandrevet som dessutom är lättat, ett i respektive lagerkopp till spolaxeln, ett i huvuddrevet samt två i pluppen. De fyra i veven räknar jag inte med. Givetvis är linföraren lättad och skruven är behandlad med everslik. UTs spole. Glömde den keramiska knivbulten. Allt, precis allt är rört i denna rulle. Den kastar som en dröm. Från ca 5-6 gr till .......200 är inga problem på rätt spö. Linföraren går så lätt att den går från ända till ända av sin egen vikt när spolen är uttagen, och det trots att linföraren är lättad och mellandrevet är kvar. Sätter jag fart på spolen, dvs torrsnurrar så tar det ett par minuter innan spolen stannar.

      På ett SZ Signature 40-140, 0,35 spiderwire smooth braid och en Buster Jerk så kommer jag X meter. För att få allt så lika som möjligt så försökte jag hela tiden få rullen att generera lite lite resning av linan vid kast. Det är annars omöjligt att veta vad som är max. Ersätter jag UTs spole med en original djup så kortades kasten av ca 5 m pga mer c broms behövdes. En grund Recordspole istället för UTs gav marginella skillnader som knappt var mätbara. Med UTs spole men med linförarskruven och mellandrev i original med blått fett o allt så försvann ca 10 m i kastlängd. Bit för bit sattes tillbaka för att göra rullen helt otrimmad. I originalskick så saknades 15 - 17 m i kastlängd jämfört med den trimmade varianten. Med Mc Rubber fick jag ungefär samma värden men några m kortare totalt sett. Bara genom att ta bort det kletiga blå fettet och smörja högfartdelen med olja så vinner man 5 m i kastlängd. Rätt smord och dessutom lättsnurrande högfartsdel ger 5 meter till.

      Med lättare beten så blir det väldigt annorlunda resultat. Börjar man krypa ner under 20-30 gr så ökar skillnaderna med lättare spolar såsom UTs.

      Provade även med UTs bussningar. Ingen förändring i kastlängd noterades men rullen blev lite mer stabil genom hela kastet. Ni som provat keramiska lager kanske känner igen att rullen kan bli lite nervös i början av kastet, det försvann med de sintrade bussiningarna. Den blev mer linjär.

      Delar som ger absolut ingenting i kastegenskaper är lagren i veven, lagren i spolens lagerändar. Den kullagrade pluppen ger inte heller något extra jämfört med en vanlig standard som fått lite omsorg i form av ett brotschat hål. I original kniper den lite hårt om spolaxeln med onödig friktion som följd. Inte heller ger den kullagrade huvudaxeln något för kastlängderna.

      Efter försöken med denna rulle så ser mina gäddrullar idag helt annorlunda ut. Vill fortfarande ha mina rullar rätt mångsidiga så UTs bussningar i spolen om det är lite tyngre till tungt fiske som är avsikten. Annars ett par väl rengjorda originallager eller keramiska dito. Spolen är alltid en grund variant. Mellandrevet brukar jag byta ut till UTs eller så skär jag bara bort plastflärpen och brotschar hålet lite. Men UTs kostar så lite så det är knappast värt bekymret. Linförarskruven byter jag ut mot en som är lagrad i två kullager. Har en gammal rulle där den fortfarande är plastlagrad men då den är så väl insliten så snurrar den lätt ändå. Sätter oftast i en keramisk knivbult. Rengör rullen och smörjer den adekvat med Rocket Fuel och ett bra fett i lågfartsdelen. Linföraren lämnar jag i original. Eller så köper man sig en Record 5600. Det är den enda rullen jag har i 100% originalskick och som fungerar finfint.

      Hade jag byggt en ren jerkrulle av en JB så hade jag endast rengjort rullen och smörjt den som jag brukar samt kanske, kanske bytt spolen till en från Record. Om fisket sker från land så absolut. Varje meter i kastlängd räknas. Jag hade även bytt ut linförarskruven. Från båt så hade jag hellre lagt pengarna på bensin.

      Ta inte mina slutsatser som någon sanning. Ta de som indikationer på hur det kan se ut och hur det ser ut för mig. Två rullar med samma trimdelar beter sig oftast olika. Tex så har jag identiskt trimmade rullar men som kräver olika antal bromsar aktiverade för att fungera lika bra. Byt spö och allt förändras. Lägg till allt annat i form av beten, vind, temperatur, lina etc så blir ekvationen än större. Tex så kan jag ofta avaktivera en extra bromsklutch när temperaturen börjar röra sig ner mot nollan. Smörjmedlet blir väl helt enkelt stelare i kylan
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-07, 19:08.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #23
        https://japantackle.com/Tackle_topics/abu_tuneup.htm



        Kommentera


        • #24
          På tal om adekvat linmängd, trimspolar och tömma spolen på lina.
          Nu är det flera år sedan jag hade aspirationer att kasta så långt som möjligt men en gång i tiden mätte jag kast, rengjorde kullager manisk och dylikt.
          10-12 år har förflutit men visst gjordes en del intressanta upptäckter som är anledningen till att jag använder de rullarna jag gör idag.

          Som min primära rulle under en viss tid av denna period använde jag en Ambassadeur 5500 CS Pro Rocket med de champagnefärgade gavlarna.
          Rullen var utrustad med spole från UT, keramisk knivbult och möjligen även dubbelt lagrad spridare (minns inte helt).
          Kastbromsen var tvåstift troligtvis med de lättaste plastvikterna.
          Linan var Stren Super Braid 40lb (0.30mm) med en bit spolkant synlig.

          Click image for larger version  Name:	6059_TomSpole_1.jpg Views:	1 Size:	103,9 KB ID:	2485920
          På ett St Croix Premier 6'10" 1/2-2oz med en Slider 10 S på 46 gram lyckades åtminstone jag med den här bedriften under testkastande från klippor i Vätterns södra ände.
          Hur många meter lina det var på spolen har jag ingen aning om. Kanske var det 40 meter, kanske var det 70 meter, huvudsaken är att det var en normal nivå från spolkanten.
          Tömd på flätlina blev den, stoppade med tummen när jag såg nylon.

          Fortsatte fiska med främst 5500 men med Sunset Orange-gavlar i flera år. Tömde inte spolen vid fiske då det faktiskt går att stoppa innan linnivån blir för låg men visst är det inte optimalt att "råka" kasta ut nästan all lina om en större fisk kliver på tidigt under hemtagningen.
          Idag fiskar jag främst med 4000-storlek, spolar med standarddjup och använder linor som inte bygger lika mycket. Får på runt eller strax över 100 meter lina och det räcker i alla lägen utan risk för låg nivå även om jag kastar så långt jag bara kan.
          Senast ändrad av JontaK; 2018-12-08, 23:55.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Min C3 ser inte ut så längre. Den är toktrimmad. Helkeramiska lager överallt. Två i linförarskruven, två i mellandrevet som dessutom är lättat, ett i respektive lagerkopp till spolaxeln, ett i huvuddrevet samt två i pluppen.
            Vänta, nu blir jag förvirrad...
            Du har alltså nitat om gavlarna på din C3 rulle? Från de vanliga bussningar som sitter original utan kullager där spolaxeln vilar - till de bussningar som sitter i en rulle med fast spolaxel och lager i gavlarna? Då har du alltså lagrat spolaxeln i en vanlig UC?


            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Provade även med UTs bussningar.
            För info så tror jag inte det är UT's egna bussningar.
            Okej, jag vet att du tycker om UT, det återspeglar sig mycket i dina inlägg, men såvitt jag förstått det rätt så säljer Sportfiskeboden i Täby numera delarna från UT, och om de då marknadsför de sintrade bussningarna som UT så är det fel, de beställer originaldel från ABU i form av ABU's egna sintrade bussningar.



            Kommentera


            • #26
              Nu blir jag förvirrad... Varför skulle han behöva nita om gavlar för att byta de vanliga kullagren mot keramiska? På mina C 3:or (sålda båda två) har det bara varit att ta bort c-bromsen och spoldrevet och byta lagren...
              Och för info så skilde det mellan ABU:s egna och UT:s sintrade bussningar när jag bytte mina original mot ABU:S sintrade för några år sedan. Det är möjligt att Sportfiskeboden numera köper ABU:s och kallar dem för UT, men så har det INTE varit! Det skiljer både i utseende och i pris. UT:s kostar 110 spänn för två ABU:s kostade då, innan prishöjningarna 75 kronor styck, alltså 40 kronor mer för paret. Har svårt att tänka mig att "boden" säljer samma bussningar billigare än vad de gör i Svängsta…
              Skit fiske!
              Gösta
              Senast ändrad av Gösta; 2018-12-13, 16:41.

              Kommentera


              • #27
                Hej!

                Vi i Sportfiskeboden tar inte våra sintrade bronsbussningar från ABU. Vi tar dem fortfarande från samma leverantör som Ulf Tingström (UT) gjorde.

                Magnus Sportfiskeboden Täby

                Kommentera


                • #28
                  Jag har inte nitat om mina gavlar. Jag har bytt dem. Min C3 har gavlar från Record som har plats för riktiga och fullständigt onödiga kullager i lagerkoppparna. De gör absolut Noll nytta.. För övrigt har jag även en 6500 CS Pro Rocket med lika galet många lager. Mina övriga rullar är mer moderat trimmade till en Record som är i originalskick.

                  Och jag har både UTs sintrade bussningar och ABUs bägge varianter i mina rullar. I min C3 sitter det fn bussningar från UTs.

                  Märker ingen skillnad mellan de olika varianterna på bussningar faktiskt. De fungerar likvärdigt.

                  Jag har ingen förkärlek till UT. Har spolar från Record. Penn, Avail etc. Väljer efter behov. Däremot föredrar jag de grunda trimspolarma oavsett fabrikat. Den som ger mest för pengarna anser jag vara den grunda originalspolen från Record. Om pengar inte är en begränsande faktor så väljer jag UTs grunda. Dyr men också klart bäst.

                  Nu råkar jag ha det så praktiskt att Sportfiskeboden ligger runt hörnet där jag bor. Så av samma praktiska orsak så är det oftast billigast för mig med UTs prylar trots att de oftast är dyrare enligt prislappen. Slipper frakt och postförskottavgiften.

                  Hos Sportfiskeboden går det utmärkt att köpa UTs sintrade bussningar. Och ABUs dito. Det är bara att välja. Mina UT bussningar är inköpta där. De jag har från ABU kommer från Abu
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-13, 16:58.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    Nu blir jag förvirrad... Varför skulle han behöva nita om gavlar för att byta de vanliga kullagren mot keramiska? På mina C 3:or (sålda båda två) har det bara varit att ta bort c-bromsen och spoldrevet och byta lagren...
                    Och för info så skilde det mellan ABU:s egna och UT:s sintrade bussningar när jag bytte mina original mot ABU:S sintrade för några år sedan. Det är möjligt att Sportfiskeboden numera köper ABU:s och kallar dem för UT, men så har det INTE varit! Det skiljer både i utseende och i pris. UT:s kostar 110 spänn för två ABU:s kostade då, innan prishöjningarna 75 kronor styck, alltså 40 kronor mer för paret. Har svårt att tänka mig att "boden" säljer samma bussningar billigare än vad de gör i Svängsta…
                    Skit fiske!
                    Gösta
                    I min värld, så är lagerkopp de rattar du använder dig av att centrera spolen samt ställa in mekaniska bromsen.
                    Ordet kommer från den tid då Ambassadeurer hade fasta spolaxlar med lager i gavlarna, "koppen" täckte då dessa och därav namnet "lagerkopp".

                    Vad var det som skilde UT's och ABU's egna?
                    Har haft båda hemma, identiska i form, färg och lukt.


                    Såg nu att Micke från Sportfiskeboden har svarat om att det inte är samma, så då måste det ju absolut ha varit olika, vad vet jag...
                    Misstänker då att UT's Power Star Drag inte är Smooth Drags egna lameller och brickor?
                    Och den kullagrade UT evighetsskruven med aluminium drev är inte heller en ABU original del? Som sitter i bland annat de nyaste CA-rullarna (Möjligtvis om-nitat med andra kullager)
                    Den silvriga lättade linspridaren i aluminium med "guldtråd" är också UT's egna?

                    Kommentera


                    • #30
                      Vet inte riktigt vad du är ute efter Bentzerfaust??

                      Du kom med påståendet att vi sålde bronsbussningarna från ABU vilket vi inte gör!
                      Kan dock tänka mig att det inte gärna kan skilja särskilt mycket i kvalitet och prestanda mellan bussninarna, då bägge har/bör ha samma mått och är tillverkade i troligtvis samma material. Våra är dock specialbeställda av annan leverantör och sedan inbakade i Red Label olja för bättre uppsugningsförmåga. (Har svårt att tro att ABU jobbar på samma sätt?)

                      I övrigt tillhandahåller vi alla möjliga reservdelar och trimdelar från så väl ABU som andra tillverkare/leverantörer. Varav en del låter vi tillverka själva.
                      En del grejor är "Customiserade" som tex kullagrade evighetsskruven med lättat kullagrat mellanhjul mm mm.

                      Benzerfaust! Det vore tacknämligt och trevligt om du undvek att komma med påståenden och direkt felaktiga uppgifter och basunera ut dem på forum utifrån dina egna föreställningar.


                      Ring oss gärna om du undrar över något istället för att sprida direkt felaktiga påståenden! 08-7566088

                      Ni är alla hjärtligt välkomna att ringa oss om ni har frågor om trim, reservdelar, service mm.

                      Då får ni rätt information från oss direkt!

                      Ha en trevlig jul!

                      Micke Boettge, Sportfiskeboden





                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 888 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X