BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
    Tänker mig Aldebaran som premium premium rulle kostar ändå ca 5tkr. Vad jag läst mig till ska den vara kanon direkt ur lådan utan att behöva uppgradera spole, lager eller annat.
    Förstår nog lite vad du menar men med risk att låta dryg (vilket jag försöker inte göra) så undrar jag vad som menas med "kanon direkt ur lådan"?
    Vilka prestanda är det du söker rent specifikt?

    Jag har varit imponerad över de Aldebaran jag testat, tror inte jag använt den allra senaste, samt Conquest BFS men då jag testat merparten av dem till beten från cirka 4-5 gram och uppåt har det inte sagt mig så mycket om prestandan vid riktigt lätt fiske.
    Jag har, har haft och har testat mängder av rullar som kastar 5 gram riktigt bra.
    Om det är byggkvalitet som åsyftas ligger förvisso Aldebaran riktigt bra till men jag har svårt att få "premiumkänsla" av nya Shimano, kan bero mer på mig än rullarna dock.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Fallera ja...
      Med någorlunda adekvat underhåll samt fiske i BFS-klass i sötvatten skulle jag gissa att även den stora merparten av kineser håller rätt bra.

      Kika i mina andra trådar så ser du rätt snabbt, om du är en av dem som är "mottaglig", att inte heller rullar från ABU, Daiwa och Shimano håller för evigt (eller ens ett halvår om vi pratar gädd/saltfiske.
      Det finns INGEN säker rulle att köpa, åtminstone inte bland nyare modeller. Undersökte för några veckor sedan en fabriksny Stella precis inkommen till fiskebutik som skickades tillbaka på grund av okänt fel.
      Är absolut inte "märkesbunden" så länge prylarna är till belåtenhet får det stå vad som helst på grejorna.

      Fiskar i dagsläget med DW ultra och Curado bfs med rorospole o rorlager. Det jag mest irriterar på rullarna är att tunna linor går emellan spole o rullhus ex Stroft 0,18-0,20 slinker emellan.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Fallera ja...
        Med någorlunda adekvat underhåll samt fiske i BFS-klass i sötvatten skulle jag gissa att även den stora merparten av kineser håller rätt bra.

        Kika i mina andra trådar så ser du rätt snabbt, om du är en av dem som är "mottaglig", att inte heller rullar från ABU, Daiwa och Shimano håller för evigt (eller ens ett halvår om vi pratar gädd/saltfiske.
        Det finns INGEN säker rulle att köpa, åtminstone inte bland nyare modeller. Undersökte för några veckor sedan en fabriksny Stella precis inkommen till fiskebutik som skickades tillbaka på grund av okänt fel.
        Det jag menar i all enkelhet är att kvaliteten på Abu, Daiwa och Shimano i allmänhet är högre. Kanske det beror på material, kvalitetskontroll och att kineserna nära på rätt av gör plagiat. Tom på sina egna varor. När jag handlar därifrån har jag i beräkningen att det kan skita sig. Vilket det har gjort ett antal gånger genom åren. Dock är de ofta kundorienterade och skickar över en ny rulle utan protester. Problemet är att det kan dra ut på leveranstiden.
        Efter några års bruk märker man verkligen skillnad på dessa rullar och "våra".
        Köpte Aldebaran för att ha den länge länge. En Wolf eller acura funkar jättebra om man vill testa på eller inte köpa dyrt. Hur länge rullen håller får tiden utvisa. Fast i dagsläget håller nog inga rullar alltför länge. Att min gamla Ambassadeur 6001c från 80-talet fortfarande går som en klocka beror på rejälare bygge och dåtidens goda kvalitet.

        Kommentera


        • Förstår dina poänger och håller med Sture.
          Jag har aldrig levt med en "riktig" kines, bara testat och skruvat några.

          Jag tycker däremot kvaliteten, inte prestandan på kort sikt, har blivit sämre även hos de stora.
          Stod lite i valet och kvalet att köpa en modern BFS-rulle, eller modern med mina mått. Ägde tidigare en Alphas Air vilken jag upplevde som lite skramlig, den kom också trots japantillverkning med spolsprinten felmonterad.
          Har känt på ett par några månader gamla Aldebaran som redan börjat kännas några år gamla, lite slumpmässigt möjligen men jag reagerar på sådant.
          Dels på grund av det köpte jag varken Air Stream eller någon Shimano, jag byggde BFS av min 20 år gamla Pixy istället då den redan bevisat sig över runt 7 års tyngre abborrfiske.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Förstår nog lite vad du menar men med risk att låta dryg (vilket jag försöker inte göra) så undrar jag vad som menas med "kanon direkt ur lådan"?
            Vilka prestanda är det du söker rent specifikt?

            Jag har varit imponerad över de Aldebaran jag testat, tror inte jag använt den allra senaste, samt Conquest BFS men då jag testat merparten av dem till beten från cirka 4-5 gram och uppåt har det inte sagt mig så mycket om prestandan vid riktigt lätt fiske.
            Jag har, har haft och har testat mängder av rullar som kastar 5 gram riktigt bra.
            Om det är byggkvalitet som åsyftas ligger förvisso Aldebaran riktigt bra till men jag har svårt att få "premiumkänsla" av nya Shimano, kan bero mer på mig än rullarna dock.
            Fiskar nästan varje gång med 1,4g upp till 5g wobbler. Salmo hornet är den lättaste för tillfället, tyngsta Aliexpress 5gr sjunkwobbler. Funkar fint med Curado bfs tack vare uppgraderingarna. DW har lite svårare under 2g. Aldebaran ska klara 1g direkt ur lådan.
            Byggkvalitet/känsla tänker jag mig bättre än dom rullar jag har. Läst att dom som köpt upp sig från Curado bfs till Aldebaran säger att det är väldigt stor skillnad.

            Sen har jag inte mycket erfarenhet av BFS rullar eller spön speciellt av dom dyrare prylarna.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Jag, Sture Visa inlägg

              Det jag menar i all enkelhet är att kvaliteten på Abu, Daiwa och Shimano i allmänhet är högre. Kanske det beror på material, kvalitetskontroll och att kineserna nära på rätt av gör plagiat. Tom på sina egna varor. När jag handlar därifrån har jag i beräkningen att det kan skita sig. Vilket det har gjort ett antal gånger genom åren. Dock är de ofta kundorienterade och skickar över en ny rulle utan protester. Problemet är att det kan dra ut på leveranstiden.
              Efter några års bruk märker man verkligen skillnad på dessa rullar och "våra".
              Köpte Aldebaran för att ha den länge länge. En Wolf eller acura funkar jättebra om man vill testa på eller inte köpa dyrt. Hur länge rullen håller får tiden utvisa. Fast i dagsläget håller nog inga rullar alltför länge. Att min gamla Ambassadeur 6001c från 80-talet fortfarande går som en klocka beror på rejälare bygge och dåtidens goda kvalitet.
              Kan tyvärr medela dig att Abu's nya zenon lineup inte är förknippat med kvalite. Deras mg ltx ser ut som ett barn har spreja med sprayburk och mgx'en har en del konstiga riningar och har även hittat ett litet hål i gaveln i en av dom. Jag har synat ett tiotal ltx och mgx och alla har mycket dålig finish. Sen låter bromsvikterna en del när man jerkar och själva "bromsdialen" gör ett klickande ljud när man jerkar då den sitter löst.

              Har tyvärr även behövt lämna in två Daiwor pga lösa frikopplingsknappar och konstiga skrapande ljud vid invevning. Har även sett en del shimano slx dc xt 70 med dålig finish. Fick välja mellan ett gäng på söders innan jag hittade rätt.

              Summan av kardemumman är att kvalitén blir sämre på dagens rullar. Har en del rullar och tyvärr fått byta in helt nya rullar då finish och/eller dåliga toleranser har uppenbarat sig.

              Kommentera


              • Så tråkigt att höra. Då lever de på gamla meriter och försöker snåla på kvalitet för att tjäna mer. Sånt brukar sluta med en krasch. Ska bli spännande att göra jämförelse mellan min nya Aldebaran och nästa rulle, som blir en kines.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Jag, Sture Visa inlägg
                  Så tråkigt att höra. Då lever de på gamla meriter och försöker snåla på kvalitet för att tjäna mer. Sånt brukar sluta med en krasch. Ska bli spännande att göra jämförelse mellan min nya Aldebaran och nästa rulle, som blir en kines.
                  Min aldebaran 22 är jag nöjd med hittills (lite små ful dock). Presterar riktigt jävla bra och är grymt mjuk vid invevning. Fin finish (på min iallafall). Tyvärr säger det inte mycket om hållbarheten. Ska bli kul att läsa din jämförelse :-)

                  Kommentera


                  • [QUOTE=Alman;n2622488]

                    Hej Alman.

                    Min äldsta ABU Ambassadeur 5000 från år 1952 fungerar perfekt än idag efter alla års fiske efter Gädda, Gös och Havsöring...

                    Service, skötsel och insmörjning med bra oljor påverkar självklart rullarnas livslängd.
                    Mvh/Leif Engström (Old Firehand)

                    Kommentera


                    • Ramlade in ett Venom spö som ska prövas i kvä riktigt lätt och gött spö
                      Bifogade filer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 363 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 851 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 357 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X