BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

    Håller helt med Hobie-Wan är ju rullnörd ut i fingerspetsarna med järnkoll på detaljerna (som i dessa fall är de som avgör) Lärorikt och intressant från en dedikerad BFS-fiskare. The Reel Test bjuder inte på några djupare insikter eller ingående kunskap och stannar egentligen vid testarens egna tycke och smak...
    Ja, egentligen var mitt tips bara att kika, bilda sig en uppfattning och därefter spinna vidare på egen hand. Hur jag kunde glömma Hobie-gubben vet jag inte. Följer ju honom konstant. Även bfs fishing channel, the constant angler och rawr fishing kan vara bra kanaler att kika på för ytterligare info.
    Nu har havsöringen kommit till stan! Men jag kan inte få fram ifall Aldebaran 22 är saltvattenbeständig. Nån som vet?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Jag, Sture Visa inlägg

      Ja, egentligen var mitt tips bara att kika, bilda sig en uppfattning och därefter spinna vidare på egen hand. Hur jag kunde glömma Hobie-gubben vet jag inte. Följer ju honom konstant. Även bfs fishing channel, the constant angler och rawr fishing kan vara bra kanaler att kika på för ytterligare info.
      Nu har havsöringen kommit till stan! Men jag kan inte få fram ifall Aldebaran 22 är saltvattenbeständig. Nån som vet?
      Javisst, inget att gnabbas om. Bara allergisk mot osakliga rulltestare som kryddar med fundamentalistiska bibelcitat...
      Din Aldebaran är Click image for larger version

Name:	Screenshot 2023-05-22 at 21.56.37.png
Views:	350
Size:	151,3 KB
ID:	2623694 även om jag själv inte skulle fiska en magnesiumrulle med aludrev i saltvatten
      Bifogade filer

      Kommentera


      • Haha, jag får kanske ta en gammal ambassadeur istället och vräka på tunnare lina. Tack för infot. Har tänkt att detta ska vara rulle nr 1 ett tag framöver.

        Kommentera


        • Inte ofta en mört gör ett försök på salmo ratling hornet Click image for larger version

Name:	20230523_182840.jpg
Views:	448
Size:	2,47 MB
ID:	2623736

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
            Inte ofta en mört gör ett försök på salmo ratling hornet Click image for larger version

Name:	20230523_182840.jpg
Views:	448
Size:	2,47 MB
ID:	2623736
            Så här års och fram till ungefär mitten av juni kan mört vara ganska aggressiva. Jag brukar flera gånger få dem att hugga på mindre beten.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Så här års och fram till ungefär mitten av juni kan mört vara ganska aggressiva. Jag brukar flera gånger få dem att hugga på mindre beten.
              Ok lite kul är det ju.
              Jag har bara fått en på droppet förut på ett blade

              Kommentera


              • Man blir alltid lika förvånad när en icke-rovfisk smäller på under spinnfiske.

                Senast det hände mig var i våras när jag fiskade bass i Portugal. Jag fick syn på vad jag trodde var en bass som sakta simmade i ytvattnet c:a 20 meter från båten. Jag lyckades placera en 9 cm Shadow Rap Shad 5 meter framför fisken och den for direkt som en målstyrd robot rakt mot betet och small på i ett stenhårt hugg.

                Karpen var inte större än gissningsvis 1,5 kg och munnen var alldeles för liten för att få in en betesfisk av wobblerns storlek. Så antingen hade den fisken inget sinne för proportioner eller så högg den av andra skäl - kanske någon form av revirhävdande...?

                Click image for larger version

Name:	Snip-it_1684951613325.jpg
Views:	386
Size:	122,5 KB
ID:	2623797

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                  Man blir alltid lika förvånad när en icke-rovfisk smäller på under spinnfiske.

                  Senast det hände mig var i våras när jag fiskade bass i Portugal. Jag fick syn på vad jag trodde var en bass som sakta simmade i ytvattnet c:a 20 meter från båten. Jag lyckades placera en 9 cm Shadow Rap Shad 5 meter framför fisken och den for direkt som en målstyrd robot rakt mot betet och small på i ett stenhårt hugg.

                  Karpen var inte större än gissningsvis 1,5 kg och munnen var alldeles för liten för att få in en betesfisk av wobblerns storlek. Så antingen hade den fisken inget sinne för proportioner eller så högg den av andra skäl - kanske någon form av revirhävdande...?

                  Click image for larger version

Name:	Snip-it_1684951613325.jpg
Views:	386
Size:	122,5 KB
ID:	2623797
                  Riktigt trevlig upplevelse

                  Kommentera


                  • Testade nylon igen på min curado bfs, Stroft 0,20mm.

                    Är rättså stor skillnad jämfört med flätlina och syftar inte på att man känner minsta knyck tydligare med flätlinan. Med nylon får jag lösslinga lite djupare i spolen/lina. Inget skatbo eller linresning utan en eller några slingor som är lösa. Har inte så med flätlinan. Känns som det fortplantar sig ner i linlagren. Laborerade med bromsen och jämförde med hur jag har bromsen med flätlinan. Har jag mera broms med nylon så blir det inga lösslingor. Samma bete och bromsen med flätlinan inställd mellan 2-2,5 och med nylon bromsen runt 4. Då "beter" sig linorna ungefär likadant.

                    Det är inte så att lösslingan uppstår när jag börjar veva efter kastet och första vevtagen blir linan löst på spolad, inte vad jag med ögat kan se iallafall. Har det under kastet blivit lite linrensning men sedan gått tillbaka. Då har jag fått för mig att det blivit lite lösslinga inunder linlagren. Efterkommande kast eller när jag vevat in betet märkt lösslinga under linlagren.
                    Har spolat på lite mera nylonlina än vad jag har flätlina och spolen med nylon väger mer än med flätlinan. Inte vägt spolen med dom olika linorna men känns och jag uppfattar det som nylonspolen väger mera.

                    Är det något nån annan som märkt eller har erfarenhet av?

                    Vill gärna fiska med nylon med små wobblerna får att det blir mindre knyckigt, jag rycker inte betet från borren vid mothugg samt att jag föredrar känslan med nylonet vid det här fisket.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                      Testade nylon igen på min curado bfs, Stroft 0,20mm.

                      Är det något nån annan som märkt eller har erfarenhet av?
                      Ja. Men inte på BFS. Jag har upplevt det när jag började använda nylon till abborrfisket med crankbaits. Jag lärde mig att man behöver bromsa mer bestämt med nylon än flätlina, annars blir det alltid lösslinga. Jag personligen trycker hårdare på spolen när jag stannar betet med nylon. Iaf när jag vill att spolen ska stanna. Efter ett tag kommer linminnet göra processen enklare, men tills dess måste du vara mer bestämd när du trycker tummen på spolen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X