Påspolning av lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Påspolning av lina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Påspolning av lina

    Jag undrar vilken metod ni föredrar för att spola på lina. Veva på den själv eller med maskin.
    Med maskin får man ju linan hårt och fint lagd, men det blir ju inte med samma upplägg som om man vevar på. Kan det ha påverkan på luftknutar?

  • #2
    Jag föredrar att spola för hand. tycker att det lägger sig mycket bättre framför allt på haspel rullar. men havsfiske rullar vill jag spola med maskin för att få det så hårt spolat som möjligt!

    Kommentera


    • #3
      Spolen med lina i en spann vatten.. Trä genom spööglorna. Knyt med bra knut på spolen. Sen veva på medans du håller linan i ett lagom fast grepp mellan fingrarna. Blir tight o bra ☺

      Kommentera


      • #4
        Jag har nog kört maskinspolat typ 2-3 ggr på 30 år. Aldrig märkt ngn skillnad i prestanda, iaf så funkar hemvevat utmärkt. Ibland har jag en rulle/spole som rymmer mer flät än jag behöver och därför köper jag numera rullar med grunda spolar eller fyller med nylon under.

        En del flätlinor säljs med 150m på spolen, det kan lätt delas på två (75 m är mycket! Ofta är det enbart 20-50m som jobbar ) som i sin tur kan vändas efter något år eller så... för mitt gädd-, gös- och abborrefiske är 150m flätlina tyvärr helt onödigt men kanske lite smidigare om man har brått vilket jag sällan har i december-januari när flertalet linor byts...

        Ergo; hemvevat funkar, ser till att lägga på linan med motstånd. Jag har ytterst sällan haft problem med vindknutar, så länge sedan att jag inte minns omständigheterna då... dvs vilket linfabrikat det var, om jag kört mkt roterande, tvinnande beten eller om jag kanske lagt på för mycket lina ... ni som kör maskinspolad lina har ni ofta problem med vindknutar?

        F.ö kör jag ofta multi och där är vindknutar ett okänt fenomen...
        Senast ändrad av anteman; 2020-07-12, 07:21.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
          Jag undrar vilken metod ni föredrar för att spola på lina. Veva på den själv eller med maskin.
          Med maskin får man ju linan hårt och fint lagd, men det blir ju inte med samma upplägg som om man vevar på. Kan det ha påverkan på luftknutar?
          -----------------------------------------------------
          Tips 15 av 34. Lägg på flätlinan hårt på spolen.
          När du ska fiska med flätlina är det nödvändigt att den sträcks ordentligt vid påspolningen på rullen och helst bör linan vara våt när du spolar på den. Själv gör jag så här. Jag knyter på en hårt sträckande wobbler som en Cisco Kid 1800 i ena linänden. Sedan släpper jag ut hela linan bakom den långsamt gående båten. Nu blir hela linan våt! Sedan trär jag den andra linänden genom spöringarna på mitt spö och knyter fast linan på rullspolen. För att flätlinan inte ska glida friktionsfritt på spolen vid ett mothugg eller under drillning av fisk, spolar jag på ett 50-tal varv med nylonlina längst in på spolen. Nylon mot flätlina skarvas bäst med dubbel tubknut (Uni-Knot to Uni-Knot). Sedan kör jag båten så att Cisco Kid 1800 wobblern sträcker flätlinan hårt. Då kan jag också spola upp linan hårt och tätt på rullen....

          Old Firehand
          Leif Engström


          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
          107 svar
          23 932 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Utter
          av Utter
           
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 295 svar
          261 870 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          852 svar
          138 360 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg El_Kebabo  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 030 svar
          192 669 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 071 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Arbetar...
          X