BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    En ISUZU rulle hade jag inte tackat nej till. Spanat lite efter dem. Vad jag förstått släpper de batcher då och då. Säg till om du hittar dem än hos andra än totalt överprisade eBay försäljare.

    Beträffande spöt är detta ett billigt Kina spö. Men med helt rätt aktion. Har bara provat det lite snabbt men klarar tekniken jag behöver till mitt bäckfiske. Helt okey byggkvalitet också. Klassat 1-5g
    får väl para ihop det med min conquest 50 med availspole.
    Kolla Yahoo marketplace japan. Där kan man finna ISUZU rullar i mindre storlekar för "enbart" ca 6000 kr ibland. Alla försäljare skickar dock inte utanför Japan.

    Länk: https://shopping.yahoo.co.jp/search?...ch_searchBox_2

    Detta kan vara värt att kolla här och där, för det kan dyka upp vissa modeller här och där.

    Även den här länken: https://shopping.yahoo.co.jp/search?...ch_searchBox_2

    Den sista länken är till Frog Products rullar. Dessa tillverkas av ISUZU, men säljs under Frog Products. Det är japanese surface style angling-rullar. Det vill säga, rullar gjorda för fiske med enbart ytbeten och slow tapered rods. Det är en riktig "fancy" sida av fiske. Frog Products rullar går att hitta BFS spolar till. De är lika högkvalitativa som ISUZU.

    Kommentera


    • För inte så länge sedan gjorde jag något oförlåtligt. När jag tagit ut hunden och stänger bakluckan kommer mitt älskade cardiff spö emellan utav någon outskrivlig anledning och självklart knäcks. Jag som alltid annars förvarar det i tub. Men inte nu. Blir tvungen att ersätta det. Hittar för första gången ett spö från Europa. Daiwa powermesh UL . 6,2fot 3-10g daiwa Scandinavia är tydligen helt ovilliga att hjälpa till med något annat än det tråkiga utbud de kör med. Så det blir som vanligt när det gäller spön och rullar. Import. Tyskland denna gång. Blir ett pass i hökenås i helgen och då ska spöt få bekänna färg. Har bara testat spöt några kast på gräsmattan i trädgården. Och det verkar lovande.
      Bifogade filer

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        För inte så länge sedan gjorde jag något oförlåtligt. När jag tagit ut hunden och stänger bakluckan kommer mitt älskade cardiff spö emellan utav någon outskrivlig anledning och självklart knäcks. Jag som alltid annars förvarar det i tub. Men inte nu. Blir tvungen att ersätta det. Hittar för första gången ett spö från Europa. Daiwa powermesh UL . 6,2fot 3-10g daiwa Scandinavia är tydligen helt ovilliga att hjälpa till med något annat än det tråkiga utbud de kör med. Så det blir som vanligt när det gäller spön och rullar. Import. Tyskland denna gång. Blir ett pass i hökenås i helgen och då ska spöt få bekänna färg. Har bara testat spöt några kast på gräsmattan i trädgården. Och det verkar lovande.
        Jag fattar inte Daiwas, och skandinaviska leverantörer i allmänhet, ovilja att ta in BFS spön. Shimano är väl de enda som faktiskt har ett BFS spö på den svenska marknaden. Vi har ändå en del BFS rullar på marknaden nu (Curado BFS, Alphas Air TW, Aldebaran BFS, Steez Air och det kan argumenteras för att DAM Quick 5 Bc är en BFS rulle också). Inga spön till dessa dock!??! BFS håller på att växa så att det knakar i USA och då brukar det inte vara dumt att utveckla den marknaden i Sverige heller. Legit Design, som Hookmeup.se tar in kommer troligtvis ha ett BFS spö till den svenska marknaden iaf.

        Skulle jag gissa så tror jag faktiskt att en stor del av personalen hos våra leverantörer knappt hört talas om BFS...

        Kommentera


        • Får man fråga vilken tysk butik som du beställde ifrån engqvist ? Jag är också lite sugen på ett sånt men det som är klassat 5-14.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Jag fattar inte Daiwas, och skandinaviska leverantörer i allmänhet, ovilja att ta in BFS spön. Shimano är väl de enda som faktiskt har ett BFS spö på den svenska marknaden. Vi har ändå en del BFS rullar på marknaden nu (Curado BFS, Alphas Air TW, Aldebaran BFS, Steez Air och det kan argumenteras för att DAM Quick 5 Bc är en BFS rulle också). Inga spön till dessa dock!??! BFS håller på att växa så att det knakar i USA och då brukar det inte vara dumt att utveckla den marknaden i Sverige heller. Legit Design, som Hookmeup.se tar in kommer troligtvis ha ett BFS spö till den svenska marknaden iaf.

            Skulle jag gissa så tror jag faktiskt att en stor del av personalen hos våra leverantörer knappt hört talas om BFS...
            Problemet i Sverige är att ett fåtal personer har för mycket makt och verkar kunna bestämma utbud lite dom de vill. Tyvärr saknas kunskapen.
            Bara tron hos många att en BFS rulle är bättre på allt. BFS rullar är ju optimerade och gjorda för lätta beten, inte tyngre. Märks ju tydligt när jag jämför mina alphas.
            Tyvärr så verkar det som du är duktig på sociala medier kan du jobba dig in i branschen.
            Jag har tröttnat på svenska marknaden och försöker inte ens nu längre här. Oviljan att ta hem något åt kund är noll.
            Vill de så kan de. Thermoprodukter som har agenturen för motorguide var villiga att ta hem en elmotor med kortare rigg åt mig. Inga problem. Vi lever som sagt i en globaliserad värld. Vill de inte i Sverige ha mig som kund finns det många andra som vill ha mina pengar....

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Imrun Visa inlägg
              Får man fråga vilken tysk butik som du beställde ifrån engqvist ? Jag är också lite sugen på ett sånt men det som är klassat 5-14.
              https://www.angel-domaene.de/

              Kommentera


              • Jag insåg precis att Daiwa Powermesh-spöet har någon version av Zero G rullfästet. Det är lockande måste jag erkänna. Det är ett fantastiskt rullfäste!

                Kommentera


                • Tack! engqvist

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Problemet i Sverige är att ett fåtal personer har för mycket makt och verkar kunna bestämma utbud lite dom de vill. Tyvärr saknas kunskapen.
                    Bara tron hos många att en BFS rulle är bättre på allt. BFS rullar är ju optimerade och gjorda för lätta beten, inte tyngre. Märks ju tydligt när jag jämför mina alphas.
                    Tyvärr så verkar det som du är duktig på sociala medier kan du jobba dig in i branschen.
                    Jag har tröttnat på svenska marknaden och försöker inte ens nu längre här. Oviljan att ta hem något åt kund är noll.
                    Vill de så kan de. Thermoprodukter som har agenturen för motorguide var villiga att ta hem en elmotor med kortare rigg åt mig. Inga problem. Vi lever som sagt i en globaliserad värld. Vill de inte i Sverige ha mig som kund finns det många andra som vill ha mina pengar....
                    Det är inte bara tron om det. Marknadsföringen säger ju att alla rullar är bäst på allt. Till och med i USA, där alla rullar ska marknadsföras till Bass på något sätt, brukar de skilja på finesse, crankbait, jerkbait och diverse tekniker i deras marknadsföring. I Sverige är en Daiwa Alphas Air TW perfelkt till crankbait, jerkbait och jigg samtidigt. Precis som att en Shimano Curado DC är bäst på jerkbait, jigg och crankbait också. Vilken person som helst som hanterat båda dessa rullar fattar att de är helt olika. När det finns spön som "Bite of Bleak-Sweetstick Crank and Jerk," två helt skilda tekniker, då börjar man undra. Till crank vill man ofta ha ett mjukare spö, till jerk ett något styvare spö. Det känns som att folk inte fattar vad spöna och rullarna ska marknadsföras till ibland, eller så struntar de i det. Man tar in spön och rullar och sedan bestämmer man sig för vad de är bra på, istället för att ta in spön och rullar som man tittat ut egenskaper för innan de beställs. Till slut går trovärdigheten i stöpet. Jag tror att jag bestämde mig för att marknadsföringen vi ser här inte går att lita på när Fiskejournalen marknadsförde Daiwa Steez CT SV TW och Millionaire CT SV som gäddrullar i prylguiden...

                    Aja, nog om det...tråden handlar trots allt om BFS och UL...

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                      Det är inte bara tron om det. Marknadsföringen säger ju att alla rullar är bäst på allt. Till och med i USA, där alla rullar ska marknadsföras till Bass på något sätt, brukar de skilja på finesse, crankbait, jerkbait och diverse tekniker i deras marknadsföring. I Sverige är en Daiwa Alphas Air TW perfelkt till crankbait, jerkbait och jigg samtidigt. Precis som att en Shimano Curado DC är bäst på jerkbait, jigg och crankbait också. Vilken person som helst som hanterat båda dessa rullar fattar att de är helt olika. När det finns spön som "Bite of Bleak-Sweetstick Crank and Jerk," två helt skilda tekniker, då börjar man undra. Till crank vill man ofta ha ett mjukare spö, till jerk ett något styvare spö. Det känns som att folk inte fattar vad spöna och rullarna ska marknadsföras till ibland, eller så struntar de i det. Man tar in spön och rullar och sedan bestämmer man sig för vad de är bra på, istället för att ta in spön och rullar som man tittat ut egenskaper för innan de beställs. Till slut går trovärdigheten i stöpet. Jag tror att jag bestämde mig för att marknadsföringen vi ser här inte går att lita på när Fiskejournalen marknadsförde Daiwa Steez CT SV TW och Millionaire CT SV som gäddrullar i prylguiden...

                      Aja, nog om det...tråden handlar trots allt om BFS och UL...
                      Handlar nog mest om pengar, marknadsför man en svindyr finessrulle till gäddfiske eller ett spö som är bäst på allt så riktar man sig till en köpstark kollektiv massa som inte är nischade på någon teknik, utan det handlar om att sälja dyra prylar till folk som inte är pålästa.

                      För att återgå återgå till bfs, jag funderar på att byta mitt Magnific Finesse från Sportex till ett med kastvikt som min Aldebaran är anpassad för.
                      Kastvikten 3-14 gram känns i överkant för Alebaranen som jag tycker borde få hålla sig upp till 6-7 gram max.
                      Jag har länge fiskat med enbart Sportex, men i just bfs segmentet är det helt tomt så nu letar jag efter nått annat. Prislappen är oväsentlig, rätt spö är viktigare. Även pratat med Gary Benny om att custombygga ett spö men det är väntetid.

                      Släng in olika förslag så jag får förkovra mig.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 750 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X