BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • [QUOTE=Old Firehand;n2622499]
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

    Hej Alman.

    Min äldsta ABU Ambassadeur 5000 från år 1952 fungerar perfekt än idag efter alla års fiske efter Gädda, Gös och Havsöring...

    Service, skötsel och insmörjning med bra oljor påverkar självklart rullarnas livslängd.
    Mvh/Leif Engström (Old Firehand)
    Det är jag övertygad om att den gör. Ambassadeurer är evighetsmaskiner :-)

    Kommentera


    • Jag tänkte köpa Shimano Vanquish till mitt UL/L spö. Vad tror ni passar bäst till finesse metoder som Cheb- och Ned Rig, 2500S eller 2500S HG?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
        Ramlade in ett Venom spö som ska prövas i kvä riktigt lätt och gött spö
        Mitt var en dröm att använda. Man dyngar 2-grammare ungefär som det vore ett torskdrag! Tyvärr gick toppen av, men en ny är på ingång.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Jag, Sture Visa inlägg

          Mitt var en dröm att använda. Man dyngar 2-grammare ungefär som det vore ett torskdrag! Tyvärr gick toppen av, men en ny är på ingång.
          Yes ett riktigt trevligt spö som är otroligt lätt och som du säger så kastar man lååångt.

          Yes förstår att du beställde et nytt

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Flex Visa inlägg
            Ramlade in ett Venom spö som ska prövas i kvä riktigt lätt och gött spö
            Hur är aktionen på spöt?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg

              Hur är aktionen på spöt?
              Jag tycker att det är ett snabbt toppig spö men böjer sig gött vid belastning

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Svard Visa inlägg
                Jag tänkte köpa Shimano Vanquish till mitt UL/L spö. Vad tror ni passar bäst till finesse metoder som Cheb- och Ned Rig, 2500S eller 2500S HG?
                Gillar 2500 till det mesta inklusive HÖ där även en 3000 (Daiwa) funkar men till UL/L 5-6 fot och säg 4-12g beten så skulle jag (som ej kör UL) ändå överväga en 2000. Lite lättare, nättare på ett sånt spö och sannolikt en lite snabbare rulle än säg 5,2:1 för att hämta slacklinan mellan knyckarna.
                Senast ändrad av anteman; 2023-04-30, 00:16.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                  Gillar 2500 till det mesta inklusive HÖ där även en 3000 (Daiwa) funkar men till UL/L 5-6 fot och säg 4-12g beten så skulle jag (som ej kör UL) ändå överväga en 2000. Lite lättare, nättare på ett sånt spö och sannolikt en lite snabbare rulle än säg 5,2:1 för att hämta slacklinan mellan knyckarna.
                  Skulle utan tvekan köpa en c2500. Tänk att det är typ en 2250 mao 1000/2000 nätt rulle med typ 2500 spole. Med det sagt så får du tänka på att para ihop med ett fint lätt spö för annars kommer balansen vara tokig.

                  Just på grund av det kommer jag testa både c2500 och vanliga 2500 för nya vanquishen är väldigt lätt.

                  Kommentera


                  • Då var ett Major Craft Aji-Do 5G AD5-S682M/AJI beställt! Lite dålig tajming alldeles innan japanernas Golden week, en veckas högtid, började... Så det leveransen kommer inte att vara så kvick som flera här berättat om, 3-4-5 dagar till Sverige.

                    Nåväl med UL-spöet inköpt så behövs ju en rulle. Såg att Daiwa 20 Fuego 1000XH reas för 739 kr och Daiwa 18 Caldia 2000S för 1399 kr.

                    Är Caldian värd det dubbla priset?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg
                      Då var ett Major Craft Aji-Do 5G AD5-S682M/AJI beställt! Lite dålig tajming alldeles innan japanernas Golden week, en veckas högtid, började... Så det leveransen kommer inte att vara så kvick som flera här berättat om, 3-4-5 dagar till Sverige.

                      Nåväl med UL-spöet inköpt så behövs ju en rulle. Såg att Daiwa 20 Fuego 1000XH reas för 739 kr och Daiwa 18 Caldia 2000S för 1399 kr.

                      Är Caldian värd det dubbla priset?
                      Nej. Köp en legalis eller exceler istället. Samma rulle men ingen magseal som du ändå inte behöver här.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 255 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 501 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 840 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X