BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Om microdreven från conquest bfs passar i din Alderbaran så borde ju de vanliga dreven då passa i conquest?
    personligen hatar jag micro dreven och kommer aldrig äga en rulle som har det. Men går de byta ut mot "riktiga" drev så kan ju conquest bfs vara rätt intressant.
    Ja...det vore något! Personligen har jag inget emot microdreven så länge de används till lätt fiske. De håller fett sämre, men till BFS ska det inte vara någon fara. Det är nog bara att pröva ifall Conquestdreven passar. Förslagsvis för någon som har båda rullarna.

    Kommentera


    • #92
      Kom att tänka på en sak med tanke på dom låga vikterna som gäller vid ul/bfs och tänkte kolla med er lite snabbt. Brukar ni köra med lekande och/eller beteslås? Har ingen aning om vad ett beteslås väger men tänker att det borde väl kunna påverka mer när man kommer ner till så låga vikter?

      Kommentera


      • #93
        Jag kör utan beteslås, knyter direkt på draget :-)
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #94
          Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inlägg
          Kom att tänka på en sak med tanke på dom låga vikterna som gäller vid ul/bfs och tänkte kolla med er lite snabbt. Brukar ni köra med lekande och/eller beteslås? Har ingen aning om vad ett beteslås väger men tänker att det borde väl kunna påverka mer när man kommer ner till så låga vikter?
          Lekande och beteslås väger inte ens 0.1 gram så det är inget som påverkar vikten.
          Men med dom små betena så är många beteslås och lekande stora i jämförelse så jag brukar köra med mini lekande när jag kör ul.

          Kommentera


          • #95
            Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inlägg
            Kom att tänka på en sak med tanke på dom låga vikterna som gäller vid ul/bfs och tänkte kolla med er lite snabbt. Brukar ni köra med lekande och/eller beteslås? Har ingen aning om vad ett beteslås väger men tänker att det borde väl kunna påverka mer när man kommer ner till så låga vikter?
            Jag fiskar microlås. Sällan med lekande faktiskt.

            Kommentera


            • #96
              Någon som har större erfarenhet av Major Craft Troutino? Min kompis som bor i USA älskar spöet, men någon härifrån som fiskat med det tillräckligt mycket för att ha en åsikt om det? 4'10" är mest intressant.

              Kommentera


              • #97
                Jag fick hem min Abu Garcia Revo ALC BF7 förra veckan. Trevlig liten rulle. Att spolen väger enbart 6,02 g, det är den lättaste spolen i en rulle direkt från fabrik som jag känner till. Jag tycker om klickbromsen på den här Abun mer än Shimano och Daiwas klickbromsar. Den "tickar" inte lika mycket och känns därför mer jämn. Jag uppskattar att de skickade med allt möjligt kul i rullkartongen, bl.a de här mutterlåsen i olika färger, så att man som kund kan välja själv.

                Här beställde jag den: https://www.amazon.co.jp/-/en/dp/B01...ing=UTF8&psc=1

                Min rulle kom hem på enbart tre dagar.

                Kommentera


                • #98
                  Var ju riktigt skoj att fiska med så lätta grejor! Några tips på hur man ställer in bromsarna för att fjonga iväg draget som japanerna i klippen? Måste man dra åt rullbromsen mer för att den inte skall accelerera för fort vid början av kastet eller hänger det mer på magnetbromsen? Efter femte skatboet pausade jag experimentet och gick tillbaka till mer svepande last, haha. Men då hade jag nog mest pillat på magnetbromsen tror jag såhär i efterhand.

                  Kommentera


                  • #99
                    Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inlägg
                    Var ju riktigt skoj att fiska med så lätta grejor! Några tips på hur man ställer in bromsarna för att fjonga iväg draget som japanerna i klippen? Måste man dra åt rullbromsen mer för att den inte skall accelerera för fort vid början av kastet eller hänger det mer på magnetbromsen? Efter femte skatboet pausade jag experimentet och gick tillbaka till mer svepande last, haha. Men då hade jag nog mest pillat på magnetbromsen tror jag såhär i efterhand.
                    90% handlar om hur bra du är på att bromsa kastet med din egen tumme. Jag använder aldrig den mekaniska bromsen (spool tension), utan min spole får gå i sidled, men bara lite. Annars kastar man betydligt mycket kortare med väldigt lätta beten. Jag ställer in min Shimano Aldebaran BFS på inställning 3,5 ganska ofta. Med mitt Major Craft Benkei kastar den bäst med den inställningen. Du måste dock applicera din tumme som broms och tajma ditt kast väldigt bra. Jag fick lära mig lite på nytt när jag började med BFS. Kastens kvalité har också mycket med hur bra ditt spö laddar med ditt bete att göra.

                    Kolla in den här videon och försök kopiera tekniken med beten i liknande viktklass (detta bete väger 4 g): https://www.youtube.com/watch?v=Tsk7rLIyfJc

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Ugg1an Visa inlägg
                      Var ju riktigt skoj att fiska med så lätta grejor! Några tips på hur man ställer in bromsarna för att fjonga iväg draget som japanerna i klippen? Måste man dra åt rullbromsen mer för att den inte skall accelerera för fort vid början av kastet eller hänger det mer på magnetbromsen? Efter femte skatboet pausade jag experimentet och gick tillbaka till mer svepande last, haha. Men då hade jag nog mest pillat på magnetbromsen tror jag såhär i efterhand.
                      Tyvärr kan man aldrig säga hur du ställer in bromsen. Det är helt individuellt. Sen kasta som många av de riktigt duktiga japanska öringfiskarna kräver 10tals år av träning med så lätta beten. Så det är bara ut att öva.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 965 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X