Låga vikter multirulle.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låga vikter multirulle..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Att kasta lätta beten hänger inte bara på rullen men även rätt spö är viktig. Att sätta en 250g-ish rulle på ett sådant lätt spö känns dock inte riktig optimalt. Har själv en gammal Zillion från den goda tiden samt köpte en Ray's honeycomb spole innan de tog slut. Med den kombon tänkte jag kastar 4-5g beten vilket säkerligen fungerar grymt.
    Men jag känner att min Alphas och Sol passar bättre till mina spön.

    Samma vore det för mig med en trimmt 5000er Abu. Funkar säkert, men för mig passar inte rullstorleken till spön pga vikten.
    Går säkert att använda till hö fiske med mindre beten
    (beroende på vilken lina man kör). Men till abborre- nja.

    Förresten kan jag tänka mig sälja spolen. Testat 2-3 dagar men får byta ägare för en 500ing (vad jag betalade).
    Passar gamla Zillion

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
      Att kasta lätta beten hänger inte bara på rullen men även rätt spö är viktig. Att sätta en 250g-ish rulle på ett sådant lätt spö känns dock inte riktig optimalt. Har själv en gammal Zillion från den goda tiden samt köpte en Ray's honeycomb spole innan de tog slut. Med den kombon tänkte jag kastar 4-5g beten vilket säkerligen fungerar grymt.
      Men jag känner att min Alphas och Sol passar bättre till mina spön.

      Samma vore det för mig med en trimmt 5000er Abu. Funkar säkert, men för mig passar inte rullstorleken till spön pga vikten.
      Går säkert att använda till hö fiske med mindre beten
      (beroende på vilken lina man kör). Men till abborre- nja.

      Förresten kan jag tänka mig sälja spolen. Testat 2-3 dagar men får byta ägare för en 500ing (vad jag betalade).
      Passar gamla Zillion
      Nej jag känner väl samma sak.. Funderar på att införskaffa mig en Mörrum 1600c, då jag är lite inne på runda rullar just nu!

      Kommentera


      • #23
        Eller en CC51/101

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
          Eller en CC51/101
          Hahaha, som studerande småbarnspappa kan man ju drömma...

          Kommentera


          • #25
            Ja, detsamma här. Men JontaKs råd att titta på en Alphas har jag inte ångrat. Underbara rullar det- och lite rund i baken samt kantig på de rätta ställen. Känns underbara. Och det var nog inte de sista i min samling

            Kommentera


            • #26
              Om man dessutom är på en budget så tycker jag att Haibos Steed/ Smart är mycket fina. Jag fiskade en del med de och kastade mycket under mässorna. Finns på Wish, Ali och även i Sverige. En gammal Abu Premiere gen 2 funkar också mycket bra. MGXar kommer också då å då ut på beggad marknad till bra pris. Eller de nämnda Tatulas.
              Rund är dock dyrare till lättvikt

              Kommentera


              • #27
                Ja runt blir dyrare, kolla vad Mankan G säger så du hittar rätt Mörrum eller varför inte en budgetrulle som Tsurinoya XF-50, den kastar bra det lilla jag prövade idag i blåsten...

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Swiking Visa inlägg
                  Hahaha, som studerande småbarnspappa kan man ju drömma...
                  Conquest 51 är den första generationen av modellen, kanske avses även 101 av OG här.
                  Ska du köpa en Mörrum 1600/1601 med tillhörande Avail-spole lär det kalaset inte bli så hemskt mycket billigare än att plocka
                  hem en fin Conquest 100/101 OG.

                  Använder själv Conquest 100 av gamla goda sorten främst på ett spö klassat 15-45 gram och kastar ner till cirka 8 gram med dessa prylar.
                  En makalös rulle och en modell jag själv ägt av olika storlek sedan många herrans år tillbaka.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Conquest 51 är den första generationen av modellen, kanske avses även 101 av OG här.
                    Ska du köpa en Mörrum 1600/1601 med tillhörande Avail-spole lär det kalaset inte bli så hemskt mycket billigare än att plocka
                    hem en fin Conquest 100/101 OG.

                    Använder själv Conquest 100 av gamla goda sorten främst på ett spö klassat 15-45 gram och kastar ner till cirka 8 gram med dessa prylar.
                    En makalös rulle och en modell jag själv ägt av olika storlek sedan många herrans år tillbaka.
                    Ja, jag sitter och kollar första gen (50/51) och de är inte fasligt dyra.. 100/101 senare modell (när de behöll 50-huset, men gav större spole) är lite dyrare dock.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Swiking Visa inlägg
                      100/101 senare modell (när de behöll 50-huset, men gav större spole) är lite dyrare dock.
                      Nu grät jag en skvätt...

                      Låt INTE detta bli sanning.
                      Nya generationens 100/101 må storleksmässigt vara ungefär som gamla 50 på vissa håll och kanter men det är INTE samma rullhus, eller samma
                      rulle på andra sätt heller för den delen.
                      Den gamla är ett helt annat djur. Läs mina andra inlägg om modellerna i fråga så förstår du varför jag skriver så.

                      Den nya har två huvudfördelar som jag ser det; spolen och den externt justerbara kastbromsen.
                      Gällande ovidkommande egenskaper som toleranser, byggkvalitet, ytfinish, korrosionstålighet och annat tråk överträffar den äldre generationen den nya.
                      (Visst det är bara min åsikt men bevisen är för mig glasklara.)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 597 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 536 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X