Shimano Calcutta conquest och dess historia. Nörderivarning utfärdas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta conquest och dess historia. Nörderivarning utfärdas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Calcutta conquest och dess historia. Nörderivarning utfärdas

    Hej. Jag behöver hjälp med att förstå hur Calcutta Conquest har utvecklats genom åren. Tycker det är lite halvknepigt att få grepp om ABUs runda rullar men det visade sig vara en söndagspromenad jämfört med Shimano, och då jag är en nyfiken vetgirig jävel så vänder jag mig till expertisen på FS

    Har köpt mig en ny Calcutta Conquest och en beg Conquest DC eftersom alla pratar så gott om dom. Jämförelsen med ABU lämnar jag helt därhän i denna tråd och ber ev deltagare att också göra så. Jag vill helt enkelt lära mig mer om hur utvecklingen har sett ut.

    Har förstått att Conquest var en JDM serie från början. Rätt?
    XT serien är väl snarast också en Conquest eller?
    När kom den nya utifrån justerbara kastbromsen på Conquest?
    Hur har utveckligen av DC modellerna sett ut? När kom i-DC resp de typerna av DC i de runda rullarna?
    Något annat?

    Vore ytterst tacksam om någon känner till en webbsida där jag kan läsa på om sådant här nörderi. Eller om någon vänlig själ kan förbarma sig och dela med sig av sin kunskap.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    Jag har ägt Calcuttor i en herrans massa år men har heller inte direkt satt mig in i historien bakom.

    Fritt ur minnet (säkerligen fullt av felaktigheter) är det här bilden jag fått:

    Calcutta XT kom ut i Japan precis i början av 90-talet. Någon gång i samma veva dök rullen som kallades Calcutta CT upp som främst en USA-modell.
    Skillnaderna lär varit där men relativt små (som det brukar vara).

    I Japan kom sedemera den silverfärgade rullen vilken ofta kallas "New Calcutta". Denna bör motsvaras av Calcutta CTB (eller bara Calcutta B) i västvärlden.
    Skillnaden mellan dessa är inte heller särskilt stor.
    I USA såldes även Calcutta GT-B som en lite vassare version av vanliga B. Har själv ägt en 200 GT-B, trevlig rulle men ingen Conquest.

    Tidigt 2000-tal kom första Conquest, kalla den gamla Conquest, generation 1 eller vad som.
    Det var en JDM-modell som i vår del av världen motsvarades av Calcutta TEGT. Återigen finns skillnader men jag vet, pinsamt nog, inte exakt vilka de är.
    Vad jag vet är att TEGT-modellerna var utrustade med dubbla backspärrar även i minste storleken 50 medan Conquest hade backspärrshake först i 300-storleken.
    I Japan fanns också den något obskyra Conquest 50/51S med grund spole som inte är utbytbar med spolen i vanliga 50/51. Har haft båda versionerna och föredrar den vanliga.

    Den externt justerbara kastbromsen dök upp vid generationsbytet, bör varit modellår 2014 tror jag.
    DC-rullar har jag bara tagit hem åt andra och har således alldeles för dålig koll för att uttala mig ens med lite säkerhet.

    Det är väl egentligen det lilla jag snappade upp utan att ha grävt särskilt djupt.
    Jag har haft hemma en hel hög olika Calcuttor genom åren trots att min första Conquest som jag köpte för 12 år sedan eller liknande förblev nästan oanvänd då jag inte fattade tycke för den.

    Jag har inte ägt den nyaste varianten då jag tycker Shimano har frångått det riktiga "lyxstridsvagnstänket" (har tagit hem samt skruvat ett gäng).
    Nu får jag väl halva forumet på mig (tonyex-larmet ljuder högt ) men jag anser inte att icke vevgavelns plastupphängning av spolen samt det ofta glappiga och lika ofta tröga plastreglaget som låser/låser upp icke vevgavel har i en Conquest att göra.


    Ja, det här blev ju mer fria fantasier och gissningar än någon faktabaserad text men något vettigt kanske du kan få ut. Dessutom blev det mer Calcutta än Conquest men en Conquest är ju en Calcutta och det är nödvändigt att få med rötterna.
    OBS: jag vet att texten innehåller flera fel, Shimano/JDM-experterna här på forumet får mer än gärna rätta!


    Bidrar med lite bilder på en OG Calcutta Conquest 100 tillsammans med en NG Conquest 201:
    Click image for larger version

Name:	CQCQ01a.jpg
Views:	2
Size:	427,3 KB
ID:	1783789
    Släktskapet syns...
    Click image for larger version

Name:	CQCQ01c.jpg
Views:	2
Size:	429,3 KB
ID:	1783790
    ...men skillnaderna är tydliga.
    Click image for larger version

Name:	CQStativ01b.jpg
Views:	2
Size:	401,9 KB
ID:	1783791
    Det är dock få delar från någon fiskerulle som har så hög kvalitetskänsla som stativet från en Gen1 Conquest (förutom precis alla Made in Japan-Daiwor då såklart).
    Senast ändrad av JontaK; 2017-03-16, 08:56.

    Kommentera


    • #3
      Bra skrivet! Det finns några små "skönhetsfel" , men det är inget som påverkar helhetskänslan.

      Om jag orkar , då kan jag lägga till några rader om DC utvecklingen. Det finns några varianter på det:



      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2017-03-16, 17:08.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Nu får jag väl halva forumet på mig (tonyex-larmet ljuder högt ) men jag anser inte att icke vevgavelns plastupphängning av spolen samt det ofta glappiga och lika ofta tröga plastreglaget som låser/låser upp icke vevgavel har i en Conquest att göra.
        Jag fick mina första CQ 201 rullar senaste modellen (2014- antar jag?) i måndags. Jag blev själv lite förvånad över denna lite "plastiga" lösning.
        Det var lite pilligt och petigt att plocka ut spolen och man får inte tappa tålamodet och tvinga ihop gaveln innan alla plastsnäppen hamnat 100% rätt annars lär man förstöra låsmekanismen. Fördelen är ju att plast är lätt och jag är nöjd med vikten som känns perfekt och plast ärgar eller rostar inte heller.

        Får man fråga er andra "förståsigpåare" hur pass rullen tål saltvatten och viken skötsel man skall göra efter ett fiskepass i havet?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
          Jag fick mina första CQ 201 rullar senaste modellen (2014- antar jag?) i måndags. Jag blev själv lite förvånad över denna lite "plastiga" lösning.
          Det var lite pilligt och petigt att plocka ut spolen och man får inte tappa tålamodet och tvinga ihop gaveln innan alla plastsnäppen hamnat 100% rätt annars lär man förstöra låsmekanismen. Fördelen är ju att plast är lätt och jag är nöjd med vikten som känns perfekt och plast ärgar eller rostar inte heller.

          Får man fråga er andra "förståsigpåare" hur pass rullen tål saltvatten och viken skötsel man skall göra efter ett fiskepass i havet?
          Trevligt att någon delar min petiga åsikt.
          Allvarligt talat är inte innergaveln av plast något större problem, plasten är av hög kvalité och jag antar att den kraft som krävs för att få plasten att fallera troligen hade raserat lager, spolaxel eller annat i en rulle helt av metall.
          Ändå tycker jag inte plastbitarna hör hemma i modellen, reglaget för gavelöppning är dock värre tycker jag. I merparten av använda Conquest jag servat/felsökt/renoverat har den lilla spaken kärvat och varit svår att få i position.

          Angående både ovanstående och frågan om salt finns det nog bättre trådar att ta det i.
          Det finns mycket info om saltvattensmörjning på nätet som med fördel kan tillämpas på Conquest.
          Enkelt uttryckt, pensla utsatta ytor inuti rullen med ett bra marinfett, se till att hålla avrinningshål öppna och var noga med att fetta in exempelvis skruvgängor och andra ställen där vatten kan bli stående och orsaka ärg/korrosion/avlagringar.
          Det är inte helt ovanligt att stålskruv fastnar i stativets gängade aluminium vid salt fiske utan tillräcklig smörjning/skötsel, även gavlar kan fastna i stativet.
          Spole rullen försiktigt i ljummet vatten och plocka gärna isär den i sina större delar och torka torrt med en trasa, så sköter jag mina sötvattensjapaner också (utan att för den sakens skull vara förståsigpåare. )


          (Moderatorer/trådskapare/admin: det här kan raderas/flyttas om det är för offtopic.)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Trevligt att någon delar min petiga åsikt.

            Angående både ovanstående och frågan om salt finns det nog bättre trådar att ta det i.
            Det finns mycket info om saltvattensmörjning på nätet som med fördel kan tillämpas på Conquest.
            Tack för bra svar ursäkta OT inläggen!
            Finns det någon fix, trassel o trixtråd för CQ rullarna? Har inte hittat den i så fall.
            Dags att starta upp en sådan kanske och flytta dessa inlägg dit?

            Kommentera


            • #7
              Flikar in en väldigt intressant del av Conquestens historia, inte minst för oss här i Europa:

              I FishEcos video från Normark uttalar sig Jan Eriksson om att Shimano i Japan inte ville sälja Conquest på andra marknader tidigare, jag citerar:
              Vi har inte tagit den till Sverige och vi har inte fått för Japan.
              Detta för att, jag citerar igen:
              Ert fiske kanske skulle förstöra ryktet för Shimano.
              Ovanstående är hemskt intressant tycker jag.
              Särskilt som jag redan för många år sedan (kan varit 2006-2007) hörde precis samma påståenden från kontakter inom fiskebranschen i både Japan och USA.
              Märkligt nog kom just Calcutta TE ett par år efter första Conquest till vår marknad, just som ett svar på Conquest antar jag.

              Var tidigare och skrapade på ytan gällande skillnaderna på dessa två modeller.
              Funktionsmässigt är Conquest OG och TEGT väldigt, väldigt lika men det finns några skillnader.
              TEGT har inte hålborrad icke vevgavel som Conquest, då Conquestens gavel är tätat med en plastplatta borde detta inte göra så stor skillnad.
              TEGT har inte klickfunktion på vare sig stjärnhjul eller bromskoppen vilket Conquest har.
              Stjärnhjul och vev är smidda hos Conquest, stansade hos TEGT.
              TE har också ett mer konventionellt stjärnhjul som skruvas på vevaxeln medan Conquest har en annan lösning.

              Frikoppling, drivning, slirbroms och kastbroms är i stort sett identiska (måhända att kullagren är av olika typ).
              Detta får mig att undra på vilket sätt skillnaderna skulle "rädda" Shimanos rykte på den europeiska och amerikanska marknaden. Det är inga revolutionerande förändringar gällande hållbarhet som jag ser det.
              Backspärrshaken i TEGT kan ju möjligen sitta där då Shimanos envägslager vid tiden kanske inte var kända för sin optimala pålitlighet.

              Nu gick jag lite mer på djupet i utvecklingen av dessa rullar samtidigt som jag väckte ett för mig långvarigt frågetecken vilket handlar just om varför övriga världen fick TEGT när Conquest troligen hade fungerat ungefär lika bra.
              Enligt mig borde japanska Shimano heller inte vara rädda för det fiske vi bedriver utan snarare den slit och släng-kultur som existerar främst bland gäddfiskare där rullar ses som något som "håller så länge de håller".

              Är det någon som har information som inte baseras på hörsägen om TEGT's uppkomst och varför vi inte "fick" första generationens Conquest vill jag hemskt gärna ta del av den.

              Kommentera


              • #8
                Väcker liv i denna då jag börjat snurra på dessa rullar... Finns det någon nyare variant av dessa i 50 storlek, med DC? Eller är det dags för en ny modell snart?
                Senast ändrad av i9sangler.se; 2019-08-27, 20:16.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av i9sangler.se Visa inlägg
                  Väcker liv i denna då jag börjat snurra på dessa rullar... Finns det någon nyare variant av dessa i 50 storlek, med DC? Eller är det dags för en ny modell snart?
                  En ny 50dc finns inte. Fanns ju cardiff 50dc förr.
                  Finns nu conquest bfs. En UL multi. Dock utan dc. Som man dock klarar sig bra utan.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    En ny 50dc finns inte. Fanns ju cardiff 50dc förr.
                    Finns nu conquest bfs. En UL multi. Dock utan dc. Som man dock klarar sig bra utan.
                    Den sista omgången av "Gamla" 50 DC var väl 16-17? Chans för att en ny modell dyker upp 20, efter nya Dc modellerna fast i en BFS "kropp"?..

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 938 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X