BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Finetail är ett strömspö medan Aji är ett lightrock spö om jag inte är ute och seglar. Lightrock fisket är väl ett slags UL fiske i havet men mina kunskaper om det är ytterst begränsat.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Finetail är ett strömspö medan Aji är ett lightrock spö om jag inte är ute och seglar. Lightrock fisket är väl ett slags UL fiske i havet men mina kunskaper om det är ytterst begränsat.
      Är det idiotiskt att använda ett bäckspö till UL-fiske i skärgård? Tycker ändå att dessa troutspön rekommenderas ganska ofta i diskussioner om UL, eller har jag missförstått det och att rekommendationerna gäller UL-fiske i åar och bäckar? Som jag förstått det är troutspön väldigt paraboliska.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg

        Är det idiotiskt att använda ett bäckspö till UL-fiske i skärgård? Tycker ändå att dessa troutspön rekommenderas ganska ofta i diskussioner om UL, eller har jag missförstått det och att rekommendationerna gäller UL-fiske i åar och bäckar? Som jag förstått det är troutspön väldigt paraboliska.
        Nej det är absolut inte idiotiskt. Och bäckspöna finns i flera olika aktioner. Jag personligen hade nog valt något med fast aktion till lite större vatten och det tror jag finetail har. Det är bara att testa, tycker du inte det fungerar önskvärt är det bara ge dig upp i bäckarna med det istället.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

          Nej det är absolut inte idiotiskt. Och bäckspöna finns i flera olika aktioner. Jag personligen hade nog valt något med fast aktion till lite större vatten och det tror jag finetail har. Det är bara att testa, tycker du inte det fungerar önskvärt är det bara ge dig upp i bäckarna med det istället.
          Haha, tack för tipset! Bor på Åland där det är ont om bäckar och åar, eller inte bara ont om - de existerar inte överhuvudtaget.

          En jäkla massa skärgård och grynnor har vi däremot. Lite avundsjuk är jag allt på de som bor uppåt Gävle-hållet med alla bäckar och så, sen tycker jag insjöfisket verkar mysigt.

          Det är också någonting som saknas på Åland; bra sötvattensfiske. Som jag har förstått så är de mest kräftor som frodas i det lokala sötvattenområdena.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Young Waterfoot
            Kan någon vänlig själ förklara vilket av dessa Yamaga Blanks BlueCurrent spön som är lämpligast för allmänt UL-fiske, ofta från land och med i första hand hårdbeten 2-5g? Hur sklijer de sig i aktion osv?
            Yamaga gör ju något som inte är särskilt vanligt, de visar upp böjkurva på spöna, även som jämförelse med liknande modeller.
            I någon tråd har jag gjort samma sak, nämligen fotat och jämfört ett gäng av mina spöns böjkurvor med samma belastning.
            Kurvan, ihop med klassning i vikt och "power" samt längd ger så nära ett facit du kan få utan att faktiskt ha provat spöna själv.
            Svårt att säga om dessa är mer eller mindre pålitliga än enskild fiskares omdöme, ty åsikter om spön går kraftigt isär...


            Ursprungligen postat av Young Waterfoot
            Jag kan direkt konstatera att jag inte har ett enda bete som väger mindre än 10g!
            Däremot har jag scrollat igenom nätbutikers sortiment av lätta hårdbeten och kommit fram till att vikten på de beten som jag tänker mig till UL, i genomsnitt ligger någonstans mellan 4 och 5 g. En del så lågt som 2,5-3 g, men de allra flesta klockar in på 4 till 5 g.
            Vägde också lite beten och visade i någon tråd. Visst går det köpa beten på 0-3 gram men många små, rena bäckbeten väger ändå 3-4 och uppåt.
            Ska du fiska haspel, välj du som sagt ett spö som presterar som bäst med dina vanligaste betesvikter. De riktigt lätta grejorna går att få iväg hjälpligt ändå.


            Ursprungligen postat av Young Waterfoot
            Jag ställer gärna upp som testpilot för Varivas Super Trout Advance #0.6!
            Kan bli en riktigt trevlig lina till det lättare fisket!
            Intressant val!
            För några år sedan var jag en hårsmån från att beställa Varivas Double Cross men hade "oturen" att få lite gratis linor på mina rullar.
            Kanske får bli en order på just den senare i år.

            Ursprungligen postat av Young Waterfoot
            Är det idiotiskt att använda ett bäckspö till UL-fiske i skärgård? Tycker ändå att dessa troutspön rekommenderas ganska ofta i diskussioner om UL, eller har jag missförstått det och att rekommendationerna gäller UL-fiske i åar och bäckar? Som jag förstått det är troutspön väldigt paraboliska.
            Det är inte idiotiskt men kanske inte helt optimalt.
            Hade själv tittat mer på lättare klassade Area-spön i så fall, då får du lite mer längd vilket inte är fel.
            Annars tror jag faktiskt LRF-spön skulle fungera bra.
            Jag har minimal erfarenhet av dessa men gissar att de kan ha något mer kraft i bottendelen och kanske lite mer fokus på hållbarhet än just rena bäckspön, det simmar ändå rätt starka fiskar i haven borta i öst.

            Kommentera


            • Det beror lite på vad du är ute efter. Vill du kastar små cranks, spoons, spinnare, vib baits mm så är det perfekt med ett mjukare Area Bfs spö. Men för rigs och gummi skulle jag välja något med fast action dvs toppigare aktion. LRF spön kan delas in i Aji ( en liten taggmakrillart) och Mebaru ( en liten grouperart). Aji jiggas med små gummijiggar och 1-5g skallar. Dessa spön är i regel fast action.
              Mebaru spön har i regel medium action men med mera ryggrad än Trout Area spön.

              Kommentera


              • Ibland kan det gå åt pipan med spöna. Toppen är en dryg mm tjock. Fick en liten abborre på 2 hg och när den skulle lyftas upp på land hördes ett otrevligt ljud...

                Kommentera


                • High sticking är döden för högmodulerad carbon

                  Kommentera


                  • Ja high stickning ser vanskligt ut och om fisken rusar till eller om man försöker dra den in så hamnar belastningen mest i toppen i en ovanligt tvär vinkel.

                    Click image for larger version

Name:	istockphoto-481932147-1024x1024 (1).jpg
Views:	319
Size:	107,0 KB
ID:	2622318

                    Kan man då med visst fog säga att kortskaftade håvar är spötillverkarnas bästa vän?

                    Kommentera


                    • Jo jag märkte det! Blev jäkligt besviken för spöt var riktigt skönt. Har beställt ett ännu kortare spö i ihåligt glasfiber för man behöver inte dynga iväg 30 m. Även om känslan är skön

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 970 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X