Låga vikter multirulle.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låga vikter multirulle..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Nu grät jag en skvätt...

    Låt INTE detta bli sanning.
    Nya generationens 100/101 må storleksmässigt vara ungefär som gamla 50 på vissa håll och kanter men det är INTE samma rullhus, eller samma
    rulle på andra sätt heller för den delen.
    Den gamla är ett helt annat djur. Läs mina andra inlägg om modellerna i fråga så förstår du varför jag skriver så.

    Den nya har två huvudfördelar som jag ser det; spolen och den externt justerbara kastbromsen.
    Gällande ovidkommande egenskaper som toleranser, byggkvalitet, ytfinish, korrosionstålighet och annat tråk överträffar den äldre generationen den nya.
    (Visst det är bara min åsikt men bevisen är för mig glasklara.)
    Förlåt JontaK, är högst okunnig i detta och läste det på någon review på en amerikansk sida.

    Sååå.. 51xt är mer beständig?

    Kommentera


    • #32
      Någon gång, en cc51/101

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Swiking Visa inlägg
        Förlåt JontaK, är högst okunnig i detta och läste det på någon review på en amerikansk sida.

        Sååå.. 51xt är mer beständig?
        Amerikanske fiskesidor äro av ondo!
        Det finns två primära generationer av Conquest (möjligen har ansiktslyftningar gjorts).
        XT är förfadern men ingen Conquest i modellnamnets rätta bemärkelse.

        Skrev mer om det i det här inlägget.

        Alternativ är gamla TEGT 50 samt 100 men det är nog egentligen ännu svårare rullar att hitta än Conquest.

        Kommentera


        • #34
          Spolen är dock samma. En vän kommer nog avyttra en xt 101 i närmast mint. Även den byggd som en liten panzer

          Kommentera


          • #35
            Vill du ha runt - Amba 2500 eller 1500 C! Rullen i min avatar är visserligen ganska så vältrimmad, men på mitt 15-40 grams Vendetta kastar jag betydligt lättare beten än 15 gram - OM inte mitt 5-20 grams med en måttligt justerad 1500 C på är med. Jag brukar säga att ner till 6-7 gram kastar den bra mycket bättre än mitt UL-kitt... Sedan är det som Utter säger i mångt och mycket beroende på spöt. För att bekvämt kunna använda ett 6 fots spö - 28 gram (mitt vertikalspö) till abborrejerk har jag testat med nämnda 1500. Jodå. det gick riktigt bra. Men häromdagen testade jag med en liten Rapala shadow rap shad med rullen på båda spöna... Att säga att jag kastade dubbelt så lång med 7´6" Vendetta som med det lite styvare sexfotsspöt är kanske att överdriva. Men skillnaden var minst sagt markant... Spöt är MINST lika viktigt som rullen vid små betesvikter. Och med en Amba 1500 med keramhybrider, borrat mellandrev. ventilgummi i stället för plastbussningen som håller spoldrevet och en lättare linspridare så har du en kastkanon! Till ett betydligt mera bekvämt pris än en Mörrum... 25:an i avataren kostar lite dryg tre lax, min 1500 ungefär hälften...
            Skit fiske!
            Gösta

            Kommentera


            • #36
              ...och jag tycker 1500/2500C kastar lättare beten ytterst medelmåttigt jämfört med några av mina japaner eller gamla Mörrum för den delen.
              Smaken är verkligen som baken och vi gillar helt klart olika typer av prylar, det kan dock konstateras att många rullar som nämns i tråden (däribland definitivt 15/25) utan några som helst problem hanterar beten som väger 7-30 gram.
              Alltså blir det mer en fråga om personlig smak, teknik och budget.

              Det som sägs här ovan om prisbilden på Mörrum håller jag dock inte helt med om. Nu uppfattade jag inte att det specifikt var nya Mörrum som tidigare diskuterats.
              Äldre varianterna går ju komma över tämligen billigt!
              Det finns några säljare på tradera som jag antar tar hem rullar från Japan, däribland olika varianter av äldre Mörrum som kommer ut då och då. Priserna jag sett har varit humana, särskilt om vänstervevade Mörrum jämförs med 1601/2501/2601.
              Eller så plockar man hem en SX16/36 High Speed direkt från Japan, det är en modell som inte är "häftig" nog att dyka upp på radarn särskilt ofta men till betesvikterna som nämns här i tråden är den utmärkt.
              Känns dessutom, enligt min åsikt, betydligt mer raffinerad än både billigare lågprofilare och 1500/2500 samt mer rejäl än många hyfsat dyra japaner.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                ...och jag tycker 1500/2500C kastar lättare beten ytterst medelmåttigt jämfört med några av mina japaner eller gamla Mörrum för den delen.
                Smaken är verkligen som baken och vi gillar helt klart olika typer av prylar, det kan dock konstateras att många rullar som nämns i tråden (däribland definitivt 15/25) utan några som helst problem hanterar beten som väger 7-30 gram.
                Alltså blir det mer en fråga om personlig smak, teknik och budget.

                Det som sägs här ovan om prisbilden på Mörrum håller jag dock inte helt med om. Nu uppfattade jag inte att det specifikt var nya Mörrum som tidigare diskuterats.
                Äldre varianterna går ju komma över tämligen billigt!
                Det finns några säljare på tradera som jag antar tar hem rullar från Japan, däribland olika varianter av äldre Mörrum som kommer ut då och då. Priserna jag sett har varit humana, särskilt om vänstervevade Mörrum jämförs med 1601/2501/2601.
                Eller så plockar man hem en SX16/36 High Speed direkt från Japan, det är en modell som inte är "häftig" nog att dyka upp på radarn särskilt ofta men till betesvikterna som nämns här i tråden är den utmärkt.
                Känns dessutom, enligt min åsikt, betydligt mer raffinerad än både billigare lågprofilare och 1500/2500 samt mer rejäl än många hyfsat dyra japaner.
                Roligt att du nämner Mörrum SX16/36 high speed, satt nämligen och budade på en sån igår (3601, förlorade såklart...)!
                Är inne på just Mörrum eller en Conquest 101, men Mörrum verkar vara mer överkomliga i priset sett till slitage om man kollar bilder.. Rent generellt är CC101 rätt sliten om man jämför samma prislapp på en Mörrum SX, men inköpspriset lär ju skilja, så det är väl rimligt.

                Är den senaste ZX något att ha? De är dyra till inköp, men de går att nå runt 2000 om man har tur.. Tänker att de är lite nyare och vad jag förstått enligt många här på FS verkar det som att nya grejer inte alltid håller bäst (det var bättre förr..?), är de värda att lägga pengar på?

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Swiking
                  Roligt att du nämner Mörrum SX16/36 high speed, satt nämligen och budade på en sån igår (3601, förlorade såklart...)!
                  Är inne på just Mörrum eller en Conquest 101, men Mörrum verkar vara mer överkomliga i priset sett till slitage om man kollar bilder.. Rent generellt är CC101 rätt sliten om man jämför samma prislapp på en Mörrum SX, men inköpspriset lär ju skilja, så det är väl rimligt.
                  Har använt i princip alla vanliga varianter/storlekar av Mörrum tror jag och jag tycker SX High Speed står sig mycket bra i originalutförande mot övriga modeller til vikterna du avser fiska.
                  Har själv ägt både 1600 och 3600, den större hade jag på ett spö som kastade just -1oz vilket fungerade utmärkt!

                  Att hitta en fin första generationens Conquest 101 är i dagsläget relativt svårt.
                  Tyvärr (för er som vevar vänster) är också de vänstervevade rullarna ganska mycket dyrare än högervev då de är ovanligare.
                  Nu tycker jag väl personligen att Conquest faktiskt är värd en lite större peng än Mörrum men det är bara min åsikt.

                  Ursprungligen postat av Swiking
                  Är den senaste ZX något att ha? De är dyra till inköp, men de går att nå runt 2000 om man har tur.. Tänker att de är lite nyare och vad jag förstått enligt många här på FS verkar det som att nya grejer inte alltid håller bäst (det var bättre förr..?), är de värda att lägga pengar på?
                  Vet inte hur stor skillnad det är i spolvikt mellan äldre och nya Mörrum.
                  I övrigt är de tämligen lika. Vet inte om alla ZX har bromsplatta i plast eller om det bara är Bay Jigging och andra specialversioner, någon annan kanske kan svara på det?
                  Personligen ser jag inga större fördelar i att köpa en ZX till dina vikter.

                  Kommentera


                  • #39
                    [QUOTE=JontaK;n2502636
                    Att hitta en fin första generationens Conquest 101 är i dagsläget relativt svårt.
                    Tyvärr (för er som vevar vänster) är också de vänstervevade rullarna ganska mycket dyrare än högervev då de är ovanligare.
                    Nu tycker jag väl personligen att Conquest faktiskt är värd en lite större peng än Mörrum men det är bara min åsikt.
                    [/QUOTE]

                    Jo, De har tendens att vara svåra att finna till rimligt pris. Har även kollat högervevad (har inga problem med hv-rulle) och de är tämligen dyra de med.. Har sett några som har väldigt lite repor på undersidan, vilket endast är estetiskt, så funderar på att kanske kamma hem en sådan..

                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Vet inte hur stor skillnad det är i spolvikt mellan äldre och nya Mörrum.
                    I övrigt är de tämligen lika. Vet inte om alla ZX har bromsplatta i plast eller om det bara är Bay Jigging och andra specialversioner, någon annan kanske kan svara på det?
                    Personligen ser jag inga större fördelar i att köpa en ZX till dina vikter.
                    Okej! Nej jag tänker att den är klassad för snäppet över mina vikter. Tanken är ju att jag ska fiska med Berkley Cutter 11g och dylika drag (vissa ned mot 7g, andra upp till 18g).. Känns onödigt att kasta pengar på en rulle som inte är avsedd för den sortens vikt.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Swiking Visa inlägg
                      Okej! Nej jag tänker att den är klassad för snäppet över mina vikter. Tanken är ju att jag ska fiska med Berkley Cutter 11g och dylika drag (vissa ned mot 7g, andra upp till 18g).. Känns onödigt att kasta pengar på en rulle som inte är avsedd för den sortens vikt.
                      Jag ser Mörrum särskilt i 1600-storlek som en rund rulle för lätt fiske. Typ -1oz främst även om merparten av runda rullar klarar tyngre beten.
                      Det är min bild av modellen precis som gamla Conquest 50.
                      Vi får ju sällan VETA vad rullarnas egentliga användningsområde är från tillverkarhåll så det är bara gissa.

                      Men visst 7-18 gram är ganska lätt.
                      Har flera sådana spön och rullar själv och tycker faktiskt min gamla Conquest 100 gör jobbet riktigt bra, en 50 ännu bättre.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X